Μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές αυτοκρατορίες ξεκίνησε από τα τέσσερα αδέλφια της οικογένειας Καρνέση από την Ελευσίνα, με σπουδές σε διαφορετικά αντικείμενα, πριν από 44 χρόνια.
Ο καπετάν Σπύρος, ο Προκόπης, η Δέσποινα και η Μαρία ενώ η τρίτη αδελφή τους, γιατρός στο επάγγελμα, δεν ασχολήθηκε με τα ναυτιλιακά.
Ο καπετάν Σπύρος θήτευσε σε μία μεγάλη ναυτιλιακή σχολή. Στην εταιρεία της Αθηνάς (Νουνού) Μαρτίνου, τη Thenamaris, από όπου, στην πορεία του χρόνου, έχουν ξεπηδήσει πολλοί Έλληνες εφοπλιστές.
Μόλις ένιωσε οτι πατάει δυνατά στα πόδια του, ανεξαρτητοποιήθηκε και αρχικώς ασχολήθηκε με τη διαχείριση πλοίων ενός Κύπριου εφοπλιστή στα μέσα της δεκαετίας του ‘70.
Στην πορεία και πιο συγκεκριμένα το 1979, μαζί με τον πολυαγαπήμενο του αδελφό, τον Προκόπη, ο οποίος έφυγε ξαφνικά από τη ζωή τον Αύγουστο του 2011 ίδρυσαν την ναυτιλιακή εταιρεία European Navigation και στην πορεία το 2004 την European Product Carriers, στα γραφεία της οποίας χθες στη Γλυφάδα εκτυλίχθηκε η τραγωδία με τους τρεις νεκρούς από τα πυρά του 76χρονου Αιγύπτιου που εργαζόταν για χρόνια στην οικογένεια Καρνέση.
Στην εταιρεία εισήλθαν η αδελφή τους, Δέσποινα, δικηγόρος στο επάγγελμα η οποία ήταν επικεφαλής της νομικής υπηρεσίας, ο σύζυγός της Αντώνης Βλασσάκης ο οποίος είχε τεχνική εποπτεία του στόλου και η δεύτερη αδερφή τους η Μαρία Λαδά Καρνέση η οποία ασχολήθηκε με τα οικονομικά του ομίλου.
Ιδρυτής της European Navigation προκύπτει από τα αρχικά εταιρικά έγγραφα ότι είναι ο Προκόπης Καρνέσης.
Πρόκειται για έναν τεράστιο Όμιλο επιχειρήσεων με δραστηριοποίηση στους τομείς της ναυτιλίας ξηρού και υγρού φορτίου, της ακτοπλοΐας, της εμπορίας πετρελαιοειδών, της διαχείρισης και εκμετάλλευσης ακινήτων(real estate), το σύμπλεγμα ιδιοκτητών νήσων Πεταλιοί Εύβοιας, της ενέργειας, των ναυλώσεων με την ELKA Shipping London και New York, με παρουσία σε Ελλάδα και εξωτερικό, την ΕΛΑΝΗ Α.Ε.Β.Ε., και εκατοντάδες εταιρείες με πιο γνωστή ανάμεσά τους στην Ελλάδα, την εταιρεία πετρελαιοειδών EΛΙΝΟΙΛ με ένα δίκτυο 580 πρατηρίων βενζίνης, με δυνατότητα μεταφοράς βυτίων και την χρηματιστηριακή εταιρεία “Πήγασος”.
Οι διοικητικοί ρόλοι στην διαχείριση αυτού του επιχειρηματικού κολοσσού είχαν διανεμηθεί σχεδόν πριν από 50 χρόνια από τους αδελφούς Σπύρο και Προκόπη Καρνέση να συναποτελούν τους βασικούς πυλώνες της διαχείρισης των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Αρχικώς ασκούσαν τα πλήρη καθήκοντα γενικού Διευθυντού και διοικούσαν από κοινού τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις τους στην Ελλάδα και το εξωτερικό στους τομείς της ναυτιλίας, της ενέργειας, του REAL ESTATE. Το 1994 γίνονται Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος αντιστοίχως.
Τα αδέλφια Καρνέση, συστήνουν και Γραφεία και Πρακτορεία πληρωμάτων στις Φιλιππίνες και μέσα από κοινή επιχειρηματική προσπάθεια και την συστηματική δουλειά γιγαντώνουν την εταιρεία στο πέρασμα των χρόνων με την αγορά φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων (τάνκερς) με τον στόλο να αριθμεί πριν από λίγα χρόνια τα 35 πλοία.
Ο Σπύρος Καρνέσης προσελκύει τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις για την επέκταση του στόλου, τις ναυλώσεις, τις μελλοντικές επενδύσεις και ο αδελφός του Προκοπής Καρνέσης, αναλαμβάνει την καθημερινή διαχείριση της ναυτιλιακής εταιρίας, συντονίζοντας και εποπτεύοντας όλα τα τμήματα της ναυτιλιακής εταιρίας τους.
Ως στέλεχος με εμπορική εμπειρία και σφαιρική αντίληψη του ναυτιλιακού χώρου φρόντιζε να καθορίζει τις σχέσεις της εταιρείας με τον ευρύτερο ναυτιλιακό χώρο.
Το 2011 ο Προκόπης Καρνέσης φεύγει από την ζωή αιφνιδίως λόγω καρδιακού επεισοδίου και διαταράσσονται οι ισορροπίες στην μέχρι τότε ήρεμη οικογενειακή πορεία.
Για όσους γνώριζαν την οικογένεια στον χώρο της ναυτιλίας, αυτό που λέγεται είναι ότι ο Paul Karnesis, όπως συνήθιζαν να αποκαλούν τον Προκόπη Καρνέση στο εξωτερικό, είχε ένα μοναδικό τρόπο να ρυθμίζει τα πάντα και να κρατά δεμένη την οικογένεια και τα αδέλφια του. Ο θάνατος του ήταν ένα πλήγμα για την οικογένεια και της στέρησε τον συνδετικό κρίκο όπως επισημαίνουν άνθρωποι του φιλικού και επαγγελματικού κύκλου των Καρνέσηδων. Οι σχέσεις μεταξύ των αδελφών άρχισαν να μην είναι ειδυλλιακές.
Ο γιος του Προκόπη, ο Μάριος Καρνέσης συστήνει μετά τον θάνατο του πατέρα του δική του ναυτιλιακή εταιρεία διαχείρισης, την MPK SHIPPING INC. με εξειδίκευση στον τομέα ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και υπεράκτιων. Στο πλευρό τουέχει πολύτιμο συνεργάτη τη σύζυγό του Γεωργία Λογγίτση, με θητεία ως νομικός σύμβουλος δίπλα σε υπουργούς Ναυτιλίας. Είναι επίσης, επικεφαλής της Δικηγορικής Εταιρείας “Λογγίτση & Συνεργάτες” και του Νομικού τμήματος της Ναυτιλιακής Εταιρείας MPK Shipping INC. Με τον Μάριο Π. Καρνέση έχουν δύο θυγατέρες.
Ο καπετάν Σπύρος με τη σύζυγό του Βασιλική Γκίλα απέκτησαν τρία παιδιά, την Ελευθερία, την Αγγελική (Ατζελίκ) και τον Νικόλα. Η Αγγελική και ο Νικόλας εργάστηκαν για ένα διάστημα στην οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία για να συνεχίσουν το έργο του πατέρα τους ο οποίος ήθελε να αποτραβηχτεί. Κάποια στιγμή αποχώρησαν. Ο Νικόλας επέστρεψε για να ξαναφύγει από τα γραφεία. Δημιούργησαν τη δική τους ναυτιλιακή εταιρεία στην Κηφισιά, την European Maritime Navigation. Υπάρχει εκκρεμότητα σύμφωνα με πληροφορίες πως θα προχωρήσει ιδιοκτησιακά ο στόλος της European Product Carriers.
Δικαστική διαμάχη
Η οικογένεια Καρνέση ήρθε στην επικαιρότητα με αφορμή μία δικαστική διαμάχη μεταξύ του ιδρυτή 85χρονου, Σπύρου Καρνέση και των δύο αδελφών της Δέσποινας (79 ετών) και Μαρία (77 ετών) και του 80χρονου συζύγου της πρώτης, Αντώνη Βλασσάκη. Η δικαστική κόντρα αφορά μία περιουσία ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Με τη 63 σελίδων αγωγή τους στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Πειραιά, κατηγορούσαν τον καπετάν Σπύρο ότι πήρε στα τέλη του 2022 από κοινούς λογαριασμούς 325,5 εκατ. δολάρια, τα μετέφερε σε αποκλειστικά δική του εταιρεία. Πρόκειται για μετρητά που είχαν συγκεντρωθεί στο κοινό «καλάθι» των αδιανέμητων κερδών από τη δραστηριότητα στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Ο δε καπετάν Σπύρος Καρνέσης υποστήριζε ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία είναι δικά του και πώς η άλλη πλευρά ήταν υπάλληλοι του.
Ιστορία του Ομίλου Καρνέση
Η European Navigation Inc. ιδρύθηκε το 1979 από τον Προκόπη και τον Συρο Καρνέση. Ιστορικά, ο όμιλος διαχειριζόταν κατά μέσο όρο στόλο περίπου 35 πλοίων που εκτείνονταν από δεξαμενόπλοια χημικών μέχρι VLCC και από handysize μέχρι μεγάλα VLOC / Capesize bulk carriers. Σήμερα η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο χωρητικότητας περίπου 1.200.000 DWT υπό την European Product Carriers Ltd. Επίσης διαχειρίζεται τρία μικρά ανεφοδιαστικά δεξαμενόπλοια, τα Elin Poseidon, Apiliotis, Zefyros…
Το πρώτο συνθετικό όνομα των πλοίων είναι ELKA από τα αρχικά του ονόματος της μητέρας τους Ελευθερίας Καρνέση.
Στα γραφεία της διαχειρίστριας εταιρείας απασχολούνται 45 άτομα, ενώ στους 350 ανέρχονται οι ναυτικοί.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.