Η είδηση ότι οι ΗΠΑ προσφέρουν ίσως και εκατοντάδες οχήματα κατηγορίας MRAP καθώς έχουν χαρακτηριστεί ως πλεονάζων υλικό στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, προκάλεσε αρνητική εντύπωση.
Η αμερικανική πλευρά μάλιστα γνωστοποίησε στο ΓΕΣ την διάθεση των οχημάτων αυτών. Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΓΕΣ «μελέτησε» την προσφορά, καταλήγοντας στο γεγονός ότι μπορούν να αποκτηθούν μερικές… εκατοντάδες από αυτά.
Και εκεί ξεκινούν τα προβλήματα και οι δεύτερες σκέψεις. Σίγουρα η δωρεάν, προμήθεια οχημάτων, ακούγεται δελεαστική λύση για ένα Στρατό που δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει ούτε και τα λειτουργικά του έξοδα, πλην όμως ο προβληματισμός είναι ο εξής:
Η προμήθεια τέτοιας κατηγορίας οχημάτων θα ωφελήσει ή θα βλάψει μακροπρόθεσμα την αμυντική ισχύ του Στρατού;
Το ερώτημα σχετίζεται άμεσα με την πρόθεση του ΓΕΣ να προμηθευτεί τα οχήματα, προς αντικατάσταση των Μ113 και των BMP-1!
Οι υπέρμαχοι της λύσης αυτής υποστηρίζουν πως η προμήθειά τους θα επιτρέψει τα οχήματα να χρησιμοποιηθούν ως ΤΟΜΠ καθώς προσφέρουν ένα βαθμό θωράκισης, για βολίδες των 12,7 χλστ. σε σχέση με χαμηλότερου επιπέδου θωράκιση των Μ113 των 7,62 χλστ.
Αυτό είναι και το μοναδικό πλεονέκτημα που προσφέρουν τα οχήματα σε σχέση με τα Μ113, αλλά κάθε σύγκριση θα ήταν χωρίς νόημα καθώς τα οχήματα είναι για εντελώς διαφορετικά καθήκοντα.
Και μόνο η σκέψη ότι οχήματα MRAP θα κληθούν να εκτελέσουν αποστολές που πραγματοποιούν τα οχήματα ΤΟΜΠ προκαλεί περίπου ανατριχίλα. Και υπάρχουν λόγοι για αυτό:
Τα οχήματα MRAP δεν σχεδιάστηκαν ποτέ, μήτε και χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό που αποκαλείται πρώτη γραμμή.
Βασική τους αποστολή ήταν και είναι η μεταφορά στρατιωτικού προσωπικού εντός μιας εξασφαλισμένης περιμέτρου με αποκλειστικό καθήκον την προστασία του προσωπικού από εκρηκτικά IED (αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς) ή νάρκες.
Η δημιουργία της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων υπαγορεύτηκε από τις ανάγκες ασφαλείας που συνάντησαν οι αμερικανικές δυνάμεις σε Ιράκ και Αφγανιστάν με τις επιθέσεις σε φάλαγγες και βαρύ φόρο αίματος που πλήρωσαν.
Οι ανάγκες όμως του ΕΣ είναι εντελώς διαφορετικές. Η αποστολή του δεν είναι η τήρηση της τάξης σε κάποια περιοχή την οποία έχει καταλάβει, ούτε διεξάγει αντι-ανταρτοπόλεμο,.
Αποστολή των ΤΟΜΠ και των ΤΟΜΑ (τα τελευταία εκ των οποίων βέβαια δεν διαθέτει) είναι η ασφαλής μεταφορά των στρατιωτών στο πεδίο της μάχης κάτω από συνεχή πυρά συνοδεύοντας άρματα μάχης.
Η εικόνα MRAP εν είδει ΤΟΜΑ ή ΤΟΜΠ να κινούνται μαζί με άρματα μάχης στον Έβρο ή και στα νσηιά, όχι μόνο είναι κωμική αλλά και επικίνδυνη.
Ταυτόχρονα τα οχήματα MRAP ανεξαρτήτου τύπου δεν διαθέτουν ουσιαστικά οπλισμό, εκτός από ένα πολυβόλο των 7,62 χλστ. για αυτοπροστασία, ενώ οι διαστάσεις τους είναι τεράστιες. Για παράδειγμα ένα εξ αυτών το MaxxPro έχει ύψος που ξεπερνά τα 3μ.(!) προσφέροντας ένα… εξέχοντα στόχο!
Επιπρόσθετα η σκέψη για αντικατάσταση των BMP-1 με τα πυροβόλα των 23 χλστ. Zu-23-2, (80 περίπου χρησιμοποιούνται στα νησιά), από τα φορτηγά MRAP είναι απλά ανεδαφική. Ο Στρατός έχει σχεδόν παντελή έλλειψη από όπλα μεγάλου διαμετρήματος (20 ή 23 χλστ.) χωρίς να μπορεί να υποστηρίξει επιθετικές ενέργειες. Η απόσυρση των ΒΜΡ-1 υπό τις παρούσες συνθήκες θα ήταν τραγική.
Ο κίνδυνος όμως που ελλοχεύει από την προμήθεια των MRAP ως αντικαταστάτες των ΤΟΜΠ έχει να κάνει και με το γεγονός ότι μπορεί ο ΕΣ να επαναπαυθεί στην ιδέα ότι αποκτήσαμε ΤΟΜΠ χωρίς να κάνει τίποτα το ουσιαστικό στη συνέχεια για την κάλυψη του κρίσιμου αυτού κενού.
Θα ήταν πραγματικά παγκόσμια πρωτοτυπία που θα προκαλούσε τον γέλωτα του σύμπαντος, η χρησιμοποίηση οχημάτων MRAP ως ΤΟΜΠ στο περιβάλλον του Έβρου ή των νησιών του Α.Αιγαίου. Ο ΕΣ έχει χρησιμοποιήσει MRAP αλλά όχι εδώ. Η ΕΛΔΑΦ μίσθωσε για κάποιο διάστημα 5 MaxxPro για να χρησιμοποιηθούν στο Αφγανιστάν και επεστράφησαν τον Οκτώβριο του 2012, με την αποχώρηση της δύναμης.
Αλλά η παρουσία του οχήματος εκεί ήταν για πολύ συγκεκριμένους λόγους: Για την προστασία του προσωπικού από αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς και μόνο.
Στον Έβρο τα οχήματα αυτά δεν πρόκειται να αντιμετωπίσουν IEDs, ούτε αντάρτες, αλλά τακτικό στρατό αντιαρματικούς πυραύλους και όπλα βαρέου διαμετρήματος, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να αμυνθούν.
Ποιος μπορεί να είναι ο αφελής νους στο ΓΕΣ σκέφτηκε ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως ΤΟΜΠ ;
Θα μπορούσε να πάρει ο ΕΣ κάποια από αυτά τα οχήματα; Φυσικά και θα μπορούσε, αλλά όχι για την πρώτη γραμμή, όχι σε ρόλο ΤΟΜΑ ή ΤΟΜΠ!
Μια αποδοχή 50 ή 60 οχημάτων για να χρησιμοποιηθούν είτε στο Κόσσοβο ή για κάποια άλλη μελλοντική αποστολή του ΝΑΤΟ στο εξωτερικό, είτε να προσφερθούν στην συνοριοφυλακή για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης.
Οποιαδήποτε όμως άλλη σκέψη για αποδοχή τέτοιων οχημάτων στο πλαίσιο του Δ΄ΣΣ ή της ΑΣΔΕΝ, εκτός και αν χρησιμοποιηθούν ως απλά φορτηγά, είναι απλώς εκτός πραγματικότητας και λογικής.