Ερευνητές αποκάλυψαν ένα «κολπάκι» που χρησιμοποιούν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να οδηγήσουν τους καταναλωτές στην αγορά περισσότερων και «αχρείαστων» προϊόντων.
Ειδικότερα, όπως διαπιστώθηκε, οι καταναλωτές αγοράζουν έως και 10% περισσότερο όταν ακούγεται μουσική στο κατάστημα, αλλά μόνο κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης εργασιακά εβδομάδας.
Σύμφωνα με τους ερευνητές από τη Σχολή Διοίκησης του Πανεπιστημίου του Μπαθ, οι καταναλωτές τείνουν να είναι ψυχικά και σωματικά εξαντλημένοι όταν ψωνίζουν μεταξύ Δευτέρας και Πέμπτης, αγοράζοντας 10% περισσότερο όταν παίζει μουσική καθώς περιφέρονται τους διαδρόμους.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο PhysOrg, αιτιολογεί ότι η ευχάριστη μουσική που παίζει στο κατάστημα ανεβάζει τη διάθεση, κάνοντας τη λήψη αποφάσεων για τα είδη που ψωνίζουν πιο διαισθητική και όχι βασισμένη στις ανάγκες.
Μέχρι τις Παρασκευές, ωστόσο, η δύναμη της μουσικής έχει χάσει την αγοραστική της πειθώ. Στο τέλος της εβδομάδας, οι άνθρωποι είναι γενικά πιο ευτυχισμένοι και πιο χαλαροί.
«Ο τρόπος με τον οποίο επεξεργάζονται τις πληροφορίες και παίρνουν αποφάσεις για αγορές αλλάζει, και η μουσική δεν επηρεάζει πλέον την αγοραστική δαπάνη», σημειώνεται στη μελέτη.
«Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας οι άνθρωποι δεν έχουν πολύ χρόνο και πολλοί κάνουν τα ψώνια τους μετά από μια γεμάτη μέρα στη δουλειά», δήλωσε ο Carl-Philip Ahlbom, από τη Σχολή Διοίκησης του Πανεπιστημίου του Μπαθ, σύμφωνα με τη New York Post.
«Η ευχάριστη μουσική φαίνεται να έχει μια διανοητικά καταπραϋντική επίδραση, η οποία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ψωνίζουν», συνέχισε.
«Το Σαββατοκύριακο οι άνθρωποι είναι ουσιαστικά πιο ευτυχισμένοι και έτσι η θετική δύναμη της μουσικής είναι λιγότερο αισθητή».
Ο Ahlbom σημείωσε ότι η αναπαραγωγή μουσικής όταν οι άνθρωποι ψωνίζουν το Σαββατοκύριακο μπορεί ακόμη και να σημαίνει ότι οι άνθρωποι αγοράζουν λιγότερο, ενδεχομένως, επειδή προσθέτει περισσότερο άγχος σε ένα ήδη πολυάσχολο περιβάλλον.
Τα ψώνια δεν είναι το μόνο πράγμα που επηρεάζει η μουσική. Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2022 έδειξε ότι οι φοιτητές που άκουγαν μια μελωδία ενώ διαβάζουν, είχαν υψηλότερο μέσο όρο βαθμολογίας, ενώ μια άλλη περσινή μελέτη διαπίστωσε ότι οι AC/DC βοήθησαν τους γιατρούς στο χειρουργείο – κάνοντάς τους πιο γρήγορους και ακριβείς.
Sneaky trick supermarkets use to make you spend more revealed https://t.co/xfoQCL58dE pic.twitter.com/5XbaPJIt6Z
— New York Post (@nypost) June 14, 2023