Στις 25 Μαρτίου δημοσιεύτηκε μια πρόταση του συνταξιούχου ναυάρχου, Cihat Yaycı, για την δυνατότητα σχηματισμού στρατιωτικών δυνάμεων και συγκεκριμένα πολεμικής αεροπορίας ναυτικού που δεν θα υπάγονται στο ΝΑΤΟ. Παράλληλα με την πρόταση αυτή, ο Yaycı υποστήριξε ότι τα ρωσικά αεροσκάφη, Su-33, μπορούν να είναι μια σημαντική εναλλακτική πρόταση για τα F-35 που προκαλούν πολλά πολιτικά αλλά και τεχνικά προβλήματα.
Συγκεκριμένα ο συνταξιούχος ναύαρχος, Cihat Yaycı, έκανε μια ενδιαφέρουσα πρόταση για δημιουργία μιας στρατιωτικής δύναμης που δεν θα εξαρτάται από το ΝΑΤΟ. Η πρόταση αυτή συνδυάστηκε με την άφιξη στην Σμύρνη και στα ναυπηγία του Aliağa τον προσεχή Ιούνιο του παλιού αεροπλανοφόρου της Βραζιλίας, Nae Sao Paulo, (από το 1963 είχε ενταχτεί στο γαλλικό ναυτικό και το 2000 πουλήθηκε στην Βραζιλία έναντι 1 δις 550 χιλιάδες δολάρια. Είναι 25 χιλιάδων τόνων, με μήκος 265 μέτρα και πλάτος 36 μέτρα ), που χρησιμοποιεί τα ρωσικής προέλευσης βομβαρδιστικά S-33. Σύμφωνα με τον απόστρατο ναύαρχο τα αεροσκάφη αυτά μπορούν να αποτελέσουν την βάση για τον σχηματισμό μιας Ναυτική Πολεμική Αεροπορία εκτός της δικαιοδοσίας του ΝΑΤΟ
Το αεροπλανοφόρο, αυτό σύμφωνα με τις πληροφορίες θα μεταφερθεί στα ναυπηγία του Aliağa για αποσυναρμολόγηση και στη συνέχεια θα διαλυθεί.
Το κράτος πρέπει να αγοράσει αυτό το πλοίο και να το αξιοποιήσει εντάσσοντας το στον ναυτικό στόλο εκτός ΝΑΤΟ
Ο Τούρκος συνταξιούχος ναύαρχος υποστήριξε ότι το αεροπλανοφόρο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εκπαίδευση αντί να αποσυναρμολογηθεί και να επανδρωθεί στη συνέχεια από διαφορετικά συστήματα διακυβέρνησης.
Κάνοντας νέες δηλώσεις σχετικά με αυτό το θέμα, ο Yaycı δήλωσε ότι εάν η Τουρκία εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που της δίνει αυτό το αεροπλανοφόρο, μπορεί να αξιολογήσει το ρωσικής προέλευσης πολεμικό αεροσκάφος S-33 με το οποίο είναι επανδρωμένο. Όπως ανέφερε : «Νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο να εξεταστεί προσεκτικά το ρωσικής παραγωγής πολεμικό αεροσκάφος Sukhoi Su-33 Flanker, ως ένα εναλλακτικό αεροσκάφος που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε με αυτό το πλοίο»
Υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας ανεξάρτητης από το ΝΑΤΟ ναυτικής Πολεμικής Αεροπορίας
Ο Yaycı υποστήριξε ότι μετά την εξαγορά του αεροπλανοφόρου και των αεριωθούμενων αεροσκαφών S-33, μπορεί να δημιουργηθεί μια Ναυτική Πολεμική Αεροπορία η οποία θα είναι «διοικητικά και λειτουργικά ανεξάρτητη» από την υποδομή του ΝΑΤΟ.
Συγκεκριμένα ανέφερε : «Είναι πολύ πιο πιθανό, χρήσιμο και εύκολο να δημιουργηθεί μια Ναυτική Πολεμική Αεροπορία που θα αποτελέσει μια πολεμική αεροπορία πολύ μικρότερης κλίμακας με διαφορετική υποδομή από την κανονική αεροπορική μας δύναμη που σχηματίζεται με υποδομή του ΝΑΤΟ». Γνωστό είναι εδώ, όπως τόνισε, ήδη η Στρατιά του Αιγαίου που δημιουργήθηκε μετά την στρατιωτική επιχείρηση στην Κύπρο το 1974 δεν εξαρτάται από το ΝΑΤΟ.
Πολεμικό αεροσκάφος εναλλακτικό στο αμερικανικό F-35
Εν τέλει υποστήριξε ότι θα ήταν χρήσιμο η τουρκική πλευρά να εξετάσει προσεκτικά τα ρωσικής καταγωγής Sukhoi Su-33 Flanker ως εναλλακτικό αεροσκάφος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με αυτό το πλοίο. Το μοναδιαίο κόστος αυτού του αεροπλάνου, όπως υποστήριξε, θεωρείται επίσης πολύ λογικό.
Τα Su-33 είναι εξέλιξη των Su-27 που αναπτύχθηκαν για το ναυτικό και τώρα χρησιμοποιούνται ενεργά από το ρωσικό ναυτικό στο ρωσικό αεροπλανοφόρο Ναύαρχο Kuznetsov. Σε αντίθεση με τα Harriers, το πολεμικό αυτό αεροσκάφος μπορεί να πετάξει υπερηχητικά και να μεταφέρει πολύ περισσότερα πυρομαχικά. Μπορεί να είναι μια σημαντική εναλλακτική λύση από πολλές απόψεις σε σύγκριση με το τεχνικά και πολιτικά προβληματικό F-35.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον Ναύαρχο είναι πολύ πιο πιθανό, χρήσιμο και εύκολο να δημιουργηθεί μια Ναυτική Πολεμική Αεροπορία, η οποία θα αποτελεί αεροπορική δύναμη πολύ μικρότερης κλίμακας με διαφορετική υποδομή από την κανονική αεροπορική μας δύναμη, που σχηματίζεται με υποδομή του ΝΑΤΟ,. Είναι μια δομή που δεν θα εξαρτάται από το ΝΑΤΟ από την άποψη των διοικητικών και επιχειρησιακών πτυχών. Δεδομένου ότι το αεροπλανοφόρο αυτό θα είναι η ανεξάρτητη βάση αυτών των αεροσκαφών, δεν θα χρειαστεί να μοιραστούμε τις υποδομές λειτουργίας και συντήρησης του με τις βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας μας και δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με τη μετάβαση σε διαφορετικά οπλικά και συστήματα συντήρησης.
Έτσι, σύμφωνα με τον Yaycı, θα αναπτυχθεί μια εναλλακτική πηγή και μέθοδος εφοδιασμού που δεν θα μπορεί να υποστεί εμπάργκο και κυρώσεις από ξένες χώρες . Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι πολύ δυνατό για το ναυτικό αεροπλάνο να αποκτήσει μια μοναδική δομή με την ενσωμάτωση εσωτερικών συστημάτων και μεταφοράς τεχνολογίας. Σημαντικό είναι, όπως τόνισε, ότι το πολιτικό κλίμα με τη Ρωσία, (αυτά λέγονται πριν από την κρίση στην Ουκρανία και το ζήτημα που προέκυψε με την αναθεώρηση της συνθήκης του Μοντρέ), φαίνεται να είναι πιο κατάλληλο από ποτέ όσον αφορά την αγορά και παραγωγή τέτοιων αεροπλάνων στη χώρα μας.
*Ο Νίκος Χειλαδάκης είναι Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος