Τη στιγμή που όλοι αναρωτιούνται ποιοι ακριβώς είναι οι υπεύθυνοι για τα ατυχή συμβάντα κατά την προβολή της ταινίας Τζόκερ η Υπουργός Πολιτισμού, κ Λίνα Μενδώνη κάνει λόγο για “υπέρβαση αρμοδιοτήτων” εκ μέρους συγκεκριμένων υπαλλήλων του ΥΠΠΟΑ, ενώ το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δείχνει ξεκάθαρα προς τη Μπουμπουλίνας υποστηρίζοντας πως το υπ. Πολιτισμού είναι καθ’ ύλην αρμόδιο αφού δίνει την εντολή για τη διενέργεια ελέγχων.
Χωρίς να αρνείται τη δυνατότητα άσκησης ελέγχου, “που ωστόσο δεν έχει ζητηθεί εδώ και 15 χρόνια” όπως είπε η Υπουργός Πολιτισμού με τη σειρά της επισημαίνει πως θα “μπορούσε να ασκηθεί με άλλον τρόπο”. Τα βέλη εξαπολύονται και προς την πλευρά της αντιπολίτευσης με την Υπουργό να δηλώνει πως “είναι τουλάχιστον ατυχής η επιχείρηση από την Αξιωματική Αντιπολίτευση να πολιτικοποιήσει το θέμα και να αναφερθεί σε σκοτεινές εποχές”.
Έντονη ήταν η απάντηση και του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στον Αλέξη Τσίπρα για το επικριτικό σχόλιο του πρώην πρωθυπουργού με ένα κολάζ που δείχνει τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη να κυνηγά τον Joker, κάνοντας λόγο για αισθητική και πολιτική ρηχότητα. «Τη δολοφονία χαρακτήρων, ανάμεσα σε άλλα, καταδικάζει η ταινία. Την είδε και πάλι δεν κατάλαβε ο Α.Τσίπρας», σχολίασε.
Είναι φτηνό, ενδεικτικό της αισθητικής και πολιτικής ρηχότητας του Α.Τσίπρα να συνοδεύει την ανάρτηση με δική μου φωτογραφία μονταρισμένη ως διώκτη του #Τζόκερ. Τη δολοφονία χαρακτήρων, ανάμεσα σε άλλα, καταδικάζει η ταινία. Την είδε και πάλι δεν κατάλαβε ο Α.Τσίπρας. pic.twitter.com/XhiG5lbgQv
— Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (@chrisochoidis) October 21, 2019
Όπως είπε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων στη συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού χτες το μεσημέρι: “Ομολογώ ότι με ενοχλεί η εικόνα να δημιουργούνται προβλήματα από δυνάμεις καταστολής, σε ανήλικα παιδιά και στις οικογένειές τους” για να διευκρινίσει πως όντως δυο υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού “υπερέβησαν το όριο των αρμοδιοτήτων τους. Έλεγχος δεν σημαίνει ότι αυτομάτως φωνάζεις δυνάμεις καταστολής. Έχουν δικαίωμα να ελέγξουν, ο έλεγχος μπορεί να είναι σε πάρα πολλά επίπεδα. Μπορούν να ελέγξουν, για παράδειγμα, τον αιθουσάρχη, αν πραγματικά ζητάει ταυτότητες για την είσοδο ανηλίκων μέσα στην αίθουσα. Από τη διαδικασία αυτή, μέχρι τη διαδικασία του καλώ δυνάμεις καταστολής, αυτό απέχει πάρα πολύ”.
Αφήνοντας να εννοηθεί ότι η υπέρβαση καθήκοντος δεν αφορούσε μόνο τις αρμόδιες υπαλλήλους αλλά και τους αστυνομικούς που έδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο ως προς τη διενέργεια των ελέγχων, υποστήριξε ότι επικοινώνησε αργά το βράδυ της Κυριακής με τον Υπουργό κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη ο οποίος όντως της επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για δυο υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού δίνοντας μάλιστα τα ονόματα τους. Όπως είπε χαρακτηριστικά η Υπουργός: “Πράγματι οι δύο κυρίες ήταν, είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού, οι οποίες εκτός από υπάλληλοι του Υπουργείου είναι και μέλη Α’ βάθμιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής η οποία παρέχει γνώμη για την κατάταξη των κινηματογραφικών έργων. Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο Πολιτισμού διαθέτει τέσσερις επιτροπές, οι οποίες γνωμοδοτούν για το αν μία ταινία είναι κατάλληλη για όλους, για το αν μία ταινία είναι κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 12 ετών, αν μία ταινία είναι κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 15 ετών και αν είναι ακατάλληλη για ανηλίκους. Οι δύο λοιπόν αυτές υπάλληλοι είναι μέλη της Α’ βάθμιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής, η οποία επιτροπή ανάμεσα στα άλλα, έχει δυνατότητα άσκησης, μάλλον έχει δυνατότητα εισόδου ελευθέρως με βάση ένα ειδικό δελτίο εισόδου, σε χώρους δημοσίων θεαμάτων και ακροαμάτων για άσκηση ελέγχου αποκλειστικώς στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους”.
Πρόκειται για έναν προβληματικό νόμο που η τελευταία του αναθεώρηση υπόκειται στον μεγάλο νόμο για τον κινηματογράφο του 2010, ο οποίος, όπως υποστηρίζει η Υπουργός Πολιτισμού, είναι προβληματικός και πρέπει να αλλάξει επιμένοντας πως “το συγκεκριμένο εδάφιο υποτίθεται ότι αναθεωρείται από το 2014” και αφορά τον τρόπο διενέργειας των ελέγχων, της έκδοσης δελτίων εισόδων κλπ. Όπως όμως τόνισε “Έλεγχος δεν σημαίνει ότι αυτομάτως φωνάζεις δυνάμεις καταστολής. Έχουν δικαίωμα να ελέγξουν, ο έλεγχος μπορεί να είναι σε πάρα πολλά επίπεδα. Μπορούν να ελέγξουν, για παράδειγμα, τον αιθουσάρχη, αν πραγματικά ζητάει ταυτότητες για την είσοδο ανηλίκων μέσα στην αίθουσα. Από τη διαδικασία αυτή, μέχρι τη διαδικασία του καλώ δυνάμεις καταστολής, αυτό απέχει πάρα πολύ”.
Τι έγινε στους δυο κινηματογράφους-Γιατί οι υπάλληλοι λειτούργησαν αυθαίρετα
Όλα ξεκίνησαν τουλάχιστον σύμφωνα με τις πληροφορίες από το Σάββατο το απόγευμα στο εμπορικό κέντρο Mall στο Μαρούσι και το ίδιο ή σχεδόν παρόμοιο σκηνικό επαναλήφθηκε την επόμενη μέρα στο “ΑΕΛΛΩ” στην Κυψέλη όταν δυο γυναίκες επικοινώνησαν με την Άμεσο Δράση λέγοντας πως η Αστυνομία πρέπει να παρέμβει για να εφαρμοστούν τα νόμιμα επιμένοντας ότι ενεργούν εκ μέρους του Υπουργείο Πολιτισμού.
Σύμφωνα με την κατάθεση της μιας υπαλλήλου είχε ενημερωθεί ήδη εισαγγελέας ο οποίος έδωσε και την τελική εντολή να διενεργηθούν οι έλεγχοι. Αστυνομικοί μετέβησαν στα σημεία και μπήκαν στην αίθουσα την ώρα της προβολής αναζητώντας ασυνόδευτους ανηλίκους, οι οποίοι συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν στο τμήμα.
Γονείς καταγγέλλουν ότι τα παιδιά στους κινηματογράφους τρομοκρατήθηκαν και ότι μάλιστα ζητήθηκε κάποια από αυτά-τουλάχιστον σύμφωνα με δήλωσε γονέα σε ραδιοφωνικό σταθμό-να μεταφερθεί σε κλούβα. Ύστερα από ανακρίσεις οι ανήλικοι αφέθηκαν ελεύθεροι. Και οι δυο υπάλληλοι στην κατάθεση τους επέμεναν ότι είχαν εντολή για να διενεργήσουν τους ελέγχους αλλά ότι δεν κατάφεραν να επικοινωνήσουν με κάποιον αρμόδιο στο κινητό. Ωστόσο η μια υπάλληλος κατέθεσε στην Αστυνομία ότι δεν κινήθηκε αυθαίρετα αλλά ότι είχε την έγκριση της διευθύντριας της, κ. Μαργαρίτας Αλεξομανωλάκη χωρίς, ωστόσο, να διευκρινήσει τον ακριβή τρόπο.
Η ανακοίνωση της ΓΑΔΑ
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε τη Δευτέρα η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής αναφέρεται: «Χθες (Κυριακή, 20-10-2019) και προχθές (Σάββατο, 19-10-2019), μετά από καταγγελίες υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για παρουσία ανηλίκων σε κινηματογραφικές αίθουσες σε Μαρούσι και Κυψέλη, όπου προβαλλόταν ταινία που έχει χαρακτηριστεί ως ακατάλληλη για ανηλίκους, αστυνομικοί από τα Αστυνομικά Τμήματα Αμαρουσίου και Πατησίων αντίστοιχα, μετέβησαν στους κινηματογράφους και επελήφθησαν των καταγγελιών. Αναφορές για παρουσία αστυνομικών της Ειδικής Κατασταλτικής Αντιτρομοκρατικής Μονάδας (Ε.Κ.Α.Μ.), δεν ανταποκρίνονται σε καμία περίπτωση στην πραγματικότητα».
Ποιοι έδωσαν ή δεν έδωσαν την εντολή – Ποιοι είναι οι καθ’ύλην αρμόδιοι
Σε κάθε περίπτωση οι αρμόδιοι για να δώσουν την εντολή είναι οι καθ’ύλην υπεύθυνοι δηλαδή η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη, ο Γενικός Γρραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης ο Γενικός Διευθυντής κ. Μάριος Κωστάκης η Τομεάρχης Παραστατικών Τεχνών κ. Μαργαρίτα Αλεξομανωλάκη, οι οποίοι όλοι με τη σειρά τους δηλώνουν άγνοια του γεγονότος. Η Υπουργός Πολιτισμού επέμεινε ιδιαίτερα στο όνομα της κ. Αλεξομανωλάκη λέγοντας πως “διενεργείται ΕΔΕ για να διαπιστωθεί κατά πόσο ήταν ενήμερη για τις κινήσεις τους” με την οποία συναντήθηκε ο κ. Γιατρομανωλάκης αλλά υποστήριξε ότι η ίδια δήλωσε άγνοια. Η κ. Μενδώνη,με τη σειρά της, θεωρεί αψυχολόγητη την αυθαίρετη κίνηση των υπαλλήλων επιμένοντας πως “μόνο ένας ψυχολόγος μπορεί να την εξηγήσει” και όλοι μένουν να απορούν πως γίνεται κανείς να προβαίνει σε τέτοια πράξη χωρίς ανάλογη εντολή!
Ανταγωνιστική εταιρεία διανομής έκανε την καταγγελία!
Πάντως στο μεγάλο ερώτημα του ποιος έκανε την αρχική καταγγελία αναγκάζοντας τις δυο υπαλλήλους να προβούν σε ελέγχους ο αρμόδιος διευθυντής κ Κωστάκης υποστήριξε πως προηγήθηκε τηλεφώνημα από άνθρωπο ανταγωνιστικής εταιρείας διανομής. Μένει να εξεταστεί κατά πόσον το τηλεφώνημα έγινε για να προκληθεί πρόβλημα στην προβολή της ταινίας ή αν υπήρξαν οικονομικά κίνητρα πίσω από την πράξη των υπαλλήλων. Ωστόσο, όποια και αν είναι οι λόγοι της αψυχολόγητης αυτής πράξης, που θα αποκαλυφθούν από την ΕΔΕ αυτό που προξενεί απορία, σύμφωνα με τα λεχθέντα της κ. Υπουργού είναι προς τι ο υπερβάλλων ζήλος. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά είναι η πρώτη φορά που ασκείται αυτός ο τρόπος ελέγχου και ακολουθείται αυτή η διαδικασία καθώς εδώ και 15 χρόνια κάτι τέτοιο δεν έχει ζητηθεί για καμία άλλη ταινία. Όσο για τα δελτία εισόδου που επιτρέπουν στις υπαλλήλους την είσοδο στις αίθουσες για έλεγχο η κ. Μενδώνη τόνισε πως “ δεν είναι στιγμιαία, έχουν συγκεκριμένη διάρκεια και αφορούν όλες τις αίθουσες”. Η συνέχεια, όλα δείχνουν, πως δεν θα παιχτεί στις οθόνες αλλά στα κλειστά γραφεία των αρμόδιων Υπουργείων.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.