Την ώρα που όσοι υποδύθηκαν ποτέ τον Ιησού στο πανί και το γυαλί έχουν σφραγίσει την εικόνα του Θεανθρώπου, τι γίνεται με τη Θεοτόκο;

Ποια μορφή μάς έχει μείνει άραγε από τις κινηματογραφικές της ενσαρκώσεις;Είναι γεγονός ότι, κινηματογραφικά μιλώντας, η Παναγία ήταν πάντα μεγάλη πρόκληση για τους σκηνοθέτες. Εδώ έπαιζε βλέπετε ρόλο και η ηλικία της, καθώς άλλοτε εμφανίζεται νεαρή και άλλοτε μεγαλύτερη ηλικιακά, ανάλογα σε ποια χρονική στιγμή του θείου δράματος τοποθετείται το φιλμ.

Την ίδια ώρα, οι ταινίες που την απαθανατίζουν είναι σαφώς λιγότερες απ’ όσο νομίζουμε και οι ενσαρκώσεις της υπολείπονται αναμφίβολα από τις εμφανίσεις του Χριστού στο σινεμά. Υπάρχουν ακόμα και φιλμ με το θείο δράμα που δεν την περιλαμβάνουν καν!

Παρά ταύτα, έχουμε μερικές μνημειώδεις παρουσίες της Παρθένου Μαρίας στο πανί. Ώρα να δούμε και τα πραγματικά πρόσωπα πίσω από τη σεπτή μορφή της χριστιανοσύνης, τις γυναίκες που επιστρατεύτηκαν να δώσουν σάρκα και οστά στη φιγούρα της Κεχαριτωμένης…

«Μπεν Χουρ» (1959)

Το ανεπανάληπτο θρησκευτικό έπος του Γουίλιαμ Γουάιλερ που σάρωσε βραβεία και ταμεία έφερε μια πρωτοεμφανιζόμενη κοπέλα στον ρόλο της Παναγίας. Ο ρόλος πήγε στην άπειρη κινηματογραφικά Ιταλίδα José Greci (Giuseppina Greci), κόρη γνωστού ιταλού δημοσιογράφου και σεναριογράφου.

Η 18χρονη εγκατέλειψε μάλιστα τις σπουδές της στη θεατρική ακαδημία για να παίξει στον «Μπεν Χουρ», το μεγάλο ντεμπούτο της στην έβδομη τέχνη. Κάτι που λειτούργησε ως εφαλτήριο για την υποκριτική της καριέρα, παίζοντας κατόπιν σε δεκάδες ιταλικές ταινίες ως μια από τις πλέον παραγωγικές ιταλίδες ηθοποιούς της δεκαετίας του 1960.

Από το πανί αποσύρθηκε σταδιακά στη δεκαετία του 1970 και πέθανε στη Ρώμη το 2017, έχοντας διαγράψει σημαντική πορεία σε τηλεόραση και κινηματογράφο, παίρνοντας μέρος σε περισσότερες από 30 ταινίες…

«Ο βασιλέας των βασιλέων» (1961)

Το εμβληματικό βιβλικό έπος του Νίκολας Ρέι επέλεξε για τον μεγάλο ρόλο της Θεοτόκου μια αναγνωρισμένη θεατρική ηθοποιό της Ιρλανδίας. Ο λόγος για τη Siobhan McKenna, 38 χρονών το 1961 και ήδη καθιερωμένη στη θεατρική σκηνή του Δουβλίνου.

Παρά το γεγονός ότι ήταν πρωτίστως θεατρική ηθοποιός, η McKenna εμφανίστηκε και σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. Στο πανί πρωτοβγήκε το 1947 και μέχρι τον «Βασιλέα των βασιλέων» είχε πέντε ταινίες στο ενεργητικό της. Μετά τον ρόλο που την έφερε στα πέρατα του κόσμου, έπαιξε σε αρκετά ακόμα φιλμ, μεταξύ αυτών και στον «Δόκτορα Ζιβάγκο» (1965) του Ντέιβιντ Λιν, αλλά και στην κλασική πια μίνι σειρά «Οι τελευταίες μέρες της Πομπηίας» το 1984.

Έφυγε από τον κόσμο 2 χρόνια αργότερα, αφήνοντας σημαντικό θεατρικό και κινηματογραφικό έργο…

">

«Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» (1964)

Η ιδιαίτερη φιλοσοφική ματιά του Πιερ Πάολο Παζολίνι στα θεία πάθη απέδωσε μια ταινία με ερασιτέχνες ηθοποιούς. Μεταξύ αυτών και η μαμά του σκηνοθέτη, που υποδύεται την Παναγία. Και παρά το γεγονός ότι το Βατικανό είχε άλλοτε τα θέματά του με το φιλμ, η «L’Osservatore Romano», η επίσημη εφημερίδα του κρατιδίου, χαρακτήρισε το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» το 2015 ως τη σημαντικότερη ταινία που έγινε ποτέ για τον Ιησού!

Όσο για τη 73χρονη μητέρα του Πιερ Πάολο, Susanna Pasolini, που επιστρατεύτηκε να ενσαρκώσει τη μεγαλύτερη ηλικιακά Παναγία του φιλμ, ήταν δασκάλα δημοτικού σχολείου στο επάγγελμα, πριν την κάνει ηθοποιό ο γιος της, τόσο στο «Ευαγγέλιο» όσο και το «Θεώρημα» (1968). Μετά τον θάνατό της εκδόθηκε και η αυτοβιογραφία της.

Η Susanna έζησε μάλιστα μια διπλή τραγωδία, καθώς και τα δύο της παιδιά έφυγαν από τη ζωή πριν από κείνη: το 1945 σκοτώθηκε ο 19χρονος Guido και το 1975 δολοφονήθηκε ο 53χρονος Pier Paolo. Εκείνη έφυγε από τον κόσμο το 1981, στα 90 της χρόνια…