Πέρασαν εννέα ολόκληρα χρόνια, μία σχεδόν δεκαετία, για να εντοπιστεί από τις Αρχές ο πίνακας του Pablo Picasso “Γυναικείο κεφάλι” που το πρωί της 9ης Ιανουαρίου του 2012 εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη στη χώρα μας.
Τα χρόνια που μεσολάβησαν συνοδεύτηκαν από πλήθος σχολίων, ερευνών, συνεχών και ανακοινώσεων αλλά κυρίως από ένα μεγάλο ερωτηματικό για τα κίνητρα του δράστη, αν σκεφτεί κανείς πως στην ουσία επρόκειτο για ένα έργο που αυτόματα τέθηκε εκτός συναλλαγής. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο άνθρωπος που σχεδίασε την κλοπή του θα το είχε αποκλειστικά στο σαλόνι του. Δεν θα μπορούσε να το επιδείξει, ούτε να το πουλήσει στη συνέχεια, αφού ποτέ δεν θα απαλλασσόταν από τον χαρακτηρισμό του “κλεμμένου”.
Από την άλλη ωστόσο πλευρά, όλο αυτό το διάστημα, η φημολογία για την τύχη του ιστορικού πίνακα συνδέθηκε και με άλλα σενάρια. Άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τις κινήσεις εκείνων που δραστηριοποιούνται στα κανάλια των παράνομων αγοραπωλησιών τέχνης τόνιζαν πως το έργο που φιλοτέχνησε ο Picasso το 1939 και το οποίο ήταν δωρεά του ίδιου στον ελληνικό λαό για την αντίσταση του στην Κατοχή διατέθηκε προς πώληση κοντά στην τιμή των 20 εκατομμυρίων δολαρίων, αλλά πως αγοραστής δεν βρέθηκε τελικά ποτέ. Άλλες πηγές ανέφεραν πως ο πίνακας του καλλιτέχνη βρισκόταν σε σπίτι συλλέκτη στην Ελβετία ή στη Σερβία, χώρα την οποία ερεύνησαν οι Αρχές, αφού εκεί, τον Οκτώβριο του 2011, είχαν βρεθεί δύο άλλοι κλεμμένοι πίνακες του Picasso, οι ελαιογραφίες “Κεφάλι αλόγου” και “Ποτήρι και κανάτα”, που είχαν κλαπεί τον Φεβρουάριο του 2008 από γκαλερί κοντά στη Ζυρίχη. Tίποτα όμως από όλα αυτά δεν επιβεβαιώθηκε.
Υπενθυμίζεται ότι ο καθ’ ομολογίαν δράστης μαζί με τo περιβόητο έργο του Picasso, άρπαξε ακόμα ένα του Piet Mondrian, με τίτλο “Ανεμόμυλος Στάμμερ” όπως και ένα σχέδιο του Ιταλού ζωγράφου, Guillermo Katsia- γνωστού και ως Monclavo (1568-1625) – που είχε γίνει δωρεά το 1907 στην Εθνική Πινακοθήκη από τον Γρηγόριο Μαρασλή. Ο πίνακας που στη συνέχεια καταστράφηκε, απεικονίζει τον “Αγιο Ντιέγκο της Αλκάλα” (σ.σ. Ισπανός Φραγκισκανός ιεραπόστολος, επίσης γνωστός ως Διδάκος της Αλκαλά), χρονολογείται στις αρχές 17ου αιώνα και έχει αποτυπωθεί στον καμβά με μελάνι. Τα στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα στην ιστορία της αγοράς της τέχνης για τον συγκεκριμένο, τον τοποθετούν πολύ χαμηλά όσον αφορά την αγοραστική του αξία.
Σχετικά με το έργο του Pablo Picasso που εκλάπη, με βάση τις τιμές που έχουν καταγραφεί στην πλατφόρμα του Artprice για ανάλογες δημιουργίες του καλλιτέχνη αλλά και με όσα είπαν στο “Κ” καλά πληροφορημένες πηγές, η αξία του -αν αυτό κυκλοφορούσε σήμερα στην αγορά- θα κυμαινόταν μεταξύ των 2-3 εκατομμυρίων ευρώ. “Θα μπορούσε ίσως να πουληθεί και στα 5 εκατομμύρια, καθώς το τελευταίο διάστημα και μετά την καραντίνα έχουν αυξηθεί και πάλι οι τιμές και η ψυχολογία των συλλεκτών, ωστόσο παραπάνω αποκλείεται”, επισημαίνει χαρακτηριστικά πηγή που δραστηριοποείται στην ελληνική αγορά της τέχνης.
Σε ό,τι αφορά τον πίνακα του Μοντριάν, οι ειδικοί εκτιμούν πως η τιμή του σήμερα δεν θα ξεπερνούσε τα 30.000-40.000 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό πως έργα του με αντίστοιχη θεματολογία δεν έχουν υπερβεί ποτέ τα 50.000 ευρώ.