Μία ομάδα τουριστών στο μουσείο στο Βατικανό παρατηρεί ότι όλα τα αγάλματα της αρχαιότητας έχουν μικρά μόρια και αρχίζει μία συζήτηση μεταξύ της ομάδας και της ξεναγού, που παρουσιάζει η DW.
Η ομάδα των τουριστών βρίσκεται μπροστά στο Σύμπλεγμα του Λαοκόοντος. Το μαρμάρινο γλυπτό δείχνει τον Τρώα ιερέα Λαοκόοντα και τους δύο γιούς του.
Λέγεται ότι είχε συμβουλέψει τους συμπατριώτες του να μην φέρουν μέσα στην πόλη τον Δούρειο Ίππο, καθώς ο ίδιος υποπτευόταν κάποιο τέχνασμα των πολιορκητών και είχε δίκιο.
Μέσα στον Δούρειο Ίππο κρύβονταν Έλληνες πολεμιστές που στη συνέχεια επισφράγισαν την πτώση της Τροίας. Αυτή ήταν η βούληση των θεών και επειδή ο Λαοκόοντας πήγε να τους χαλάσει τα σχέδια με την προειδοποίηση του, οι θεοί έστειλαν φίδια να στραγγαλίσουν τον ίδιο και τα παιδιά του.
Όσο συναρπαστική και εάν ακούγεται αυτή η ιστορία από την αρχαιότητα, μια άλλη λεπτομέρεια τραβάει το μάτι της ομάδας. Το πέος του Λαοκόοντα είναι εξαιρετικά μικρό αλλά όχι μόνο αυτό.
Αγάλματα ανδρών με γυμνασμένους μύες και μικροσκοπικά γεννητικά όργανα είναι διάσπαρτα σε όλο το μουσείο. «Γιατί πιστεύετε ότι οι γλύπτες της αρχαιότητας εξόπλιζαν τους άνδρες τόσο σεμνά;» τους ρωτάει η ξεναγός. «Χμμ, ήμουν γυναικολόγος», απαντάει χαριτολογώντας μια Ολλανδή τουρίστας, «και δεν με απασχολούσε ιδιαίτερα το υπογάστριο των ανδρών». Και στη συνέχεια η προσθέτει: «Αν και μιλώντας στατιστικά, τα μόρια των ανδρών του νότου λέγεται ότι είναι μικρότερα από αυτά των ανδρών του βορρά.»
Σίγουρα δεν ήταν αυτός ο λόγος, διευκρινίζει η αρχαιολόγος και ξεναγός Κιάρα Γκιάττι. «Για τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους τα μεγάλα γεννητικά όργανα θεωρούνταν άσχημα», εξηγεί.
«Οι λιθοξόοι έφτιαχναν μόνο μικρά γεννητικά όργανα γιατί ήθελαν να καταστήσουν σαφές ότι αυτή η μορφή είναι ένας σκεπτόμενος άνθρωπος που δρα εκλογικευμένα και έχει τα ένστικτά του υπό έλεγχο». Ο αρχαίος άνδρας είχε υψηλό βαθμό αυτοκυριαρχίας και ελέγχου, σε αντίθεση με τους βαρβάρους και ορισμένους Θεούς όπως ο Διόνυσος, ο θεός του κρασιού, της ηδονής και της έκστασης. Πάντα τον συνόδευσαν οι Σάτυροι ή αλλιώς Φαύνοι, πλάσματα που είχαν χαρακτηριστικά ανθρώπου και τράγου. Γιόρταζαν σε εξωφρενικές γιορτές μαζί με τις νύμφες των δασών.
«Αυτοί οι θεοί και τα πνεύματα του δάσους ήταν φιλήδονα, επομένως και τα γεννητικά τους όργανα απεικονίζονταν αναλόγως μεγάλα», λέει η ξεναγός. Στη μυθολογία ο γιος του Διονύσου, ο Πρίαπος, τον οποίο απέκτησε με τη θεά του έρωτα Αφροδίτη, είχε το μεγαλύτερο μόριο και οι βοσκοί που τον μεγάλωσαν τον λάτρεψαν ως θεό της γονιμότητας λόγω του εντυπωσιακού μεγέθους του γεννητικού του οργάνου.
Το μικρό μόριο ως ιδανικό πρότυπο ομορφιάς ήταν ελληνική υπόθεση. Ο κωμωδός της αρχαιότητας, ο Αριστοφάνης, έγραψε πριν από 2400 χρόνια πώς πρέπει να είναι το ιδανικό αντρικό σώμα: «Γυαλιστερό στήθος, ανοιχτόχρωμο δέρμα, φαρδείς ώμοι, μικροσκοπική γλώσσα, δυνατοί γλουτοί και μικρό πέος».
Οι Ρωμαίοι υιοθέτησαν αυτή την αντίληψη, όπως αργότερα και καλλιτέχνες της Αναγέννησης, όπως ο Μικελάντζελο και ο Ραφαήλ, ενθουσιάστηκαν με τα τέλεια διαμορφωμένα αριστουργήματα της αρχαιότητας και τα χρησιμοποιούσαν ως πρότυπα.
Για παράδειγμα ο Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου, που φιλοτεχνήθηκε από το 1501 ως το 1504, και μπορεί κανείς να τον θαυμάσει στην Πινακοθήκη της Ακαδημίας στη Φλωρεντία, έχει επίσης μικροσκοπικό μόριο.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, η άποψη για τα ανδρικά γεννητικά όργανα έχει αλλάξει. Τα μεγάλα μόρια συνδέονται με την αρρενωπότητα και την ανδρική επιτυχία. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Στάνφορντ στην Καλιφόρνια, τα ανδρικά μόρια επιμηκύνονται σταδιακά με το πέρασμα του χρόνου. Συγκεκριμένα, έχουν μεγαλώσει τα τελευταία 30 χρόνια σε ποσοστό 24% σε διάφορές περιοχές του κόσμου και σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Η συγκεκριμένη έρευνα δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «World Journal of Men’s Health».
Στην αρχαιότητα αυτά τα μήκη θα προκαλούσαν αισθητική φρίκη. «Το μήκος δεν μετράει καθόλου, οι γυναίκες το ξέρουν προ πολλού», σχολιάζει μια τουρίστας από το Ισραήλ, που φωτογραφίζει το άγαλμα του Λαοκόοντα. Παρεμπιπτόντως στην Ιταλία τα ανδρικά μόρια στην καθομιλουμένη λέγονται «piselli», ήτοι «μπιζέλια».
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.