Η Ελλάδα, για ακόμη μία φορά, βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας λίστας με τις χώρες που διαθέτουν την ακριβότερη τιμή στη βενζίνη και στο diesel.
Και όλα αυτά τη στιγμή που το οικονομικό επιτελείο αποφάσισε να καταργήσει την έκτακτη επιδότηση του 0,15 ευρώ το λίτρο απευθείας στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να εκτοξεύσει την τιμή του πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο και για πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα ξεπέρασε την τιμή της απλής αμόλυβδης.
Είναι χαρακτηριστικό πως στην παγκόσμια λίστα η Ελλάδα καταλαμβάνει μία από τις θέσεις με την ακριβότερη τιμή καυσίμων, πίσω από χώρες που διαθέτουν το δικό τους νόμισμα.
Στην πράξη ενδέχεται να βρίσκεται πολύ ψηλότερα στη λίστα, καθώς, για να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη, γίνονται μετατροπές από τα εθνικά νομίσματα. π.χ. του Χονγκ Κονγκ και της Νορβηγίας. στο ευρώ με τις τρέχουσες χρηματιστηριακές τιμές.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως στη λίστα περιλαμβάνονται χώρες με πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ από την Ελλάδα, ενώ η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών σε σχέση με τους μισθούς είναι πολύ διαφορετική από τον μέσο Έλληνα φορολογούμενο.
Για παράδειγμα, η τιμή της απλής αμόλυβδης συνεχίζει να «ίπταται» στη χώρα μας, καταγράφοντας τη δεύτερη υψηλότερη τιμή σε επίπεδο ευρωζώνης, με πρωταθλήτρια τη Φινλανδία, που διαθέτει πολύ μεγαλύτερα εισοδήματα. Μάλιστα, ως γνωστόν οι σκανδιναβικές χώρες έχουν πολύ υψηλότερους μισθούς από τον ευρωπαϊκό Νότο, με τους καταναλωτές να αντέχουν οικονομικά την εκτόξευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Επίσης, μετά την κατάργηση της επιδότησης του 0,15 ευρώ στο πετρέλαιο κίνησης, η τιμή του diesel βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των χωρών της ευρωζώνης.
Στον αντίποδα, τις χαμηλότερες τιμές διαθέτουν χώρες όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα που παράγουν οι ίδιες πετρέλαιο. Μετά τη μετατροπή της τιμής σε ευρώ παραμένουν πολύ κάτω και από το… 1 λεπτό του ευρώ!
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός πως οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία, διαθέτουν πολύ χαμηλότερες τιμές από την Ελλάδα. Σε όλες τις περιπτώσεις οι τιμές τόσο στην απλή αμόλυβδη όσο και στο πετρέλαιο κίνησης παραμένουν πολύ κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο.
Διαφορετικοί φόροι
Αξίζει να σημειωθεί πως οι περισσότερες χώρες του κόσμου, αν δεν παράγουν πετρέλαιο, αγοράζουν καύσιμα με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές. Στη συνέχεια κάθε κυβέρνηση επιβάλλει τους δικούς της φόρους και τέλη, διαμορφώνοντας την τελική τιμή.
Αυτός είναι ο λόγος, άλλωστε, που η Κύπρος διαθέτει φθηνότερες τιμές σε αμόλυβδη και diesel από την Ελλάδα. Παρότι αγοράζει καύσιμα από τη χώρα μας, οι φόροι που επιβάλει το κράτος (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ) είναι αισθητά χαμηλότεροι.
Αποτέλεσμα, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης να αγγίζει το 1,446 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης τα 1,783 ευρώ, όταν στην Ελλάδα και τα δύο είδη καυσίμων ξεπερνούν κατά πολύ τα 2 ευρώ το λίτρο.
Σοκ! 36% πάνω το diesel, 14% η αμόλυβδη
Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν στις 10 Οκτωβρίου, η μέση τιμή στην Ε.Ε. και την ευρωζώνη στο πετρέλαιο κίνησης είχε αυξηθεί κατά σχεδόν 27% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (25 Οκτωβρίου 2021). Η αντίστοιχη αύξηση για την αμόλυβδη 95 οκτανίων ανέρχεται σε περίπου 10%.
Στην Ελλάδα, όμως, οι αυξήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες, αφού στο πετρέλαιο κίνησης φτάνουν το 36% σε ετήσια βάση και στην αμόλυβδη ξεπερνούν το 14%. Υπενθυμίζεται πως τους προηγούμενους μήνες η τιμή της βενζίνης είχε εκτοξευτεί ακόμα και στα 2,30 έως 2,40 ευρώ το λίτρο, καταγράφοντας πολύ μεγαλύτερη ετήσια άνοδο.
Στις αρχές του Οκτωβρίου ο OΠΕΚ+ αποφάσισε να προχωρήσει σε μείωση της παγκόσμιας ημερήσιας παραγωγής κατά 2.000.000 βαρέλια, ή κατά 10% περίπου, παρά την αντίθεση των ΗΠΑ και άλλων χωρών.
Πρόκειται για μία κίνηση που έχει στόχο την ανάκαμψη των διεθνών τιμών του πετρελαίου που είχαν υποχωρήσει ακόμα και στην περιοχή των 80 δολαρίων το βαρέλι.
Μάλιστα, πριν από σχεδόν τρεις μήνες η τιμή του μαύρου χρυσού είχε αγγίξει ακόμα και τα 120 δολάρια το βαρέλι και στη συνέχεια υποχώρησε υπό το βάρος των έντονων πληθωριστικών πιέσεων που ασκούνται στις περισσότερες χώρες του πλανήτη και κυρίως στην Ευρώπη.
Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα να καταγραφεί νέα άνοδος των τιμών στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης μετά τη μικρή υποχώρηση που είχε καταγραφεί τις τελευταίες εβδομάδες.
Μάλιστα, αυτό έχει ως αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο να καταργήσει την επιδότηση του 0,15 ευρώ το λίτρο στο diesel, αλλά και να μην επεκτείνει το μέτρο του «Fuel Pass» μετά το τέλος Σεπτεμβρίου, αφήνοντας απροστάτευτους τους Έλληνες καταναλωτές που βιώνουν καθημερινά τις ανατιμήσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας. Ολα αυτά την ώρα που οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι, ψαλιδίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.