Eνας νέος ελληνοκεντρικός ΝΑΤΟϊκός διάδρομος δημιουργήθηκε γεγονός που θα συμβάλει στην γεωπολιτική κλιμάκωση μεταξύ ΗΠΑ/Ελλάδας και Τουρκίας/Ρωσίας μετά την στρατηγική κίνηση της Ουάσινγκτον να “παραλάβει” επί της ουσίας σήμερα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε μια “αθόρυβη τελετή” παράδοσης-παραλαβής και να ξεκινήσει την εγκατάσταση “ματιών” παρακολούθησης των Στενών επί 24ωρη βάση.
Είναι αξιοσημείωτο πως τις τελευταίες ώρες έχουμε 3 κτυπήματα κατά Τουρκίας: Nέο βίντεο με εκπαίδευσης Κούρδων SDF από Αμερικανούς στην Συρία (μετά τις κοινές αμερικανοτουρκικές περιπολίες) γεγονός που δείχνει πως η ισορροπία στο εκκρεμές Τουρκίας-ΗΠΑ-Κούρδων είναι αδύνατον να επιτευχθεί και θα καταρρεύσει, έντονες φήμες για απόφαση προμήθειας μαχητικών F-35 κάτι που ο γράφων είχε τονίσει σε προηγούμενο άρθρο με τα σημάδια να έρχονται από τα ομόλογα, περίεργες εκρήξεις στα ενισχυμένα καταφύγια πυρομαχικών στα Κατεχόμενα και τώρα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης πάει προς… ΗΠΑ!
Αθόρυβα η Ουάσινγκτον μπήκε σε μια διαδικασία “γεωπολιτικής αφαίρεσης των προνομίων της Τουρκίας”. Αν πάρουμε ένα σεβαστό ποσό μαχητικών F-35 τότε αυτόματα λύνουμε και τα “χέρια” του Ν.Τραμπ σχετικά με την οικονομική ζημία των αμερικανικών αμυντικών βιομηχανιών και μειώνουμε το “πάθος” του προς την Αγκυρα ενώ καίριο ρόλο παίζει η Αλεξανδρούπολη που βλέπει προς Στενά
Τονίζουμε πως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ιδιαίτερη σημασία για την πολιτική των ΗΠΑ στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Δεν είναι σημαντικό μόνο για την ενέργεια καθώς θα διέρχονται δύο πολύ σημαντικοί αγωγοί, ο TAP και ο IGB ενώ στην περιοχή θα βρίσκεται το FSRU (LNG carrier) δηλαδή ένας πλωτός σταθμός υγροποιημένου αερίου αλλά και ένας σταθμός παραγωγής ενέργειας με βάση το αέριο. Ειδικά όμως οι δύο αυτοί αγωγοί συμβάλλουν στην ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης.
Το λιμάνι είναι σημαντικό και για τις μεταφορές. Συνδέεται άμεσα με την Εγνατία Οδό ενώ με τις κάθετες οδούς μέσω της “Via Carpathia” που είναι σε κατασκευή και του κάθετου δρόμου Αλεξανδρούπολης-Βουλγαρίας που διασχίζει τον Έβρο, οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ μπορούν να βρίσκονται σε λίγες ώρες στα Βαλκάνια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Και όλα αυτά μέσω της “πύλης” του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Τί δείχνει αυτό; Ότι η Ουάσινγκτον αλλά το Ισραήλ “ανοίγουν νέο δρόμο” και προετοιμάζονται για το άλλο “λουκέτο”, αυτό στην εναλλακτική ΝΑΤΟϊκή διαδρομή μέσω Τουρκίας προς Μέση Ανατολή!
Η Αλεξανδρούπολη είναι το πρώτο μεγάλο λιμάνι κοντά στα Δαρδανέλλια, επιτηρεί την έξοδο των πλοίων από το Βόσπορο ενώ όλα τα πλοία από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο περνούν σε απόσταση αναπνοής.
Και τι έκαναν οι ΗΠΑ; Πήγαν και χρηματοδότησαν την ανέλκυση του ναυαγίου της βυθοκόρου “ΟΛΓΑΣ” από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δίνοντας μόλις 2,3 εκατ για να πάρουν επί της ουσίας το λιμάνι για κάθε μελλοντική χρήση που θα χρειαστούν!
Είναι δεδομένα πως θα αποφασιστεί η εγκατάσταση στην ευρύτερη περιοχή ειδικών δυνάμεων ταχείας επέμβασης και από τις δύο χώρες για την προστασία των αγωγών. Αλλωστε κάτι αντίστοιχο θα κάνουν Αγκυρα-Μόσχα με τον Turkish Stream.
Τί έγινε σήμερα
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης επισκέφτηκε ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ, όπου παρακολούθησε και ενημερώθηκε για την πρόοδο στην ανέλκυση της βυθισμένης βυθοκόρου Όλγας. Μαζί με τον Αμερικανό Πρέσβη, στην ενημέρωση ήταν παρόν και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος συνοδευόταν από τον Αρχηγό ΓΕΣ.
Παρόντες στη σημερινή επίσκεψη στο σημείο ανέλκυσης της βυθοκόρου στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήταν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, μεταξύ των οποίων ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου, Δημήτρης Πέτροβιτς, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα, Χρήστος Δούκας, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Γιάννης Ζαμπούκης, οι βουλευτές Έβρου της ΝΔ Χρήστος Δερμεντζόπουλος και Τάσος Δημοσχάκης καθώς και εκπρόσωποι των ελληνικών και αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Τί είπε ο Τ.Πάιατ
“Κρίσιμο δεσμό για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια και την οικονομική ανάπτυξη”, χαρακτήρισε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος βρέθηκε σήμερα το πρωί στην ακριτική πόλη προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την πρόοδο των εργασιών για την ανέλκυση της βυθοκόρου “ΟΛΓΑ”.
Από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο επισκέφθηκε από κοινού με τον υπουργό ‘Αμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, ο κ. Πάιατ υπογράμμισε επίσης τις ευκαιρίες που δημιουργεί η μελλοντική ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
“Χαίρομαι πολύ που είμαι και πάλι εδώ στην Αλεξανδρούπολη και μπορώ να υπογραμμίσω τη σχέση μας με την πόλη, καθώς και τις ευκαιρίες που δημιουργεί η μελλοντική ιδιωτικοποίηση του λιμανιού”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός πρέσβης, εκφράζοντας την ελπίδα η ιδιωτικοποίηση “να γίνει με έναν τρόπο που θα την καταστήσει ελκυστική ώστε να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό αμερικανικές εταιρείες”.
Ο κ. Πάιατ, ο οποίος συνοδευόταν από τον Αμερικανό πρόξενο στη Θεσσαλονίκη Γκρέγκορι Φλέγκερ, στάθηκε ακόμα στο γεγονός ότι έχει επισκεφθεί την Αλεξανδρούπολη περισσότερες φορές από κάθε άλλο Αμερικανό πρέσβη, γεγονός που αντικατοπτρίζει, όπως σημείωσε, την πολύ κρίσιμη γεωπολιτική σημασία της πόλης ως πύλης για τη Μαύρη Θάλασσα και τα Βαλκάνια.
“Στο καλύτερο σημείο οι διμερείς σχέσεις”
“Η Ελλάδα και οι ΗΠΑ έχουν επιλέξει να συνεργαστούν στενά σε αυτή την περιοχή για να προωθήσουμε τα κοινά μας ενδιαφέροντα και να προωθήσουμε την ασφάλεια”, τόνισε ο κ.Πάιατ, ενώ αναφέρθηκε και στη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών.
“Η συνεργασία της πρεσβείας με την αμερικανική στρατιά στην Ευρώπη και τον ελληνικό Στρατό βοηθάει να εμβαθύνονται οι σχέσεις μας με την Ελλάδα”, υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως ανυπομονεί για την επόμενη μετακίνηση στρατιωτικού εξοπλισμού και προσωπικού στο Στεφανοβίκειο.
”Συνεργαζόμαστε ως συνεταίροι αλλά και ως σύμμαχοι και η σχέση μας είναι στο καλύτερο σημείο της”, τόνισε ο Αμερικανός πρέσβης.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την ανέλκυση της βυθοκόρου “ΟΛΓΑ”, ο κ.Πάιατ υπογράμμισε το γεγονός ότι, όπως είπε, θα καταστήσει δυνατή την πλήρη χρήση των δυνατοτήτων του λιμανιού. Το έργο της ανέλκυσης του ναυαγίου χρηματοδοτείται με το ποσό των 2,3 εκατ. δολαρίων από τον αμερικανικό στρατό και, όπως εξήγησε ο Αμερικανός πρέσβης, βελτιώνει τη δυνατότητα του λιμανιού για εμπορικές χρήσεις αλλά και για στρατιωτικές μετακινήσεις, ενώ συμβάλλει και στην ενίσχυση της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας.
Ο κ. Πάιατ έκανε επίσης ιδιαίτερη μνεία στη σημασία της Αλεξανδρούπολης ως ενεργειακού κόμβου, επισημαίνοντας στο πλαίσιο αυτό τη σημασία του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου αλλά κι ενός σταθμού παραγωγής ενέργειας με βάση το αέριο.
“Η κοινή μας δουλειά ωφελεί την Ελλάδα, βαθαίνει τη συνεργασία μας και δυναμώνει την περιοχή”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πάιατ, δίνοντας έμφαση στο έργο που επιτελείται στην περιοχή.
ΥΕΘΑ Π.Παναγιωτόπουλος για χρήση λιμένος από ΕΔ των ΗΠΑ
Την εκτίμηση ότι πνέει «ούριος άνεμος για την πορεία των ελληνοαμερικανικών σχέσεων», εξέφρασε σήμερα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Στην ομιλία του μετά την επίσκεψη στο σημείο των εργασιών ανέλκυσης, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε τη σπουδαιότητα της γεωστρατηγικής θέσης της Αλεξανδρούπολης, τις αναπτυξιακές και οικονομικές δυνατότητες του λιμένα, την ενεργειακή προοπτική της περιοχής καθώς και τη στρατηγική σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας της χώρας με τις ΗΠΑ.
Αναφορικά με τη σημασία της ανέλκυσης της βυθοκόρου «ΟΛΓΑ», ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι «το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποκτά πλέον ενισχυμένη δυνατότητα ελλιμενισμού μεγαλύτερων πλοίων, έτσι η προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης του λιμανιού συμβάλει και στην υπόθεση της τόνωσης της οικονομικής δραστηριότητας, τόσο στην Αλεξανδρούπολη όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης και της Β. Ελλάδος.
Οι συγκοινωνιακές υποδομές και το δίκτυο οδικών αξόνων της ευρύτερης περιοχής, που περιβάλλει την Αλεξανδρούπολη, στο οποίο δίκτυο δεσπόζει η Εγνατία Οδός, δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για ν’ αποτελέσει το λιμάνι στρατηγικό κόμβο προς ένα κάθετο άξονα προς το βορρά για την ταχεία μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων. Η ανέλκυση, παράλληλα ενισχύει σημαντικά και τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, αφού οι νέες προοπτικές χρήσης του αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον σημαντικών επενδυτών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα του εμπορίου και της ναυσιπλοΐας».
Ο υπουργός τόνισε την ενεργειακή προοπτική, «η οποία υφίσταται με την κατασκευή του κάθετου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου, Ελλάδας-Βουλγαρίας, αλλά και την εγκατάσταση του πλωτού τερματικού σταθμού επαναεροποίησης του φυσικού αερίου, στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης», έργα που «θα αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τη στρατηγική σπουδαιότητα της περιοχής συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική αναζωογόνηση της τοπικής κοινωνίας και στην ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης ως οικονομικού, εμπορικού και ενεργειακού κέντρου, στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αναφέρθηκε και στη «χρήση του λιμανιού από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, όταν υφίσταται βέβαια ανάγκη», εκτιμώντας ότι «ενισχύεται περαιτέρω η στρατηγική αμυντική μας σχέση με τις ΗΠΑ και η συνεργασία με τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στην περιφερειακή σταθερότητα και ασφάλεια.
Αυτή η στρατηγική σχέση συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών είναι η κεντρική στρατηγική πολιτική αυτής της κυβέρνησης. Οι ΗΠΑ είναι οι μεγάλοι σύμμαχοι διαχρονικά, κάποτε πήγαμε στον πόλεμο μαζί, τώρα πορευόμαστε στην ειρήνη μαζί, αλλά και εργαζόμαστε μαζί για να εμπεδωθεί η σταθερότητα της περιοχής», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ειδική μνεία έκανε στον Αμερικανό διπλωμάτη, τον κ. Πάιατ, ο οποίος ανέλαβε και έφερε εις πέρας την πρωτοβουλία ανέλκυσης της βυθοκόρου, η οποία «είναι μία απτή απόδειξη μιας σχέσης συνεργασίας η οποία εξελίσσεται σιγά-σιγά αλλά σταθερά και από τώρα και με ταχύτερους ρυθμούς, σε μία στρατηγική σχέση εμπιστοσύνης».
Τέλος ο κ. Παναγιωτόπουλος διεμήνυσε προς πάσαν κατεύθυνση ότι «Η Ελλάδα είναι μια ειρηνική και δημοκρατική χώρα, η οποία αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις και ανακατατάξεις που επιχειρούνται στην ευρύτερη περιοχή. Επιθυμούμε ν’ αποτελέσουμε πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή, κρατώντας την περιφερειακή συνεργασία στη βάση του Διεθνούς Δικαίου και των σχέσεων καλής γειτονίας που διέπουν τα πολιτισμένα κράτη, με απώτερο σκοπό την ευημερία και την ειρηνική συνύπαρξη των λαών.
“Η συνύπαρξη της χώρας μας, που δημιουργεί σχήματα συνεργασίας με χώρες της περιοχής των Βαλκανίων, με χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, οι οποίες όμως μοιράζονται τις ίδιες αντιλήψεις και ανησυχίες μ’ εμάς, καταδεικνύουν την παραπάνω προσπάθεια. Παράλληλα όμως στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση για τη διατήρηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
‘Η Ελλάδα είναι έτοιμη ανά πάσα ώρα και στιγμή να υπερασπιστεί και να διασφαλίσει στο ακέραιο τα κυριαρχικά της δικαιώματα, που απορρέουν και από τις Διεθνείς Συνθήκες και το Διεθνές Δίκαιο αλλά και τα Εθνικά μας Δίκαια, προς όφελος του κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας».
Ενημερωτικό Δελτίο ΗΠΑ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (Fact Sheet)
Ορισμένες πληροφορίες για το Λιμάνι:
- Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε κατάλληλη γεωγραφική τοποθεσία για την υποστήριξη ασκήσεων στην περιοχή λόγω της υπάρχουσας υποδομής και στρατηγικής του θέσης.
- Καθώς τα συμμαχικά και συνεργαζόμενα κράτη συνεχίζουν τα προγράμματα εκπαίδευσης στην περιοχή, τα λιμάνια στην Ελλάδα έχουν μεγάλη σημασία για τη ροή του προσωπικού και του εξοπλισμού.
- Ένα παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη ανάπτυξη περίπου 800 τεμαχίων εξοπλισμού και περίπου 400 στρατιωτών μέσω της Αλεξανδρούπολης για την υποστήριξη της άσκησης Saber Guardian 2019 στη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία.
Δεδομένα Ανέλκυσης Βυθοκόρου:
- Το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαθέτει κατάλληλη προβλήτα, ικανή να φιλοξενήσει μεγάλα φορτηγά πλοία.
- Προβλήτα μήκους 500 μέτρων
- Περίπου 50.000 τετραγωνικά μέτρα ανοικτού χώρου δίπλα στην προβλήτα
- Η βυθοκόρος, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται κάτω από το νερό και εκτείνεται περίπου 270 μ. παράλληλα με την ξηρά, αφήνει λιγότερο από 200 μ. προβλήτας προς τη θάλασσα.
- Η φορτηγίδα «Όλγα» ήταν μία βυθοκόρος, η οποία βυθίστηκε κοντά στην προβλήτα το 2010 και τώρα βρίσκεται στην άκρη αυτής με ένα μικρό της μέρος εκτεθιμένο πάνω από την επιφάνεια του νερού.
- Μήκος/Πλάτος/Βύθισμα: 53μ. /11.5 μ. / 2.9 μ.
- Με το πέρασμα των ετών πολλές προσπάθειες που έχουν γίνει για την ανέλκυση του ναυαγίου έχουν αποτύχει με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος της προβλήτας να μη χρησιμοποιείται.
- Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ κατανοούν τη σημασία της προβλήτας και της πλήρους χρήσης αυτής. Γι’αυτόν το λόγο οι Ηνωμένες Πολιτείες απόφάσισαν να παρέχουν τους πόρους ώστε να ανελκυστεί η βυθοκόρος.
- Το Πολεμικό Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών χρησιμοποίησε ένα υπάρχoν συμβόλαιο ανέλκυσης με την αμερικανική εταιρεία DonJon Marine, ώστε να πραγματοποιηθεί η ανέλκυση της βυθοκόρου.
- Η DonJon προσέλαβε την ελληνική εταιρεία ανέλκυσης Five Oceans Salvage.
Η επιχείρηση περιλαμβάνει:
- Δύο αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης,
- 20-30 άτομα προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών οι οποίοι παρέχουν υποστήριξη εξ αποστάσεως
- Η DonJon Marine έχει 1-3 εργολάβους των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης
- Η Five Oceans Salvage, με την υποστήριξη τοπικής, Ελληνικής εταιρείας κατάδυσης, έχει 9-13 εργαζόμενους στο σημείο της επιχείρισης.
- Οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές Αυγούστου και αναμένεται να διαρκέσουν περίπου δύο (2) μήνες.
- Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες ανέλκυσης, θα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης ολόκληρης της προβλήτας.
- Το συνολικό κόστος της επιχείρισης για τις Η.Π.Α. ανέρχεται στο ποσό των $2.3 εκατομμυρίων δολαρίων.