Συγκλονίζει τον κόσμο της Ιστορίας της Τέχνης η πιθανή ανακάλυψη ενός από τα αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης που θεωρείτο χαμένο από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Πρόκειται για την «Μαγδαληνή που διαβάζει ξαπλωμένη» του Κορέτζιο, ίσως του σημαντικότερου εκπροσώπου της Σχολής της Πάρμας.
Στον χρωστήρα του ίδιου οφείλονται τα αριστουργηματικά έργα στον θόλο του Καθεδρικού Ναού της Πάρμας, καθώς και οι παγανιστικές θέες, όπως η «Δανάη» στη Βίλα Μποργκέζε της Ρώμης.
Στο μικροσκόπιο του Εξερτζιάν ο «Μαέστρος της ζωγραφικής»
Τον πίνακα που έκανε την επανεμφάνισή του, ανακάλυψε και μελέτησε ο καθηγητής Ντέιβιντ Εξερτζιάν, ο οποίος και εξέθεσε τα ευρήματά του σε ένα εμπεριστατωμένο δοκίμιο, που δημοσίευσε τον περασμένο Ιούλιο στο Burlingrton Magazine.
Ο επαναστατικός – λόγω της στάσης και του νατουραλισμού στην απόδοση του μοντέλου του- πίνακας που παριστά την Μαγδαληνή, θεωρείτο μέχρι σήμερα από σύσσωμο τον κόσμο της Τέχνης, αυθεντικό έργο του Κορέτζιο, το οποίο μάλιστα είχε εξαφανιστεί από την Πινακοθήκη της Δρέσδης το 1945.
Ωστόσο ο καθηγητής Εξερτζιάν ανακάλυψε έγγραφο που πιστοποιεί πως ο πίνακας είναι στην ουσία ένα αντίγραφο, διά χειρός του μανιεριστή Τοσκάνου ζωγράφου Αλεσάντρο Αλόρι. Υπενθυμίζεται ότι το αριστούργημα αρχικά ανήκε στις συλλογές του Δούκα και κατόπιν κατέληξε στη Δρέσδη, από όπου και εξαφανίστηκε.
Η ανακάλυψη του καθηγητή Εξερτζιάν είναι διπλή, καθώς όχι μόνο επέστρεψε ξανά στο φως ένα χαμένο αριστούργημα της ιταλικής Αναγέννησης αλλά κυρίως γιατί το θεωρούμενο χαμένο έργο αποκαλύφθηκε ότι είναι αντίγραφο.
Το εν λόγω αντίγραφο μάλιστα, έχει φιλοτεχνηθεί από χρωστήρα ενός ζωγράφου κατοπινού αιώνα.
Το έργο που παρουσιάζεται παράλληλα στο Burlington Magazine δεν αποτελεί τον χαμένο πίνακα της Δρέσδης, διότι είναι ζωγραφισμένο πάνω σε χάλκινη επιφάνεια, ενώ το πρώτο ήταν ζωγραφισμένο σε επιφάνεια ξύλινη.
Νέες λεπτομέρειες στο έργο που ανακαλύφθηκε
Στο βάθος του πίνακα που ανακαλύφθηκε, παράλληλα, εντοπίστηκαν νέες λεπτομέρειες με φυτά, ή ένα πλοίο, που δεν είναι ορατά στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες από το χαμένο έκθεμα της Δρέσδης.
Το έργο που ανακαλύφθηκε ανήκει σε ιδιώτη συλλέκτη ενώ η αρχική του ιδιοκτήτρια θέλει να είναι μία από τις πιο ισχυρές και καλλιεργημένες γυναίκες της ιταλικής Αναγέννησης: στην Ισαβέλλα ντ’ Έστε, μαρκησία της Μάντοβας.
Η ίδια λέγεται ότι παρήγγειλε τον πίνακα έπειτα από μία επίσκεψή της στο παρεκκλήσι του Σαιντ-Μπομ στη Γαλλία, όπου σύμφωνα με την παράδοση η Μαγδαληνή ασκήτευσε και πέθανε.
Από τα χέρια της Ισαβέλλα πέρασε έπειτα στης Βιτόρια Κολόνα, μαρκησίας της Πεσκάρας, ποιήτριας και στενής φίλης του Μιχαήλ Άγγελου ενώ έχει περιληφθεί και στην συλλογή της οικογένειας Γκάντι στη Φλωρεντία, όπου ο Αλεσάντρο Αλόρι ζωγράφισε πολλά αντίτυπά του.
That Correggio executed a painting depicting a reclining St Mary Magdalen is now almost beyond doubt. In David Ekserdjian’s research, a newly discovered panel is identified as his original, probably commissioned by Isabella d’Este. Read the article here: https://t.co/XSjwiKaESd pic.twitter.com/GhVmnadwF1
— Burlington Magazine (@BurlingtonMag) July 29, 2019