Είναι πλέον γνωστό ότι η Ελλάς αντιμετωπίζει οξύτατο δημογραφικό πρόβλημα (δείκτης γονιμότητος περί το 1.28 έναντι του 2.1 που απαιτείται για την διατήρηση απλώς του υπάρχοντος πληθυσμού).
Μόνο η ετήσια διαφορά γεννήσεων και θανάτων προκαλεί την απώλεια 50.000 ατόμων, δίχως να υπολογίζονται άλλες αιτίες απωλειών ή η φυγή εκατοντάδων χιλιάδων νέων στο εξωτερικό. Το αποτέλεσμα στα επόμενα έτη δεν θα είναι μόνο η ραγδαία μείωση των Ελλήνων αλλά και η άνοδος της μέσης ηλικίας (γήρανση πληθυσμού) με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια και την ευημερία της Ελλάδος.
Το δημογραφικό ζήτημα σε συνδυασμό με την παράνομη μετανάστευση μη αφομοιώσιμων πληθυσμών, διαμετρικά αντιθέτου αξιακής και πολιτιστικής υποδομής προκαλεί έναν εκρηκτικό συνδυασμό ο οποίος θίγει όχι μόνο ζωτικά εθνικά συμφέροντα αλλά και συμφέροντα επιβιώσεως. Το όλο θέμα λαμβάνει ακραίες διαστάσεις στις παραμεθόριες νησιωτικές περιοχές της χώρας, οι οποίες είναι και οι πλέον ευαίσθητες για προφανείς λόγους.
Ειδικότερα σε μικρότερα νησιά το πρόσφατο θέαμα της παρελάσεως, για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, πέντε ή δύο ή και ενός μαθητού προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα χαράς για την υπερηφάνεια των μαθητών, σκεπτικισμού διότι το θέαμα αυτό, ως Κασσάνδρα, προμηνύει τα επερχόμενα και θυμού για το απουσιάζον κράτος.
Ενώ ο νησιωτικός παραμεθόριος πληθυσμός μειώνεται ανησυχητικά και γεράζει ηλικιακά, η Τουρκία θέτει θέμα κυριαρχίας για πλήθος νήσων (κατοικημένων και ακατοίκητων). Ενώ ο επεκτατικός γείτονας απαιτεί τον αφοπλισμό ελληνικών νήσων, εξοπλίζεται ταυτόχρονα για να τις καταλάβει σε πρώτη ευκαιρία, απορρίπτει την ΑΟΖ τους, ψαρεύει στα χωρικά ύδατα παρενοχλώντας τους ακρίτες μας, προωθεί απροκάλυπτα λαθρομετανάστες, παραβιάζει τον εναέριο χώρο και απειλεί με casus belli τυχόν επέκταση της αιγιαλίτιδος ζώνης τους.
Εάν σε αυτά προστεθεί σειρά καθημερινών δυσχερειών επιβιώσεως των κατοίκων (ανασφάλεια, υγεία, εργασία, μεταφορές, έλλειψη υποδομών, παιδεία, ψυχαγωγία), γίνεται άμεσα αντιληπτό το χαμηλό κίνητρο της νέας γενεάς ακριτών μας για παραμονή στις εστίες της ή και για τεκνοποίηση. Οι περιστασιακές πρωτοβουλίες ιδιωτών (π.χ. εποχική επίσκεψη ιατρών για δωρεάν εξετάσεις) αδυνατούν να υποκαταστήσουν την κρατική αδράνεια.
Ο χρόνος δικαιώνει, μέχρι στιγμής, τον πρώην Πρωθυπουργό της Τουρκίας Τουργούτ Οζάλ ο οποίος είχε ισχυρισθεί κατά την δεκαετία του 1980 ότι τα ελληνοτουρκικά θέματα θα επιλυθούν ευχερώς μέσω του δημογραφικού ζητήματος….
Τα ανωτέρω συνδέονται άμεσα με την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδος. Οι εκάστοτε θετικές κρατικές ενέργειες είναι αποσπασματικές, ανεπαρκείς για το μέγεθος του ζητήματος και δεν απορρέουν από συνολική εθνική στρατηγική.
Οι ακρίτες μας δεν είναι πολίτες δευτέρας κατηγορίας αλλά αντιθέτως θα έπρεπε να τυγχάνουν ειδικών προνομίων. Δεν αρκεί να τους αποκαλούμε «ήρωες» και «ακρίτες» από τους καναπέδες μας, διότι διαθέτουν αντίληψη και έχουν όρια.
Το κράτος οφείλει να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την ανατροπή της καταστάσεως με σειρά μέτρων όπως ενδεικτικά και κατ’ ελάχιστον είναι τα ακόλουθα:
1. Επαναφορά του αισθήματος ασφαλείας, με σειρά μέτρων τόσο κατά των οργανωμένων και καθοδηγούμενων στολίσκων τουρκικών αλιευτικών σκαφών, όσο και στον τομέα της αποτροπής των λαθρομεταναστών. Το Λιμενικό Σώμα θα πρέπει να ισχυροποιηθεί αριθμητικά και ποιοτικά στο Αιγαίο. Εντονότερη θα πρέπει να είναι η παρουσία του ΠΝ (προς τούτο συνιστάται η απόκτηση αρκετών και καταλλήλων ταχέων περιπολικών, καθώς και συναφούς εξοπλισμού, δίχως αυτό να αναιρεί τον κύριο εξοπλιστικό του προγραμματισμό). Θα ήταν αδιανόητη και καταστροφική κάθε σκέψη έστω και «μερικής» αποστρατικοποιήσεως νήσων, υπό την πίεση εχθρών ή και «συμμάχων» (αντιθέτως είναι σκόπιμη η αύξηση του εξοπλισμού των νήσων στο πλαίσιο της αυτοάμυνας).
Επιβάλλεται η ταχεία εκμετάλλευση και πλήρης εφαρμογή των αμυντικών συμφωνιών με Γαλλία και ΗΠΑ. Η εξέταση ασύλου μεταναστών θα πρέπει να γίνεται μόνο σε νόμιμα, επίσημα και ελεγχόμενα σημεία εισόδου.
Παράνομη είσοδος από ασφαλή χώρα θα πρέπει να συνεπάγεται απώλεια δικαιώματος αιτήσεως ασύλου, σύλληψη των παρανόμως εισελθόντων μεταναστών και κράτηση σε κλειστά κέντρα έως της απελάσεως αυτών.
Η FRONTEX θα πρέπει να διασφαλίζει συστηματικά την ενημέρωση της ΕΕ για τα τουρκικά πεπραγμένα και να συνδράμει στην αποτροπή και επιστροφή μεταναστών. Η ΕΕ στρέφει υποκριτικά τα βέλη της στον Λευκορώσο Λουκασένκο για προώθηση μεταναστών, ενώ θωπεύει συμβουλευτικά την Τουρκία, με την οποία υπάρχει σχετική συμφωνία, για πολύ χειρότερες και εκβιαστικές πρακτικές της.
Η έλλειψη κοινής ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής (επικράτηση εθνικών συμφερόντων κρατών μελών) επιτάσσει στην Ελλάδα να μην μετατραπεί σε «χρήσιμο ηλίθιο» και σε αποθήκη χρηματοδοτούμενων ψυχών αλλά να ενεργήσει βάσει των δικών της εθνικών συμφερόντων που καλύπτουν και δεν υπονομεύουν το μέλλον των επερχομένων γενεών Ελλήνων.
2. Αυτονόητο το κοινωνικό αγαθό της υγείας. Η νησιωτική Ελλάδα δικαιούται ευχερή πρόσβαση στην προληπτική ιατρική εξέταση, ιατρική συμβουλή και νοσηλεία. Προς τον σκοπό αυτό θα πρέπει να ενισχυθούν οι νοσοκομειακές μονάδες της νησιωτικής Ελλάδος, να αυξηθούν τα αγροτικά ιατρεία και να στελεχωθούν κατάλληλα με σειρά κινήτρων για τους αγροτικούς ιατρούς. Τυχόν ελλείψεις να καλύπτονται με υποχρεωτική μετάθεση ιατρών του δημοσίου, ως αυτονόητη πρακτική ενός κοινωνικού λειτουργήματος.
Η άμεση πρόσβαση σε νοσοκομειακές μονάδες της ευρύτερης περιοχής θα πρέπει να διασφαλίζεται με θαλάσσια και εναέρια μεταφορικά μέσα καθώς και σχετικές υποδομές (λιμένες, ελικοδρόμια, αεροδρόμια, υποδομές υδροπλάνων, οδικό δίκτυο κ.λπ.).
3. Διατήρηση και αύξηση πληθυσμού. Παροχή κινήτρων (π.χ. παροχή γης, οικίας, οχήματος, ζώων, σκάφους, καθώς και ύπαρξη λιμενικών υποδομών, προσβάσεως στο διαδίκτυο, σχολείων, εκπαιδευτικών κ.λπ.), για μόνιμη εγκατάσταση οικογενειών με τέκνα σε μικρότερες νήσους με λίγους κατοίκους.
Οι λιμενικές υποδομές δυνατόν να διασφαλίζονται με προσιτές δαπάνες (π.χ. αντί ακριβών εγκαταστάσεων από μπετόν, επιπλέουσες ξύλινες εγκαταστάσεις, όπου είναι δυνατόν, με απαραίτητη προστασία από δυσμενείς καιρικές συνθήκες). Ευνοϊκά μέτρα κυήσεως και γεννήσεως, τέκνων, τεκνοποιήσεως σε ηλικίες κάτω των 30 ετών, οικογενειών πολυτέκνων (π.χ. περίθαλψη, ενοικίαση κατοικίας, απόκτηση αυτοκινήτου, ευρέσεως εργασίας), αδειών γονέων, υπάρξεως παιδικών σταθμών, δανειοδοτήσεως κ.λπ..
4. Δημιουργία προϋποθέσεων ευημερίας στις νησιωτικές περιοχές (αύξηση διάρκειας τουριστικής περιόδου με εναλλακτικό τουρισμό, οικολογικά πάρκα, θαλάσσια ενεργειακά πάρκα, οργανωμένη αλιεία και επεξεργασία αλιευμάτων, ιχθυοκαλλιέργειες, παιδεία (π.χ. ξενόγλωσσες σχολές, τεχνολογία, έρευνα, καινοτομία), ναυταθλητισμός, ανάδειξη πολιτιστικών μνημείων, μεταφορές, μαρίνες, παροχή υπηρεσιών κ.λπ.).
Προς τον σκοπό αυτό και μεταξύ άλλων, θα ήταν σκόπιμη η κατάργηση ή καθοριστική μείωση της φορολογίας σκαφών μέχρι κάποιου μήκους, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός τους και κατά συνέπεια τα αντίστοιχα κίνητρα για ανάπτυξη ιδιωτικής πρωτοβουλίας στα νησιά (π.χ. μαρίνες, ανταλλακτικά, επισκευή, συντήρηση, εστίαση, ξενάγηση, μεταφορές κ.λπ.). Πλήρης εκμετάλλευση σχετικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων (π.χ. του προγράμματος «natura», εναλλακτικής οικολογικής ενέργειας, εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα, συνέδρια κ.λπ.).
Από την ανάλυση των προαναφερθέντων τομέων προκύπτουν εκατοντάδες επί μέρους ενέργειες οι οποίες θα πρέπει να είναι συγκλίνουσες και συντονισμένες με συγκεκριμένες κοστολογημένες δράσεις υψηλής προτεραιότητος και εντός προκαθορισμένου χρονικού πλαισίου, ανεξαρτήτως εναλλαγής κυβερνήσεων και Υπουργών. Ιδού η ουσιαστική πρόκληση ενοποιημένης πολιτικής δράσεως τουλάχιστον για τα κόμματα εξουσίας.
Ο ώριμος πολιτικά πολίτης όχι μόνο δεν πρέπει να ψηφίζει ιδιοτελώς αλλά θα πρέπει να αποδείξει εμπράκτως ότι απορρίπτει την προεκλογική πολιτική των ανεφάρμοστων υποσχέσεων ή χρεοκοπημένων «δήθεν λαϊκών» ιδεολογημάτων του παρελθόντος και ότι ψηφίζει βάσει των ικανοτήτων και πεπραγμένων εκάστου κόμματος, καθώς και αναλόγως της βουλήσεως εφαρμογής εθνικών προγραμμάτων όπως τα προαναφερθέντα.
Οι καθυστερήσεις και αναβολές επιφέρουν εξαιρετικά δυσμενείς εθνικές συνέπειες. Η μοίρα του ελληνισμού είναι κοινή. Τυχόν απώλεια ελέγχου μέρους του Αιγαίου ή και της Κύπρου δεν θίγει μόνο τους κατοίκους των περιοχών αυτών αλλά προδιαγράφει το ζοφερό μέλλον του συνόλου των Ελλήνων.
*Ο Βασίλης Μαρτζούκος είναι Αντιναύαρχος ε.α. ΠΝ, επίτιμος Διοικητής Σχολής Ναυτικών Δοκίμων και Αντιπρόεδρος ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.