Η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης έως και του 4% της Eni, αφού η εταιρεία πετρελαίου ολοκληρώσει ένα σχέδιο εξαγοράς, μια συμφωνία που θα επέτρεπε στη Ρώμη να μειώσει το χρέος-μαμούθ της.
Η κυβέρνηση της πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι στοχεύει να κερδίσει περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ από την πώληση του μεριδίου, ως μέρος της ώθησης των ιδιωτικοποιήσεων, σύμφωνα με πρόσωπα που γνωρίζουν το ζήτημα και που ζήτησαν να μην κατονομαστούν λόγω της εμπιστευτικότητας του ζητήματος. Τα σχέδια είναι ακόμη υπό επεξεργασία και ενδέχεται να αλλάξουν.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να πουλήσει περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ (21,8 δισεκατομμύρια δολάρια) σε κρατικά εταιρικά μερίδια μέχρι το 2026.
Το Yπουργείο Οικονομικών της Ιταλίας αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα. Επί του παρόντος, κατέχει μερίδιο 4,7% στην Eni, ενώ το ιταλικό Cassa Depositi e Prestiti (Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων) κατέχει το 27,7%.
Ο υπουργός Οικονομικών Τζιανκάρλο Τζορτζέτι έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οι πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Την Τετάρτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, σημείωσε ότι είχε συζητήσει τις πωλήσεις μεριδίων με ξένα funds κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. Δεν διευκρίνισε ωστόσο ποιες εταιρείες αφορούσαν οι συζητήσεις.
Η Ιταλία αντιμετωπίζει χαμηλά επίπεδα ανάπτυξης και επίμονα υψηλά επιτόκια φέτος, τα οποία εμποδίζουν τις προσπάθειές της να μειώσει το φορτίο χρέους που ανέρχεται σε περίπου 140% του ετήσιου ΑΕΠ της. Οι προγραμματισμένες πωλήσεις μεριδίων θα βοηθούσαν στη μείωση αυτού του χρέους και θα άφηναν στην κυβέρνηση περιθώριο ανάσας για να ανακατευθύνει άλλα κεφάλαια προς τη μείωση των φόρων και την τήρηση των προεκλογικών υποσχέσεων του κυβερνητικού συνασπισμού Ακροδεξιάς – Κεντροδεξιάς.
Άλλες εταιρείες που ενδέχεται να δουν μέρος των κρατικών συμμετοχών να πωλούνται περιλαμβάνουν την Poste Italiane και τη σιδηροδρομική εταιρεία Ferrovie dello Stato, ανέφεραν οι πηγές του πρακτορείου Bloomberg.
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση προωθεί την πώληση μεριδίου 25% της τράπεζας Banca Monte dei Paschi di Siena, καθώς και και του 41% της ITA Airways στην Deutsche Lufthansa, μια πώληση που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και υπό εξέταση από τις αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.