Ακριβά πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες τις αποφάσεις της κυβέρνησης της «πράσινης ανάπτυξης», η οποία έκλεισε τα εργοστάσια λιγνίτη για να κάνει «κλιματικά ουδέτερη» τη χώρα και «πόνταρε» τα πάντα στις «πεθαμένες» ΑΠΕ, καθώς η Ελλάδα έχει το πιο ακριβό ρεύμα στην Ευρώπη!
Πιο συγκεκριμένα, σήμερα η χονδρεμπορική τιμή στην εγχώρια αγορά ανέρχεται στα 242,32 ευρώ/MWh, η ακριβότερη στην Ευρώπη, και ακολουθούν οι Ιταλία (233,28), Κροατία – Σλοβενία (233,11) και Βουλγαρία (232,39). Η ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο σήμερα συμμετέχει στην αγορά με μερίδιο 51,77%. Πάντως η διεθνής τιμή του αερίου (TTF) χθες διαμορφωνόταν οριακά στα 90 ευρώ/MWh, δηλαδή σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι των εξαιρετικά υψηλών τιμών των προηγούμενων δύο εβδομάδων (116,02 ευρώ στις 5.10 και 102,172 ευρώ στις 14.10), ενώ και η αξία των δικαιωμάτων CO2 έπεσε κάτω από τα 60 ευρώ/τόνο.
Σημειώνεται δε ότι την προηγούμενη εβδομάδα εκτοξεύτηκαν και πάλι τα κόστη από την εγχώρια αγορά εξισορρόπησης, ξεπερνώντας τα 20 ευρώ/MWh…
Και όλο αυτό την ώρα που το κατά κεφαλήν εισόδημα στην Ελλάδα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με αυτό που έχουν στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Άνοδος στην κατανάλωση αερίου
Παράλληλα, ανοδικά κινείται η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου με πρωταγωνιστή την ηλεκτροπαραγωγή, καθώς ενισχύεται διαρκώς η συμμετοχή του στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, παρά την έκρηξη στις τιμές του εισαγόμενου ορυκτού καυσίμου.
Βάσει των στοιχείων του ΔΕΣΦΑ, το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 παρουσιάζεται αύξηση 13,45% (52,46 τεραβατώρες, από 46,24) συνολικά στην κατανάλωση φυσικού αερίου έναντι του 2020, ενώ οι εισαγωγές έφτασαν σε 57,73 τεραβατώρες, έναντι 53,54 πέρσι.
Σε κάθε περίπτωση, οι ηλεκτροπαραγωγοί όχι μόνο διατηρούνται στην πρώτη θέση της κατανάλωσης αερίου καλύπτοντας το 67,40% της εγχώριας ζήτησης, αλλά η κατανάλωσή τους έχει αυξηθεί στο 15,21% συγκριτικά με πέρυσι.
Ενισχυμένη κατά 7,3% είναι και η κατανάλωση που καταγράφηκε από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μέσω των δικτύων διανομής και αντιστοιχούν σχεδόν στο 17,30% της ζήτησης, ενώ η κατανάλωση από εγχώριες βιομηχανίες και το CNG παρουσίασαν αύξηση 7,37%, καλύπτοντας ποσοστό 15,26% επί της ζήτησης.
Συγχρόνως, εμφανίζεται σημαντική μείωση στις εκφορτώσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου που έφτασαν στο εννεάμηνο στις 18,14 τεραβατώρες από 25 δεξαμενόπλοια, έναντι 25,86 τεραβατώρων από 40 δεξαμενόπλοια πέρσι, λόγω μείωσης φορτίων από ΗΠΑ και Κατάρ.