Eνα νέο γλυπτό κοσμεί από σήμερα τη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης.
Την ομορφιά του…ορίου, στην κατεύθυνση των προκλήσεων, αλλά και της νέας θέας που μπορεί κάποιος να απολαύσει από ένα ή και περισσότερα νέα παράθυρα που ανοίγει η απόφαση τήρησής του, θέλησε να αποτυπώσει βάσει και των δικών της προσωπικών εμπειριών, η 26χρονη αρχιτέκτονας, Μάρθα Παναγιωτοπούλου.
Tο γλυπτό της με τίτλο «Ορίζοντας» αποτελεί από σήμερα και επίσημα πλέον, το νέο απόκτημα του Κήπου των Γλυπτών στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης.
Όπως εξήγησε η ίδια, ενώ τις περισσότερες φορές η τοποθέτηση ορίων εξαγριώνει αυτόν που καλείται να μην τα περάσει, ωστόσο εάν ο υπόχρεος να τα τηρήσει κινηθεί με ευελιξία και δημιουργικότητα στο πλαίσιό τους, «θα ανακαλύψει νέους κόσμους, που ούτε καν μπορούσε να φανταστεί ότι υπάρχουν».
Δηλώνοντας χαρούμενη που το γλυπτό της κοσμεί και αυτό με τη σειρά του τον Κήπο των Γλυπτών που όπως σημείωσε αποτελεί «στολίδι» στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης που ελκύει χιλιάδες κόσμου, η ίδια απαντώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε «με ενδιαφέρουν και με εμπνέουν έννοιες που βρίσκονται κοντά σε αυτήν του ορίου, και είναι της υπέρβασης και της έκστασης».
Το ιστορικό του γλυπτού
Υπενθυμίζεται ότι το γλυπτό «Ορίζοντας» της Μάρθας Παναγιωτοπούλου, απέσπασε το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμό των Φίλων της Νέας Παραλίας και της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βόρειας Ελλάδας το 2016, με θέμα το «όριο».
Το ύψος του γλυπτού, φτάνει τα τέσσερα μέτρα, ενώ είναι κατασκευασμένο από COR– TEN, έναν ειδικό χάλυβα με μεγάλη διάρκεια ζωής.
Τονίζεται ότι η κ. Παναγιωτοπούλου, ζει και εργάζεται στην Αθήνα και συμμετείχε στον διαγωνισμό του 2016, ούσα ακόμα φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής του Μετσόβειου Πολυτεχνείου.
Μεταξύ άλλων, η ίδια επισήμανε ότι στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα μη στατικό γλυπτό, το οποίο μεταβάλλεται ανάλογα με τη γωνία από την οποία κάποιος το κοιτά. «Από κάθε θέση που βρίσκεται ο επισκέπτης, βλέπει σε διαφορετικά σημεία τα κενά που δημιουργούνται ανάμεσα στα στελέχη του γλυπτού», επισήμανε, και πρόσθεσε ότι στην ίδια λογική εντάσσεται και το υλικό που χρησιμοποιείται στο γλυπτό, το οποίο διαβρώνεται και αλλάζει μορφή με τον χρόνο.
Επισημαίνεται ότι η κ. Παναγιωτοπούλου, ξεκίνησε τις δηλώσεις της, με της εξής φράσεις: «Δεν καταλαβαίνουν πώς κάτι, ενώ περικλείει μέσα του αντίρροπες δυνάμεις, συμφωνεί με τον εαυτό του», Ηράκλειτος και: «Το όριο δεν είναι αυτό στο οποίο κάτι σταματά, αλλά, όπως είχαν ήδη αναγνωρίσει οι Έλληνες, το όριο είναι εκείνο απ’ όπου κάτι αρχίζει να εκδιπλώνει την ουσία του», Martin Heidegger.
O «κήπος των γλυπτών» στη Θεσσαλονίκη
Στον Κήπο των Γλυπτών, στη φάση της κατασκευής του, τοποθετήθηκε μετά από χρησιδάνειο το γλυπτό «3 κύκλοι» του Γιώργου Ζογγολόπουλου.
Το 2014 στο πλαίσιο της δράσης Paraliart 1 που διοργάνωσε ο σύλλογος «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας» σε συνεργασία με τη «Θεσσαλονίκη– Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014» εγκαταστάθηκε το γλυπτό «ΚΥΜΑ» του τότε φοιτητή Γιάννη Δελλατόλα. Τον Ιανουάριο του 2016 με τη συνδρομή της Πολιτιστικής Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος εγκαταστάθηκαν με χρησιδάνειο προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης δύο γλυπτά, το «Invitation» του Μαρκ Χατζηπατέρα και το «Χωρίς τίτλο» του Μιχάλη Κατζουράκη.
Σχετικά με τον διαγωνισμό που έγινε το 2016, με θέμα το «όριο», υπενθυμίζεται ότι αυτός απευθυνόταν σε φοιτήτριες και φοιτητές των Σχολών Καλών Τεχνών και Αρχιτεκτονικής, ενώ κατατέθηκαν 25 προτάσεις.
Η κριτική επιτροπή συνεκτιμώντας την ποιότητα των προτάσεων, επιπλέον των τριών βραβείων και ισάριθμων επαίνων που προέβλεπε η προκήρυξη απένειμε επιπλέον και τέσσερις επαίνους.
Βραβεία:
1ο Βραβείο: Μάρθα Παναγιωτοπούλου, Αρχιτεκτονική Ε.Μ.Π.
2ο Βραβείο: Γιώργος Αποστολόπουλος, Θέμης Ιστατιάδης, Αντώνης Τασούλης, Αρχιτεκτονική Α.Π.Θ.
3ο Βραβείο: Μαρία Κύρου, Αρχιτεκτονική Α.Π.Θ.
Ισότιμοι Έπαινοι:
Γιώργος Κατσαρός, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Αλέξανδρος Μουδιώτης, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Αντώνης Κατσούλης, Καλών Τεχνών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Γιώργος Παγγοζίδης, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Αικατερίνη Παπασηφάκη, Αριστοκράτης Χαρατσάρης, αρχιτεκτονικής Πολυτεχνείου Κρήτης
Αντώνιος Τσέος, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Rafael Ilioniu, Σχολή Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.
Χορηγοί κατασκευής του γλυπτού της κ. Παναγιωτοπουλου, ήταν οι κ.κ Ιωάννης Κρεωνίδης και Τζέκης Φλωρεντίν.