Έχει ήδη περάσει μία εβδομάδα από την ημέρα που ΕΕ και G7 επέβαλαν πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού πετρελαίου θεωρώντας πως έτσι θα επιφέρουν πλήγμα στην ρωσική οικονομία αλλά το μόνο που κατάφεραν ήταν να αυξήσουν τις ρωσικές εξαγωγές κατά 16% ή αλλιώς 468.000 βαρέλια την ημέρα ξεπερνώντας τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για πρώτη φορά σε πέντε εβδομάδες!

Το 89% των εξαγωγών της σε αργό πετρέλαιο απορροφούνται από Κίνα και Ινδία!

Οι εισροές από τους δασμούς εξαγωγής αργού αυξήθηκαν κατά 21 εκατομμύρια δολάρια σε 143 εκατομμύρια δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 9 Δεκεμβρίου, ενώ το μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε κατά 6 εκατομμύρια δολάρια σε 123 εκατομμύρια δολάρια και αυξήθηκε για πρώτη φορά σε πέντε εβδομάδες.

">

Ο δασμός Δεκεμβρίου είναι 5,91 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ρωσικό υπουργείο Οικονομικών.

Ο αριθμός αυτού του μήνα βασίζεται στη μέση τιμή των 71,1 δολαρίων στα Ουράλια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του ρωσικού υπουργείου Οικονομικών.

Ο δασμός για τον Ιανουάριο μπορεί να είναι πολύ χαμηλότερος, με τις τιμές των Ουραλίων στη Βαλτική να κυμαίνονται κατά μέσο όρο περίπου 53 δολάρια το βαρέλι κατά τις πρώτες 24 ημέρες της περιόδου υπολογισμού Ιανουαρίου, η οποία διαρκεί από τις 15 Νοεμβρίου έως τις 14 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media.

Με λίγα λόγια τουλάχιστον τις πρώτες ημέρες εφαρμογής των δυτικών αντι-ρωσικών κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο η Ρωσία κερδίζει επιπλέον έσοδα.

Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η Κίνα χαλαρώνει τους περιορισμούς της για τον Covid, κάτι που θα μπορούσε τελικά να πυροδοτήσει τη ζήτηση για καύσιμα, η οποία είχε περιοριστεί από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας. Το γεγονός αυτό θα “σφίξει” ξανά την αγορά και φυσικά εις βάρος των Δυτικών.

Οι Κινέζοι έχουν εξασφαλισμένη πρόσβαση σε άφθονο ρωσικό πετρέλαιο.

Η Ρωσία από τις 5 Δεκεμβρίου έχει πάψει να είναι προμηθευτής αργού πετρελαίου στην Ευρώπη καθώς τότε τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού αργού δια θαλάσσης.

Έτσι έκλεισε ουσιαστικά η πλησιέστερη αγορά πετρελαίου της, η οποία απέσπασε περίπου το ήμισυ των προμηθειών της χώρας.

Με εξαίρεση έναν μικρό όγκο που παραδόθηκε στη Βουλγαρία, οι θαλάσσιες ροές ρωσικού αργού προς το ευρωπαϊκό μπλοκ έχουν σταματήσει.

Το αργό που δεν προμηθεύεται πλέον η Ευρώπη έχει εκτραπεί προς την Ασία, με έναν στολίσκο δεξαμενόπλοιων να ταξιδεύουν γύρω από την ήπειρο και μέσω της διώρυγας του Σουέζ για να παραδίδουν φορτία στην Ινδία και την Κίνα.

Αυτή η ροή αυξήθηκε σε περισσότερα από 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα την εβδομάδα έως τις 9 Δεκεμβρίου, αντιπροσωπεύοντας το 89% του συνόλου του αργού που αποστέλλεται από τα ρωσικά λιμάνια κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που καταγράφει το Bloomberg.

Περισσότερο από το ήμισυ του αργού που φορτώνεται από λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής κατευθύνεται προς τη Διώρυγα του Σουέζ με πλοία που δεν δείχνουν τελικό προορισμό.

Ο όγκος του αργού πετρελαίου στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί ως οι μεγαλύτεροι αγοραστές των ρωσικών προμηθειών, συν οι ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τελικό προορισμό, εκτινάχθηκε τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 9 Δεκεμβρίου με μέσο όρο 2,73 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Αυτό είναι περισσότερο από τέσσερις φορές υψηλότερο από τον όγκο που αποστέλλονταν τις τέσσερις εβδομάδες αμέσως πριν από την επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Ο όγκος του αργού στα πλοία που φεύγουν από τη Βαλτική και παρουσιάζουν τον επόμενο προορισμό τους ως το Πορτ Σάιντ ή τη Διώρυγα του Σουέζ εκτινάχθηκε στα 890.000 βαρέλια την ημέρα.

Παραμένει πιθανό ότι πολλά από αυτά τα πλοία θα αρχίσουν να σηματοδοτούν τα λιμάνια της Ινδίας μόλις περάσουν από το κανάλι, ενώ οι αποστολές προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες.

Την πρώτη εβδομάδα μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης της ΕΕ, οι συνολικοί όγκοι που αποστέλλονται από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 468.000 βαρέλια την ημέρα στα 3,45 εκατομμύρια βαρέλια έως τις 9 Δεκεμβρίου.

Σε μέση βάση τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές ανέκαμψαν από την πτώση της προηγούμενης εβδομάδας, αυξάνοντας κατά 142.000 βαρέλια την ημέρα στα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Οι αποστολές προς την Ευρώπη σημείωσαν χαμηλό για το έτος, ενώ αυτές στην Ασία έφθασαν σε νέο υψηλό!

Όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν φορτία που προσδιορίζονται ως κατηγορίας KEBCO του Καζακστάν.

Πρόκειται για αποστολές της KazTransoil JSC που διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω Ust-Luga και Novorossiysk.

Τα βαρέλια του Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργήσουν ομοιόμορφο βαθμό εξαγωγής.

Από την επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν μετονομάζει τα φορτία του για να τα διακρίνει από αυτά που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες. Το αργό transit εξαιρείται συγκεκριμένα από τις κυρώσεις της ΕΕ.

  • Ευρώπη

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν στα 215.000 βαρέλια την ημέρα στις 9 Δεκεμβρίου, με τη Βουλγαρία να είναι ο μόνος ευρωπαϊκός προορισμός για το ρωσικό αργό τις τελευταίες τρεις εβδομάδες της περιόδου. Αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν αποστολές προς την Τουρκία.

Ο όγκος που αποστέλλεται από τη Ρωσία σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης μειώθηκε στα 48.000 βαρέλια την ημέρα κατά μέσο όρο τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 9 Δεκεμβρίου, χωρίς αποστολές στην περιοχή τις τελευταίες τρεις από αυτές τις εβδομάδες. 

Οι εξαγωγές προς τις μεσογειακές χώρες υποχώρησαν στα 162.000 βαρέλια την ημέρα κατά μέσο όρο τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 9 Δεκεμβρίου, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο για το έτος μέχρι στιγμής.

Οι ροές προς την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, μειώθηκαν για πέμπτη εβδομάδα.

Η Τουρκία ήταν ο μόνος προορισμός για το ρωσικό θαλάσσιο αργό στη Μεσόγειο, αλλά οι ροές εκεί μειώθηκαν επίσης, πέφτοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο σε μέση βάση τεσσάρων εβδομάδων.

Οι αποστολές στη χώρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 9 Δεκεμβρίου ήταν το ήμισυ των επιπέδων που παρατηρήθηκαν στις αρχές Νοεμβρίου.

Ωστόσο, παραμένουν πάνω από το διπλάσιο του όγκου που παρατηρείται συνήθως πριν από την ρωσική επέμβαση στην Ουκρανία. Η χώρα αναμένεται να συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό προορισμό για το ρωσικό αργό στο μέλλον.

Οι αποστολές στην Ιταλία μειώθηκαν στο μηδέν. Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας, το εργοστάσιο ISAB στη Σικελία που ανήκει στη Lukoil PJSC, αγωνίζεται να εξασφαλίσει πίστωση για την αγορά αργού.

Επεξεργάζεται το αργό πετρέλαιο της ίδιας της Lukoil, μεγάλο μέρος του αποστέλλεται από την Αρκτική, αλλά αυτή η ροή θα πρέπει τώρα να σταματήσει, με τις κυρώσεις της ΕΕ στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού να έχουν τεθεί σε ισχύ.

Το εργοστάσιο θα μπορούσε να τεθεί υπό προσωρινή διοίκηση της ιταλικής κυβέρνησης για να εγγυηθεί τη συνέχεια των εργασιών, αλλά δεν θα εθνικοποιηθεί, σύμφωνα με τον υπουργό Βιομηχανίας Adolfo Urso.

Η Lukoil είπε ότι η μονάδα της Litasco SA είναι έτοιμη να εγγυηθεί τις εργασίες στο διυλιστήριο ISAB χρησιμοποιώντας αργό που αποθηκεύεται για τους επόμενους μήνες και μελλοντικές παραδόσεις μη ρωσικών προμηθειών. 

Οι ροές προς τη Βουλγαρία, τώρα τη μοναδική αγορά αργού στη Μαύρη Θάλασσα της Ρωσίας, αυξήθηκαν στο υψηλό επτά εβδομάδων των 167.000 βαρελιών την ημέρα.

Η Βουλγαρία εξασφάλισε μερική εξαίρεση από την απαγόρευση της ΕΕ για τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού από τη Ρωσία, η οποία αναμένεται να στηρίξει τις εισροές τώρα που τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο.

  • Ασία

Οι αποστολές προς τους Ασιάτες πελάτες της Ρωσίας, καθώς και εκείνες σε πλοία που δεν παρουσιάζουν τελικό προορισμό, οι οποίες συνήθως καταλήγουν είτε στην Ινδία είτε στην Κίνα, εκτινάχθηκαν σε περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Ενώ οι όγκοι των πλοίων που σηματοδοτούν ινδικά ή κινεζικά λιμάνια ως προορισμό τους άλλαξαν ελάχιστα από την προηγούμενη εβδομάδα, ο αριθμός των πλοίων που έδειχναν προορισμούς είτε ως Πορτ Σάιντ είτε ως Σουέζ αυξήθηκε στο ισοδύναμο σχεδόν 800.000 βαρελιών την ημέρα με κινητό μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων βάση.

Αυτά τα ταξίδια συνήθως τελειώνουν σε λιμάνια της Ινδίας και εμφανίζονται ως «Άγνωστη Ασία», όπως και οι όγκοι που αναμένεται να μεταφερθούν από το ένα πλοίο στο άλλο στα ανοιχτά του λιμανιού Yeosu της Νότιας Κορέας.

Οι «Άγνωστοι» τόμοι είναι εκείνοι στα δεξαμενόπλοια που δείχνουν προορισμό το Γιβραλτάρ, τη Μάλτα ή κανέναν προορισμό.

Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά μερικά θα μπορούσαν να καταλήξουν στην περιοχή της Μεσογείου.

Τα φορτία που κατευθύνονται προς την Ασία και αγοράστηκαν σε τιμή άνω των 60 $ το βαρέλι στο σημείο φόρτωσης θα πρέπει να παραδοθούν πριν από τις 19 Ιανουαρίου, εάν πρόκειται να διατηρήσουν την ασφάλιση International Club.

Θα χρειαστεί να γίνουν εναλλακτικές ασφαλιστικές ρυθμίσεις για τυχόν φορτία που εκφορτώνονται μετά την ημερομηνία αυτή.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!