Έπειτα από μια μεγάλη προσπάθεια, που έλαβε χώρα όλο το προηγούμενο διάστημα, από το ξέσπασμα του οικολογικού ζητήματος, στέφθηκε με επιτυχία η απάντληση των καυσίμων του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Την απάντληηση είχε ξεκινήσει το «Lassea», που όμως λόγω νομικών κωλυμάτων σταμάτησε, με το πέρασμα τριών ημερών. Εν συνεχεία, η διαδικασία απάντλησης διεκόπη για τρεις ημέρες, έως ότου τελικά αναλάβει, μετά από νέες περιπέτειες τη συνέχιση των εργασιών το δεξαμενόπλοιο «Σύρος». Είχε προηγηθεί εντολή του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά να κάνει την απάντληση του «Aegean Breeze I» αλλά μετά από καταγγελίες του πλοιοκτήτη του ναυαγισμένου δεξαμενόπλοιου και παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, άλλαξε η απόφαση.
Στο πετρελαιοφόρο Lassea έχουν φορτωθεί 1.533 κυβικά μίγματα πετρελαιοειδών από το «Αγία Ζώνη ΙΙ». Το πλοίο εξακολουθεί να βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Περάματος, περιμένοντας οδηγίες από τις αρμόδιες λιμενικές αρχές, για το πού θα αδειάσει τα καύσιμα. Πάντως αναμένεται η ανάλυση των καυσίμων που έχει στις δεξαμενές του το “Lassea”, από το γενικό χημείο του κράτους, για να εξακριβωθεί αν πρόκειται για πετρελαιοειδή κατάλοιπα ή καθαρά πετρέλαια, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία αδειάσματος σε αποθηκευτικές δεξαμενές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρχε αρχικά εντολή το φορτίο να δοθεί στις εγκαταστάσεις της Oil One συμφερόντων του πλοιοκτήτη του «Aegean Breeze Ι».
Ανάλυση θα γίνει και στο φορτίο που απάντλησε το «Σύρος».
Η δίκη για το «Lassea»
Στο μεταξύ, εκδικάστηκε χθες, από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, η υπόθεση του «Lassea». Στις δεξαμενές έρματος, είχαν εντοπιστεί καύσιμα για τα οποία δεν είχε παραστατικά, ενώ βρισκόταν στα διυλιστήρια Ασπροπύργου για να ξεφορτώσει μέρος του φορτίου που είχε απαντλήσει από το ναυαγισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, ο πλοίαρχος του «Lassea» καταδικάστηκε σε φυλάκιση δύο ετών με τριετή αναστολή, ενώ ο α’ μηχανικός απαλλάχθηκε των κατηγοριών. Εις βάρος τους είχε ασκηθεί δίωξη για παραβίαση του τελωνειακού κώδικα για λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό πλημμελήματος. Επίσης έγινε άρση της κατάσχεσης του πλοίου και απόδοσή του μαζί με το ημερολόγιο γέφυρας στην πλοιοκτήτρια εταιρεία. Το ίδιο ισχύει και για την ποσότητα καυσίμων που είχε στις δεξαμενές του για την κίνηση των μηχανών.
Στην απολογία τους οι δύο κατηγορούμενοι υποστήριξαν ότι η ποσότητα μίγματος πετρελαιοειδών που βρέθηκε στις δεξαμενές έρματος προήλθε από διαρροή που σημειώθηκε στη διάρκεια απάντλησης των καυσίμων από το «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ».
Οι λιμενικοί που κατέθεσαν ως μάρτυρες επισήμαναν ότι για να αποδειχθεί ότι πρόκειται για διαρροή στη διάρκεια της επιχείρησης απάντλησης θα πρέπει να αδειάσουν από καύσιμα οι δεξαμενές του «Lassea» και να γίνει επιθεώρηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στο δικαστήριο στη μία δεξαμενή έρματος του «Lassea» βρέθηκε 98% νερό και 2% μίγματα πετρελαιοειδών και στην άλλη 1% μαζούτ και 10% πετρελαιοειδή. Οι διαφυγόντες δασμοί υπολογίστηκαν γύρω στις 15.500 ευρώ.
Στο «Lassea» έχουν φορτωθεί 1.533 κυβικά μίγματα πετρελαιοειδών από το βυθισμένο πλοίο ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ.
Η εικόνα των ακτών
Όσον αφορά την εικόνα από το μέτωπο της απορρύπανσης σύμφωνα συντονιστικό όργανο έχει ως εξής:
Στη Σαλαμίνα δεν υφίσταται επιφανειακή ρύπανση. Συνεχίστηκε με εντατικούς ρυθμούς ο καθαρισμός των ακτών στην ευρύτερη περιοχή του όρμου Σεληνίων – Λιμνιώνα – Κυνοσούρας, με αντλίες υψηλής πίεσης και πλυστικά μηχανήματα, από προσωπικό εκατόν τριάντα πέντε (135) ατόμων ιδιωτικών εταιρειών. Επίσης δύτες στην περιοχή «ΘΕΑΤΡΑΚΙ» διενήργησαν έλεγχο και καθαρισμό του βυθού.
Στη θαλάσσια περιοχή Πειραϊκής δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση. Στο λιμανάκι της Αφροδίτης, συνεχίστηκαν και σήμερα οι εργασίες καθαρισμού με απορροφητικά υλικά, ενώ στη θαλάσσια λουτρική εγκατάσταση “ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ”, πραγματοποιήθηκε ο καθαρισμός του αιγιαλού και της βραχώδους ακτογραμμής από συνεργείο ιδιωτικής εταιρείας πέντε (05) ατόμων.
Στη θαλάσσια περιοχή Παλαιού Φαλήρου η κατάσταση στις ακτές παρουσιάζεται σταθερά βελτιούμενη. Επιχείρησαν συνολικά τριάντα έξι (36) άτομα της αναδόχου εταιρείας, με πλυστικά και πιεστικά μηχανήματα, ενώ αναμένεται η εντατικοποίηση των εργασιών από ξηράς προκειμένου να ολοκληρωθεί σύντομα ο πλήρης καθαρισμός των ακτών της εν λόγω περιοχής.
Αναφορικά με τη θαλάσσια περιοχή του Αλίμου, στο Α’ και Β’ Αλίπεδο Αλίμου παρατηρείται σημαντική πρόοδος εργασιών, αφού συνεργείο δεκαοκτώ (18) ατόμων ιδιωτικής εταιρείας διενήργησαν εντατικές εργασίες καθαρισμού των ακτών. Μπροστά από τις παραλίες των Δήμων Αλίμου και Ελληνικού (και ειδικότερα της Παλιάς Φαντασίας, του Ελληνικού Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών, του ΕΛΚΕΘΕ, του Αγίου Κοσμά και του Αγίου Αλεξάνδρου), επιχείρησαν συνολικά τριάντα εννέα (39) άτομα ιδιωτικού συνεργείου με πιεστικά μηχανήματα, αντλίες και μπετονιέρα επεξεργασίας άμμου, ενώ η κατάσταση παρουσιάζεται πολύ βελτιωμένη.
Στη θαλάσσια περιοχή Γλυφάδας (1η-2η-3η-4η μαρίνα) όπου η κατάσταση παρουσιάζεται βελτιωμένη, επιχείρησε συνεργείο με τρία (03) πλυστικά μηχανήματα, αποτελούμενο από τριάντα πέντε (35) άτομα της αναδόχου εταιρείας.
Στην εγκατάσταση “Αστέρας Γλυφάδας” η κατάσταση παρουσιάζει συνεχή βελτίωση. Επιχείρησε συνεργείο της αναδόχου εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν εργασίες από έξι (06) πλυστικά μηχανήματα, ενώ επιχείρησε επίσης ένα σύστημα σάρωσης βυθού με τρεις (03) χειριστές του Πολυτεχνείου Χανίων και ένας (01) δύτης προς χαρτογράφηση του βυθού.
Στη θαλάσσια περιοχή Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Λαγονησίου δεν παρατηρείται θαλάσσια ρύπανση, ενώ στο ξενοδοχειακό συγκρότημα “ΑΣΤΕΡΑΣ” Βουλιαγμένης διενεργήθηκαν οι εργασίες καθαρισμού των ακτών από συνεργείο έξι (06) ατόμων ιδιωτικής εταιρείας.
Επιχειρούν τέσσερα (04) σκάφη απορρύπανσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, δύο (02) περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, έξι (06) ιδιωτικά σκάφη απορρύπανσης, καθώς και λοιπά σκάφη της αναδόχου εταιρείας.
Οι πρώτες ενδείξεις από τις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ, ο πρώτος κύκλος των οποίων άρχισε στις 18 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου, είναι πολύ ενθαρρυντικές.