Ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι ένα σχέδιο με μολύβι είναι αυθεντικό έργο του μεγάλου ζωγράφου, Βαν Γκογκ.
Το σχέδιο με μολύβι δείχνει έναν διαλυμένο ηλικιωμένο άνδρα, που κάθεται σε μία καρέκλα, τοποθετώντας εξαντλημένος τα χέρια του στο κεφάλι. Το μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ ανακοίνωσε ότι αναγνώρισε τον καλλιτέχνη που το σχεδίασε, που δεν είναι άλλος από τον Βαν Γκογκ.
Το έργο φωτίζει τα πρώτα βήματα της καλλιτεχνικής διαδρομής του Βαν Γκογκ και φέρεται ότι σχεδιάστηκε όταν ζούσε στη Χάγη, περίοδο για την οποία υπάρχουν λιγότερες πληροφορίες από αυτή στο Παρίσι ή στη νότια Γαλλία.
Το μουσείο έχει παρόμοιο σχέδιο στη συλλογή του
Το σχέδιο είναι παρόμοιο με ένα άλλο που κατέχει το μουσείο στη συλλογή του με τον τίτλο «Worn Out» (σ.σ. Εξαντλημένος). Υπολογίζεται ότι δημιουργήθηκε στα τέλη του 1882, όταν ο Βαν Γκογκ ήταν 29 ετών και ήδη ήταν καλλιτέχνης με καριέρα δύο ετών. Ο διάσημος ζωγράφος συχνά καλούσε μοντέλα, τα οποία ζωγράφιζε, πληρώνοντας ένα μικρό αντίτιμο ίσως δέκα σεντς και λίγο καφέ.
Ο Βαν Γκογκ ονόμασε αυτά τα μοντέλα ως «ορφανούς άνδρες» και «ορφανές γυναίκες». Για το σχέδιο, ο ζωγράφος χρησιμοποίησε ένα παχύ μολύβι ξυλουργού και ένα χοντρό χαρτί ακουαρέλας. Οι διαστάσεις του φύλλου είναι 48,8 εκατοστά επί 30 εκατοστά.
Είχε γράψει γι’ αυτόν στον αδελφό του
Οι ειδικοί θεωρούν ότι το σχέδιο χρονολογείται στα τέλη Νοεμβρίου 1882 και το συνέδεσαν με πολλά άλλα έργα εκείνης της εποχής. Ο Βαν Γκογκ μίλησε για τα σχέδιά του σε μια επιστολή, προς τον αγαπημένου του αδερφό Τεό, γράφοντας: «Σήμερα και χθες σχεδίασα δύο μορφές ενός ηλικιωμένου με τους αγκώνες στα γόνατα και το κεφάλι στα χέρια. Ίσως θα το κάνω λιθογραφία. Τι ωραίο θέαμα είναι ένας ηλικιωμένος εργαζόμενος με το μπαλωμένο κοστούμι του και το φαλακρό κεφάλι του». Εκείνη την περίοδο ο Βαν Γκογκ φιλοδοξούσε να εργαστεί ως εικονογράφος περιοδικών, για να μπορεί να κερδίζει χρήματα και να εξαρτάται λιγότερο από τον αδελφό του.
Το σχέδιο βρισκόταν σε ιδιωτική συλλογή στην Ολλανδία από το 1910 περίπου, ενώ εκτίθεται στο μουσείο Βαν Γκογκ από την Παρασκευή έως τις 2 Ιανουαρίου. Στη συνέχεια θα επιστρέψει στον ιδιοκτήτη. Το σχέδιο θεωρείται εξαιρετικό και ενδεικτικό του τρόπο που ο Βαν Γκογκ χειρίζεται το μολύβι.
Σε μια κανονική χρονιά, το μουσείο δέχεται έως και 300 αιτήματα από ανθρώπους που πιστεύουν ότι κατέχουν έναν χαμένο πίνακα του Βαν Γκογκ. Πολύ λίγοι απ’ αυτούς φτάνουν στο μουσείο και ακόμη λιγότεροι πιστοποιούνται ως αυθεντικοί.