Μια άγνωστη μέχρι σήμερα αυτοπροσωπογραφία του Βίνσεντ βαν Γκογκ ανακαλύφθηκε πίσω από πίνακα του σπουδαίου Ολλανδού ζωγράφου με τη βοήθεια της τεχνολογίας.
Η αναπάντεχη ανακάλυψη έγινε κατά τη διάρκεια της εξέτασης του πίνακα «Κεφαλή χωρικής» από τους ειδικούς της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκωτίας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για επικείμενη έκθεση.
Η αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ ήταν καλυμμένη με στρώματα κόλλας και χαρτονιού στο πίσω μέρος του μεταγενέστερου έργου, το οποίο ανήκει εδώ και δεκαετίες στη συλλογή του συγκεκριμένου μουσείου.
Ο επικεφαλής της ομάδας των συντηρητών της πινακοθήκης, Λέσλι Στίβενσον, περιέγραψε το «σοκ» που αισθάνθηκε όταν αντίκρισε ξαφνικά το πρόσωπο του καλλιτέχνη «να τους κοιτάζει». «Όταν είδαμε για πρώτη φορά την ακτινογραφία ενθουσιαστήκαμε. Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη καθώς διευρύνει όσα γνωρίζουμε για τη ζωή του Βαν Γκογκ».
Ο Ολλανδός καλλιτέχνης επαναχρησιμοποιούσε συχνά καμβάδες για να εξοικονομεί χρήματα, και σε αρκετές περιπτώσεις ζωγράφιζε και στις δύο πλευρές τους. Πέρασε τη ζωή του μέσα στη φτώχεια, αφού το έργο του αναγνωρίστηκε πραγματικά μετά τον θάνατό του σε ηλικία 37 ετών, το 1890.
Η απίστευτη ιστορία του πίνακα
Ο πίνακας «Κεφαλή χωρικής» προστέθηκε στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκωτίας το 1960, ως δωρεάν ενός διακεκριμένου δικηγόρου του Εδιμβούργου.
Απεικονίζει μια γυναίκα από την πόλη Νούενεν στα νότια της Ολλανδίας, όπου ο καλλιτέχνης έζησε από τον Δεκέμβριο του 1883 έως τον Νοέμβριο του 1885.
Σύμφωνα με το BBC, πιστεύεται ότι ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε σε μεταγενέστερο χρόνο την αυτοπροσωπογραφία του στην άλλη πλευρά του πίνακα, σε μια εξαιρετικά σημαντική φάση της καριέρας, αφού δηλαδή μετακόμισε στο Παρίσι και εκτέθηκε στο έργο των Γάλλων ιμπρεσιονιστών.
Περίπου 15 χρόνια μετά τον θάνατό του, η «Κεφαλή χωρικής» δανείστηκε σε έκθεση στο μουσείο Stedelijk του Άμστερνταμ.