Μία ενεργειακή κρίση άνευ προηγουμένου θα αντιμετωπίσει η Γερμανία και φυσικά προκαλούνται ερωτήματα για τις ανόητες επιλογές της κυβέρνησης Σολτς να οδηγήσει την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία στο χείλος της καταστροφής.
«Η Γερμανία θα χρειαστεί να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου περισσότερο από κάθε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να επιτευχθεί ο στόχος εξοικονόμησης του 15% της ποσότητας που αγοραζόταν ως τώρα», αναφέρει το Γερμανικό Πρακτορείο βασιζόμενο σε δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κανείς δεν έχει κατανοήσει για ποιο λόγο ο Γερμανός Καγκελάριος επέλεξε να καταστρέψει την γερμανική οικονομία για να υποστηρίξει αμερικανικά γεωπολιτικά συμφέροντα. Για ποιο λόγο αγνόησε την χώρα και τον λαό του;
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI), ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, κάλεσε την κυβέρνηση να επισπεύσει τα μέτρα εξοικονόμησης και προειδοποίησε πως επιχειρήσεις που προσπαθούν να κάνουν μετάβαση από το αέριο στο πετρέλαιο αντιμετωπίζουν προσκόμματα και καθυστερήσεις λόγω της γραφειοκρατίας.
Σύμφωνα με τον Ρούσβουρμ, θα χρειαστούν μέτρα όπως η αντικατάσταση ηλεκτροπαραγωγικών εργοστασίων που λειτουργούν με την καύση αερίου με εργοστάσια που καίνε άνθρακα.
«Δεν είναι αυτή η ταχύτητα που χρειάζεται η Γερμανία στη διαχείριση κρίσεων» είπε ο επικεφαλής του BDI. «Η Γερμανία βρίσκεται εν μέσω της μεγαλύτερης ενεργειακής κρίσης από ιδρύσεως της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας. Οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές πρέπει να κάνουν αυτό που τους αναλογεί για να εξοικονομηθεί αέριο ώστε να αποτραπούν διακοπές της παραγωγής. Είναι ζήτημα αποφασιστικότητας και ταχύτητας» υποστήριξε ο κ. Ρούσβουρμ.
Για να μειωθεί η κατανάλωση στο φυσικό αέριο η κυβέρνηση σκέφτηκε την υπεραύξηση της τιμής του για να αναγκαστούν τα νοικοκυριά να περιορίσουν το βιοτικό τους επίπεδο (γιατί το να μην τουρτουρίζεις τον χειμώνα είναι δείγμα βιοτικού επιπέδου).
Σοκ έπαθαν οι Γερμανοί καταναλωτές στην Κολωνία όπου η εταιρεία κοινής ωφέλειας Rheinenergie ανακοίνωσε ότι από τον Οκτώβριο όσοι πελάτες δεν έχουν κλειδώσει συμβόλαια με σταθερές τιμές θα δουν τους λογαριασμούς για φυσικό αέριο να διπλασιάζονται λόγω αύξησης κατά 450% στο κόστος προμηθειών από τη Ρωσία!
Στην Ελλάδα τα αποθέματα θα έχουν τελειώσει πριν τα Χριστούγεννα και η μείωση κατά 20% των φορτίων από ΗΠΑ λόγω της έκρηξης στο Freeport (τέλη Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουν οι εξαγωγές πάλι), αλλά και η παγκόσμια φρενίτιδα στην ζήτηση LNG (εξαπλάσια η τιμή του από το μέχρι πρότινος φτηνό ρωσικό φυσικό αέριο) κάνει όνειρο την αύξηση των ελληνικών εισαγωγών.
Για να μειωθεί η ελληνική κατανάλωση ετοιμάζεται να ανακοινωθεί νέα αύξηση της τιμής του, κατά τα γερμανικά πρότυπα.
Συνολικά, οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη βρίσκονται περίπου στο ένα τρίτο των επιπέδων του 2021, κι ενώ αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, και η ίδια η Ρωσία μειώνει περαιτέρω τις ροές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του Nord Stream 1, του μεγαλύτερου αγωγού της ηπείρου, επικαλούμενη κυρίως τεχνικά ζητήματα.
Μόλις τις προάλλες, επικαλούμενη ανάγκες επισκευής του τεχνικού εξοπλισμού, η Ρωσία ανακοίνωσε μια ακόμη μείωση της ποσότητας φυσικού αερίου που ρέει μέσω του Nord Stream 1, ο οποίος λειτουργεί πλέον με δυναμικότητα μόνο 20%.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι τιμές του φυσικού αερίου να εκτοξευθούν σε αδιανόητα επίπεδα – σχεδόν 10 φορές υψηλότερα από ό,τι πριν από δύο χρόνια.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος έχουν αυξηθεί ανάλογα.
Η άνοδος των τιμών της ενέργειας τροφοδοτεί ήδη έναν πληθωρισμό ρεκόρ — αυτή τη στιγμή είναι κοντά στο 9% και αυξάνεται — που συμπιέζει την καταναλωτική δύναμη, βυθίζει χιλιάδες στη φτώχεια και επιβαρύνει δραματικά τη βιομηχανία.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη Γερμανία, η οποία εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Πράγματι, η γερμανική βιομηχανική παραγωγή συρρικνώνεται για πάνω από τρεις μήνες.
Το Βερολίνο, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, θα πρέπει να βρει κάποιον τρόπο να εξοικονομήσει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τις αρχές του τρέχοντα μήνα ως τον Μάρτιο του 2023 για να επιτευχθεί ο στόχος των Βρυξελλών.
Πρόκειται για ποσότητα ίση με την ετήσια μέση κατανάλωση 5 εκατομμυρίων τετραμελών νοικοκυριών.
Λόγω της υψηλής κατανάλωσης αερίου που κάνει, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης καλείται να κάνει μεγαλύτερη εξοικονόμηση από κάθε-άλλη χώρα της ΕΕ, καθώς θα πρέπει να εξοικονομήσει σχεδόν το ένα τέταρτο του συνόλου που θα πρέπει να αποθηκευτεί στη Γηραιά Ήπειρο.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, έχει διαβεβαιώσει πως η Γερμανία είναι ήδη σε τροχιά για να μειώσει την κατανάλωση κατά 14 ως 15% σε σύγκριση με το 2021.
Όμως, την περασμένη εβδομάδα ο Χάμπεκ είπε πως το Βερολίνο επιδιώκει να μειώσει την κατανάλωση κατά ποσοστό από το ελάχιστο όριο (15%) που συμφωνήθηκε.