Μία νέα πραγματικότητα δημιουργεί στη βιομηχανία του θεάματος το Netflix, το οποίο προσπαθεί να… «εισβάλει» στο Χόλιγουντ.
Η μεγάλη γιορτή των Όσκαρ πραγματοποιήθηκε με τον Αλφόνσο Κουαρόν να κατακτά το χρυσό αγαλματίδιο Καλύτερης Σκηνοθεσίας και να φέρνει την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία για το Netflix που έχει αρχίσει πλέον και κοντράρει στα ίσια στο Χόλιγουντ.
Το Roma αποτελεί την πιο επιτυχημένη συνέχεια σε μια σειρά από «στοιχήματα» του Netflix που έχει αρχίζει και βάζει με στόχο να εδραιωθεί τόσο στις υπηρεσίες streaming, όσο και στο κινηματογράφο. Δεν πάνε πολλά χρόνια εξάλλου που έδωσε 12,5 εκατ. δολάρια για το Mudbound που σάρωσε στο Sundance ή για την απίστευτη συμφωνία ύψους 100 εκατ. δολαρίων που υπέγραψε με την δημιουργό του Grey’s Anatomy, Σόντα Ράιμς για την δημιουργία νέου πρωτότυπου υλικού, όπως αναφέρει το economistas.
Το Roma αποτελούσε ένα από τα φαβορί των φετινών Όσκαρ και το Netflix αποφάσισε να το στηρίξει μέχρι τέλους με μια προωθητική καμπάνια που στοίχισε 30 εκατ. ευρώ. Το ποσό που ξόδεψε το Netflix ήταν τα διπλάσια από αυτά που έδωσε στην αρχή για να αποκτήσει τα δικαιώματα της ταινίας, και ήταν υπερδιπλάσια απ’ όσα ξοδεύουν οι μεγάλες κινηματογραφικές βιομηχανίες για να προωθήσουν την ταινία τους που βρίσκεται μεταξύ των υποψήφιων για Καλύτερη Ταινία.
«Είναι η πιο επιθετική καμπάνια που έχει υπάρξει για οποιαδήποτε ταινία, πολύ δε περισσότερο για μια ξενόγλωσση ασπρόμαυρη χωρίς κανέναν διάσημο ηθοποιό» σημείωσε ο Τόνι Αντζελότι, υπεύθυνος στρατηγικής για το Green Book, που τελικά κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Πριν ξεκινήσει η καμπάνια για το Roma, η Netflix αγόρασε την εταιρεία μάρκετινγκ που με πρόεδρο την Λίσα Ταμπακ είχε αναλάβει την προώθηση ταινιών όπως το Ερωτευμένος Σεξπιρ και το Λόγος του Βασιλιά. Το αποτέλεσμα κρίνεται υπέρ το δέον ικανοποιητικό, με το Χόλιγουντ να σοκάρεται και να εντυπωσιάζεται από τον τρόπο προώθησης της ταινίας. «Μοίραζαν μαύρα και κίτρινα μαξιλάρια Roma, ενώ έστελναν μαζί και ένα βαρύ βιβλίο που μπορούσε να σου σπάσει τα δάχτυλα», σημειώνει ο Τομ Ο Νιλ, συντάκτης του GoldDerby.
Για να κερδίσει κάποιος μια υποψηφιότητα για Καλύτερη Ταινία χρειάζεται «πολύ ταλέντο στις δημόσιες σχέσεις» σύμφωνα με τον Τομ Νιούναν, διδάκταρ στη Σχολή Θεάτρου, Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του UCLA, ενώ υπήρξε και υπεύθυνος παραγωγής για το Crash που είχε κερδίσει Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Τα κέρδη μίας υποψηφιότητας
Η υποψηφιότητα για Καλύτερη Ταινία, δίνει πάντα μια δεύτερη πνοή στις εισπράξεις του box office, μεγαλώνοντας το ποσοστό κέρδους για τα στούντιο, καθώς εισρέουν ακόμα μεγαλύτερα έσοδα από επικερδείς συμφωνίες για τηλεοπτική προβολή και υπηρεσίες streaming. Για παράδειγμα, ο νικητής της περασμένης χρονιάς «The Shape of Water» είδε τα κέρδη του σχεδόν να διπλασιάζονται μόλις βρέθηκε ανάμεσα στις υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία.
Επιπλέον μια μεγάλη επιτυχία στο box office υπόσχεται ακόμα μεγαλύτερα έσοδα μόλις η ταινία βρεθεί στη μικρή οθόνη. Το Black Panther που αποτέλεσε ένα από τα δυνατά αουτσάιντερ στα φετινά Όσκαρ και μεγάλος αντίπαλος του Roma στα φετινά Όσκαρ, είχε εισπράξεις περισσότερα από 700 εκατ. δολάρια, και αναμένεται να κερδίσει από τηλεοπτικά δικαιώματα μόλις 50 εκατ. δολάρια.
Το Netflix δείχνει πως οι εισπράξεις του box office δεν αποτελούν προτεραιότητα, καθώς με κέρδη 15,8 δισ. δολαρίων που κατέγραψε η streaming υπηρεσία πέρσι, από τους 139 εκατομμύρια συνδρομητές της, βασικό στόχος είναι η διατήρηση των συνδρομητών και η προσέλκυση ακόμα περισσότερων. Ειδικά τώρα που η Disney ετοιμάζεται να δημιουργήσει την δικιά της streaming υπηρεσία, αφαιρώντας το μεγαλύτερο μέρος ταινιών και σειρών που προβάλλονταν στο Netflix.
Μία νέα πραγματικότητα
Πλέον τα μαθηματικά των Όσκαρ αλλάζουν και η επιτυχία δεν μετριέται από τις εισπράξεις στο ταμείο, αλλά από τους συνδρομητές που κερδίζει ή χάνει κάποιος εξαιτίας των «blockbusters του σαλονιού».
Το ποσό που ξόδεψε το Netflix για να κερδίσει το πολύτιμο αγαλματίδιο είναι σταγόνα στον ωκεανό των 2,4 δισ. δολαρίων που επένδυσε φέτος η streaming υπηρεσία στην ανάπτυξη του αυθεντικού περιεχομένου της. Το ρεκόρ εξόδων της εταιρείας ανταπέδωσε περίπου 29 εκατομμύρια νέους συνδρομητές το περασμένο έτος.
Το Netflix έχει ήδη αποδείξει πως τα μαθηματικά του «βγαίνουν» όταν πρόκειται για τηλεοπτικές σειρές. Έχει κερδίσει Χρυσή Σφαίρα για το The Crown το 2017, και τον Ιανουάριο το The Kominsky Method σημείωσε εξαιρετική επιτυχία, αποδεικνύοντας το ολοένα και αυξανόμενο ενδιαφέρον για το πρωτότυπο υλικό σειρών του Netflix.
Σύμφωνα με έρευνα της 7Park Data, το 86% του περιεχομένου που προβάλλεται στο Netflix είναι σειρές και μόνο το 14% ταινίες. Όμως το Netflix επένδυσε τεράστια ποσά στην προώθηση του Roma, δείχνοντας πως αλλάζει στρατηγική και επενδύει ακόμα περισσότερα, με την πρόσληψη του Μάρτιν Σκορτσέζε για να ζωντανέψει την ιστορία του εκτελεστή που ομολόγησε πως δολοφόνησε τον περιβόητο Τζίμι Χόφα.
Το ρίσκο για το Netflix είναι υψηλό. Ήδη ο ανταγωνισμός στο streaming αυξάνεται καθώς προστίθενται νέοι πολύ δυνατοί παίκτες όπως η Disney, που έχουν προσελκύσει μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου που έχουν βραβευτεί με Όσκαρ, με υψηλότατες αμοιβές.
Να σημειώσουμε πως το Amazon Prime Video ήταν η πρώτη streaming υπηρεσία που βρέθηκε να εκπροσωπείται στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας το 2017 από το Manchester by the Sea, ενώ το Hulu βρέθηκε φέτος στα Όσκαρ στην Κατηγορία Ντοκιμαντέρ με το Minding the Gap.