Η δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Αποστολάκη αναφορικά με την εκκίνηση προγράμματος Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους, έρχεται να δώσει το «φιλί της ζωής» σε μια ΠΑ η οποία από το 2005 παραμένει αδρανής.
Παραμένει αδρανής εξοπλιστικά, σε επικίνδυνο επίπεδο τη στιγμή που η τουρκική Αεροπορία έχει ανακοινώσει ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο νέων προμηθειών. Δεν θα επεκταθούμε στο σήριαλ που ονομάζεται S-400 με F-35.
Το τι πρόκειται να γίνει είναι πραγματικά άγνωστο. Κανείς δεν γνωρίζει πως πρόκειται αυτό να τελειώσει και αν η Τουρκία πρόκειται να προμηθευτεί τα S-400 ή τα F-35 ή και τα δύο. Ήδη σενάρια που έχουν να κάνουν με την προμήθεια των S-400 αλλά είτε χωρίς αυτά να ενεργοποιούνται ή να ενεργοποιούνται σε άλλη… χώρα.
Σε αυτό που συμφωνούν οι περισσότεροι, είναι πως εάν η Τουρκία αποσυρθεί από το f-35 (ενδεχόμενο εξαιρετικά δύσκολο) θα στραφεί αμέσως σε άλλη αγορά αεροσκάφους, πιθανότατα από τη Ρωσία ενώ δεν αποκλείεται και η Κίνα.
Η απειλή επομένως δεν διαγράφεται ούτε εξαφανίζεται. Απλώς θα έχει αντί για F πριν το -35 Su, αν και το 57 δεν μπορεί να αποκλειστεί επίσης.
Η προμήθεια επομένως ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους, ήταν και εξακολουθεί να είναι μονόδρομος για την ΠΑ ασχέτως της έκβασης των τουρκικών F-35.
Είναι εξαιρετικά νωρίς για να διαμορφωθεί ένα χρονικό πλαίσιο αγοράς αεροσκαφών και πότε αυτά θα είναι διαθέσιμα για την ΠΑ. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δήλωσε βέβαια ότι το πρόγραμμα που ενδιαφέρει την Ελλάδα είναι αυτό του ΝΜΑ αλλά «έσπευσε» να πει πως αυτό αφορά το F-35.
Αυτό σημαίνει ότι αποκλείεται η πιθανότητα να υπάρξει κάποιου είδους διαγωνισμός για περισσότερες της μιας υποψηφιότητες;
Προς το παρόν φαίνεται πως αποκλείεται, αλλά μελλοντικά αυτό μπορεί να αλλάξει προς όφελος περισσότερων υποψηφιοτήτων και υπάρχουν αρκετά στοιχεία που συνηγορούν σε αυτό.
Εκείνο όμως που προέχει είναι η όλη διαδικασία να μην πάρει υπερβολικό χρόνο και βρεθούμε πάλι μετά από 6 χρόνια, στο μέσο της επόμενης δεκαετίας και να συζητάμε ακόμη για τις «θετικές προοπτικές» ενός προγράμματος ΝΜΑ το οποίο δε θα έχει ξεκινήσει καν.
Αυτό γιατί η αναβάθμιση των F-16 ακόμη δεν έχει σημειώσει κάποια ουσιαστική εξέλιξη. Το πρώτο αεροσκάφος που είναι να φύγει για τις ΗΠΑ βρίσκεται ακόμη στην Ελλάδα και το τέλος του προγράμματος τοποθετείται πλέον στο 2028 και βλέπουμε!
Από την άλλη πολλοί στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί στις δηλώσεις τους απέναντι στην Ιταλία, από τη στιγμή που η χώρα αυτή μας βοηθά στο θέμα της αξιολόγησης των F-35.
Οι δηλώσεις και οι ανακοινώσεις του κυβερνώντος κόμματος διακατέχονται πολλές φορές από εμπάθεια απέναντι στην ιταλική κυβέρνηση κατονομάζοντας μάλιστα προσωπικά τον Ματέο Σαλβίνι ο οποίος είναι συχνά αποδέκτης κριτικών του ΣΥΡΙΖΑ περί «ακροδεξιάς», «εθνολαϊκισμού» και άλλα «φοβικά’. .
Πολύ πρόσφατα ο πρωθυπουργός Α.Τσίπρας μιλώντας σε εκδήλωση στο θέατρο «Κιβωτός» μίλησε ανοικτά κατά του Σαλβίνι, χωρίς να τον κατονομάζει αυτή τη φορά (η μπάλα πήρε τον Ορμπάν) κάνοντας λόγο για άνοδο δυνάμεων του «εθνικισμού και της ακραίας δεξιάς στην Ευρώπη», και ότι αυτές έχουν ενδυθεί τον μανδύα του αντισυστημισμού, κάτι που όμως είναι μια απάτη.»
Να σημειωθεί πως ποτέ ο Σαλβίνι ουδέποτε έχει καταφερθεί κατά του ΣΥΡΙΖΑ ή του Τσίπρα προσωπικά αυτός ή το κόμμα του.
Τελικά όμως τα «ακροδεξιά» F-35 του Σαλβίνι έδωσαν το παρών στον «Ηνίοχο» και όλοι έσπευσαν να «υποβάλλουν» τα σέβη τους στην Ανδραβίδα. Θα ήταν καλύτερο για την κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται στη δίνη έντονων ιδεοληψιών και καθοδηγείται από αυτές, όσο είναι ακόμη κυβέρνηση, να μην διώχνει συμμάχους που χρειάζεται η χώρα.