Ξεκίνησε σήμερα η αυτοκτονική ενέργεια της Δύσης για επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, οριοθετώντας μία ανώτατη τιμή αγοράς στα 60 δολάρια το βαρέλι.
Κάτι που θα επιφέρει μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ενώ η Ρωσία έχει ήδη εναλλακτικές αγορές για να διαθέσει τον «μαύρο χρυσό» της όπως επίσης διαθέτει και εναλλακτικούς μεταφορείς και εναλλακτικές ασφαλιστικές εταιρείες για να το διαθέσει εκεί που θέλει.
Ας απαντήσουμε όμως στο μεγάλο ερώτημα που όλοι έχουν απορία: Μπορεί η Ρωσία να μεταφέρει το πετρέλαιό της στις χώρες που θέλει και η μεταφορά αυτή να μην μπορεί να διακοπεί από τους Δυτικούς;
Πιστεύετε ότι τα νυν τηλεοπτικά δίκτυα ενημέρωσης είναι:
- Ανεξάρτητα από την κυβέρνηση (2%, 426 Votes)
- Μερικώς εξαρτώμενα (3%, 708 Votes)
- Πλήρως εξαρτώμενα (57%, 14.821 Votes)
- Δεν βλέπω ειδήσεις στην τηλεόραση πλέον (38%, 9.913 Votes)
Σύνολο ψήφων: 25.868
Η απάντηση δεν θα αρέσει καθόλου σε Ουάσινγκτον και Βρυξέλλες αλλά ναι, μπορεί και το γνωρίζουν και οι ίδιες (το γιατί κάνουν πως δεν το ξέρουν είναι μία άλλη ιστορία).
Σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt, που επικαλείται στοιχεία του Institute of International Finance, το 50% του ρωσικού πετρελαίου που εξάγεται δια θαλάσσης μεταφέρεται από τάνκερ που ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές (κάτι που επί του παρόντος δεν θεωρείται παράνομο και δεν αντιβαίνει στο ισχύον καθεστώς κυρώσεων).
Οι μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM έχουν αποσυρθεί εδώ και πολλούς μήνες από τη Ρωσία ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζονται οι ίδιες, διευκρινίζοντας ότι μεταφέρουν μόνο τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Το 97% των σημερινών μεταφορών ρωσικού πετρελαίου ασφαλίζεται στη Μ.Βρετανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία.
Με την επιβολή του εμπάργκο στις 5 Δεκεμβρίου θα εκλείψει αυτή η δυνατότητα. Ωστόσο, προβλέπεται μεταβατική περίοδος έξι μηνών, ενώ η Ρωσία έχει, την εναλλακτική λύση να αναζητήσει ασφαλιστική κάλυψη από ασιατικές εταιρείες.
Ήδη από τον Μάρτιο η Ρωσία εξάγει όλο και περισσότερο πετρέλαιο στην Ινδία, με τα ελληνικά τάνκερ να έχουν αναλάβει το 75% των μεταφορών, όπως επισημαίνει η Handelsblatt, επικαλούμενη στοιχεία του Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea) στο Ελσίνκι.
Υπάρχει όμως και η λύση της Κίνας. Αναλυτές της M.M.Warburg αναφέρουν στην ARD ότι «η Κίνα διαθέτει σήμερα τον δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και θα μπορούσε να ασφαλίσει μόνη της τα πλοία της. Αλλά και η Ινδία θα μπορούσε να ασφαλίσει δικά της τάνκερ μέσω κινεζικών ή ρωσικών αντασφαλιστικών εταιρειών».
Εμείς θα θέσουμε το απλό ερώτημα: Γιατί Ινδία και Κίνα να αφήσουν αυτή την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη και να μην έχουν πρόσβαση σε άφθονο ρωσικό πετρέλαιο άριστης ποιότητας σε καλές τιμές και ταυτόχρονα να γίνουν τόσο ανταγωνιστικές οικονομίες τους που να ρημάξουν τις δυτικές;
Όπως ήδη ξέρουμε, το μέτρο αφορά στο εμπάργκο στις θαλάσσιες μεταφορές εισαγόμενου, ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ, αλλά και στην θέσπιση ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο από την ΕΕ, τους G7 και την Αυστραλία.
Στην παραπάνω, ευρωπαϊκή απόφαση δεν συμπεριλαμβάνεται επί της αρχής η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, τρία κράτη μέλη με υψηλό βαθμό εξάρτησης από το αργό της Ρωσίας και τα οποία βλέποντας την πιθανότητα οικονομικής τους «εξαέρωσης» και χρησιμοποιώντας τους κανόνες της Λογικής, φρόντισαν να μην μετέχουν σε αυτή την παράνοια.
Οι αποφάσεις της G7 πάρθηκα με το σκεπτικό να μειωθούν τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ενέργειας στην παγκόσμια αγορά, ιδίως σε χώρες όπως η Κίνα ή η Ινδία, κάτι που εν τέλει δεν μπορεί να γίνε αλλά μάλλον θα προκαλέσουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
Κίνα και Ινδία θα συνεχίσουν να αγοράζουν άφθονο ρωσικό πετρέλαιο και μάλιστα σε προνομιακές τιμές, κάτι που θα καταστήσει τις οικονομίες τους ανταγωνιστικές σε σχέση με αυτών της Δύσης.
Πεκίνο και Νέο Δελχί θα διαθέτουν άφθονη ενέργεια ενώ οι χώρες της Δύσης θα έχουν πρόβλημα ακόμα και στο να ανάψουν τις λάμπες.
Αν το ρωσικό αργό μεταφέρεται ή ασφαλίζεται ή χρηματοδοτείται ή οι μεταφορείς λαμβάνουν τεχνική υποστήριξη και υπηρεσίες από δυτικές εταιρίες, απαγορεύεται να πωλείται πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Το όριο αυτό θα επανεξετάζεται ανά δύο μήνες, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με βάση τις τιμές αναφοράς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ).
Η Ουκρανία καλούσε το όριο αυτό να κατέβει ακόμη χαμηλότερα, να φθάσει στα 30 δολάρια το βαρέλι!
Όμως η Δύση ανησυχούσε για το ενδεχόμενο η Ρωσία να αποσύρει από την αγορά τις ποσότητες που διαθέτει, προκαλώντας ελλείψεις και κατακόρυφη άνοδο των τιμών διεθνώς.
Πιο ρεαλιστικό απέναντι στην επιτυχία του μέτρου εμφανίζεται και το πρώτο κανάλι της Γερμανίας (ARD), καθώς «παραμένει άδηλο, εάν το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα», όπως παρατήρησε, σύμφωνα με τη Deutsche Welle.
Ωστόσο, αναλυτές της Commerzbank επισημαίνουν στην ARD ότι «το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο σε συνδυασμό με την περιορισμένη προσφορά, που επιμένει να διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα η ομάδα OPEC+ , μάλλον θα προκαλέσουν νέο άλμα στην αγορά πετρελαίου».
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ το ευρωπαϊκό εμπάργκο, η ΕΕ θα πρέπει να βρει άλλους προμηθευτές για να αναπληρώσει περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως.
Κατά συνέπεια, αναφέρουν οι αναλυτές της Commerzbank, «αναμένουμε άνοδο του brent στα 95 δολάρια το βαρέλι για τις επόμενες εβδομάδες». Για το πετρέλαιο θέρμανσης κρίσιμη ημερομηνία δεν θεωρείται η 5η Δεκεμβρίου, αλλά η 23η Φεβρουαρίου 2023, οπότε τίθεται σε ισχύ το εμπάργκο για τα υπόλοιπα προϊόντα πετρελαίου.
H Ρωσία φυσικά και θα χρησιμοποιήσει τον ΟΠΕΚ+, για να πετύχει νίκη επί της Δύσης.
Την ίδια ώρα, μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με τις εκρηκτικές αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού και ακόμη χειρότερα με τις διακοπές -αν και προγραμματισμένες – στην ηλεκτροδότηση, με αποτέλεσμα το 2023 να βρει την Ευρώπη όχι μόνο χωρίς το ρωσικό αέριο και πετρέλαιο, αλλά και στο σκοτάδι.
Περιγράφοντας πως η ΕΕ έκοψε κατά 80% έκοψε το φυσικό αέριο από τη Ρωσία, η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε χθες πως «είμαστε ασφαλείς για τον χειμώνα» σε ομιλία της στο Κολέγιο της Ευρώπης στην Μπρυζ (όπου μάλλον δεν την πίστεψε κανείς που ξέρει ακόμα να χρησιμοποιεί το μυαλό του) σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «ο παγκόσμιος ενεργειακός εφοδιασμός είναι περιορισμένος λόγω του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας». Στην ίδια κατεύθυνση, «αυτούς τους οχτώ μήνες, όχι μόνο δεν υπήρξαν διακοπές ρεύματος στην Ευρώπη, αλλά καταφέραμε επίσης να γεμίσουμε τις αποθήκες αερίου μας κατά περίπου 96%. Είμαστε ασφαλείς για τον χειμώνα. Αλλά αυτό έχει το κόστος των υψηλότερων τιμών της ενέργειας» παραδέχτηκε η Πρόεδρος της Κομισιόν.
Εν ολίγοις το ευρωπαϊκό αφήγημα στηρίζεται σε μία λογική άνευ ουσίας του τύπου «έχουμε φυσικό αέριο αλλά το πληρώσαμε τόσο ακριβά (στους Αμερικανούς που κερδίζουν τα πάντα) που το ρεύμα που θα χρησιμοποιήσετε θα το πληρώσετε χρυσό».
Ήδη, το τελευταίο χρονικό διάστημα οι λογαριασμοί που φτάνουν στα γερμανικά νοικοκυριά καταγράφουν αυξήσεις ακόμη και έως 130%, ενώ μεσοσταθμικά η άνοδος των τιμών ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 60% και «αφορά περίπου 7,3 εκατομμύρια νοικοκυριά», όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Check24, μολονότι το ποσοστό διαφέρει από κρατίδιο σε κρατίδιο.
Μπροστά στην «έκρηξη» των λογαριασμών του ηλεκτρικού, η γερμανική κυβέρνηση προχωρά στη θέσπιση πλαφόν για την τιμή του ρεύματος, δηλαδή για τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις προβλέπει μια τιμή το πολύ 40 λεπτά ανά κιλοβατώρα μέχρι το 80% της κατανάλωσης ρεύματος της περασμένης χρονιάς. Το πλαφόν τίθεται σε εφαρμογή το Μάρτιο του 2023, θα έχει ωστόσο αναδρομική ισχύ για τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο.
Πλαφόν και επιδόματα παντού, ποτέ στην Ιστορία η ΕΕ δεν έμοιαζε τόσο πολύ με… Σοβιετική Ένωση.
Ποιος θα το περίμενε ότι ο υπαρκτός Σοσιαλισμός θα επέστρεφε στην Δύση!
Αντίθετα με το Βερολίνο που προχωρά προς την καρδιά του χειμώνα με πλαφόν, τη λύση των ωριαίων διακοπών ρεύματος φαίνεται πως επεξεργάζεται σε τελικό στάδιο η γαλλική κυβέρνηση, με αποδέκτες του μέτρου περίπου 6 εκατομμύρια κατοίκους, ακόμα και σχολεία.
Υπό το σύνθημα «όχι στον πανικό» ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ προσπάθησε να καθησυχάσει τους Γάλλους για τις πιθανές διακοπές ρεύματος, για τις οποίες προετοιμάζεται ενεργά η γαλλική ΔΕΗ, EDF.
Όλα τα παραπάνω φαντάζουν ως εξαιρετικά πιθανά, δεδομένου ότι η Ρωσία όχι μόνο απέρριψε το μέτρο του πλαφόν, λέγοντας πως «δεν θα πουλάμε σε τιμή που ορίζει η Δύση», αλλά προσανατολίζεται στη λύση της μείωσης των διαθέσιμων αποθεμάτων, με την σύμφωνη γνώμη του ΟΠΕΚ+.
Ο τελευταίος συνεδρίασε μέσα στο Σαββατοκύριακο, για να επιβεβαιώσει εκ νέου την ισχύ της απόφασης που είχε λάβει τον περασμένο Οκτώβριο για μείωση της παραγόμενης ποσότητας κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.
Το «ψαλίδι» στα διαθέσιμα αποθέματα, με το οποίο προσανατολίζεται να αντιδράσει και η Μόσχα, ακολουθώντας σκληρή στάση στο εξής απέναντι στο δυτικό πλαφόν, όπως περιέγραψε χθες ο αναπληρωτής Πρωθυπουργός της χώρας, Αλεξάντερ Νόβακ, βρίσκει ακροατές σε χώρες μέλη του ΟΠΕΚ+, τα οποία θεωρούν πως σε περίπτωση που η Μόσχα ηττηθεί, τους περιμένει αντίστοιχη τύχη για προϊόντα ή υπηρεσίες από το ενιαίο μέτωπο της Δύσης.
Αυτό είναι λογικό να το περιμένουν, στις αραβικές χώρες δεν είναι χαζοί, ξέρουν πως σκέφτονται οι Δυτικοί μόλις σκεφτούν πως μπορούν να έχουν το πάνω χέρι.
«Θα πουλήσουμε πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα μόνο σε εκείνες της χώρες που θα εργαστούν μαζί μας βάσει όρων αγοράς, ακόμη κι αν αναγκαστούμε να μειώσουμε λίγο την παραγωγή», ξεκαθάρισε προς πάσα κατεύθυνση ο Αλεξάντερ Νόβακ και επισήμανε -όχι τυχαία- το γεγονός ότι το δυτικό πλαφόν θα μπορούσε να προκαλέσει αναταραχή στις αγορές προϊόντων και να επηρεάσει και άλλες χώρες, εκτός από τη Ρωσία και κυρίως την εφοδιαστική αλυσίδα, προκαλώντας νέους φόβους στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Μάλιστα, πληροφορίες που επικαλείται το Reuters θέλουν τη ρωσική πλευρά να ετοιμάζει ένα διάταγμα, βάσει του οποίου θα απαγορεύονται στις ρωσικές εταιρείες και τους εμπόρους να αλληλοεπιδρούν με χώρες και εταιρείες που αποδέχονται το πλαφόν.