Με τη μέθοδο της ηλεκτρικής τομογραφίας που είχε εφαρμοστεί και σε έρευνα στο λόφο “Καστά” της Αμφίπολης, εντόπισε η ομάδα του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής του ΑΠΘ το θαμμένο αυτοκίνητο και τη σορό του 59χρονου επιχειρηματία Δημήτρη Γραικού στην αγροτική περιοχή τουΑνατολικού Θεσσαλονίκης.
Επιστημονική ομάδα του ΑΠΘ, λόγω της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας που διαθέτει στην γεωφυσική επισκόπηση του εδάφους, κλήθηκε να συνδράμει στην αστυνομική έρευνα για τον εντοπισμό του θαμμένου αυτοκινήτου και η “σάρωση” που πραγματοποίησε στην περιοχή με ειδικές συσκευές υπήρξε καθοριστική στην εξιχνίαση της υπόθεσης.
“Δυο φορές από τον περασμένο Σεπτέμβριο” όπως αποκάλυψε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επικεφαλής της ομάδας , καθηγητής Γεωλογίας Γρηγόρης Τσόκας, “βρεθήκαμε στο χώρο που μας υπέδειξε η Ασφάλεια Θεσσαλονίκης αλλά δεν καταφέραμε να κάνουμε την έρευνα επειδή η περιοχή λόγω των βροχών είχε μετατραπεί σε βάλτο και δεν μπορούσαμε να προσεγγίσουμε το σημείο”.
Οι αστυνομικοί της Ασφάλειας είχαν υποδείξει στους επιστήμονες του ΑΠΘ πέντε συνολικά στρέμματα για τα οποία είχαν υπόνοιες ότι μπορεί να είναι θαμμένο το αυτοκίνητο του θύματος. Στην ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ, η περιγραφή της Αστυνομίας για το ζητούμενο αντικείμενο ήταν απλή: “Ψάχνουμε ένα θαμμένο μεγάλο μεταλλικό αντικείμενο, πιθανώς αυτοκίνητο, στο υπέδαφος της αγροτικής περιοχής”.
“Τελικά εφαρμόσαμε έναν συνδυασμό μεθόδων για την γεωφυσική διασκόπηση του υπεδάφους: Μαγνητική χαρτογράφηση και ηλεκτρική τομογραφία. Μέσα σε πέντε ώρες, εντοπίσαμε έτσι δύο σημεία στο υπέδαφος των οποίων θα μπορούσαν να βρίσκονται μεταλλικά αντικείμενα, αποτυπώσαμε τις συντεταγμένες των δύο αυτών σημείων και ενημερώσαμε τις αρχές. Περισσότερο συνέβαλε η μαγνητική..” ανέφερε ο κ Τσόκας.
Ωστόσο η λύση του μυστηρίου πήρε…παράταση καθώς οι συντεταγμένες του πρώτου σημείου που ερεύνησαν τα σκαπτικά μηχανήματα της Αστυνομίας οδήγησαν στα θαμμένα…μπάζα μιας ολόκληρης οικοδομής. Ήταν, μάλιστα, τόσο πολύ το σίδερο που βρισκόταν μέσα στα μπάζα και κάτω απ το χώμα, που οι ερευνητές δεν το περίμεναν. Στο δεύτερο σημείο όμως οι υποψίες βγήκαν αληθινές και το ζητούμενο όχημα εντοπίστηκε,γεγονός που οδήγησε και στην επίλυση της υπόθεσης.
Η ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από τους δρ. Αλ. Σταμπολίδη, δρ. Νεκταρία Διαμαντή, δρ Ηλία Φίκο, τον καθηγητή του Εργαστηρίου Τοπογραφίας του τμήματος Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών του ΑΠΘ, Σπ. Σπαταλά “μπορούσε με τον εξοπλισμό της” όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ Τσόκας, “να ερευνήσει σε πολύ μεγαλύτερο βάθος από τα πέντε ή δέκα μέτρα της συγκεκριμένης έρευνας”, για την οποία οι ανιχνευτές μετάλλου δεν μπορούσαν, όπως διαπιστώθηκε, να βοηθήσουν. Άλλωστε στο παρελθόν έχει κληθεί να το κάνει κι όπως είπε ο επικεφαλής της, σε αρκετές περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας η συμβολή της ήταν εξίσου καθοριστική.Είναι όμως η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη ομάδα συμβάλλει στην εξιχνίαση τέτοιας υπόθεσης.
CSI…ΑΠΘ; ρωτήσαμε τον καθηγητή του ΑΠΘ.
’’Θέσαμε την υψηλή τεχνολογία που διαθέτουμε στην διάθεση της Αστυνομίας” απάντησε ο κ Τσόκας . “Η ΕΛΑΣ” πρόσθεσε, “και η συγκεκριμένη διεύθυνση που ερευνούσε την υπόθεση διαθέτει υψηλό επίπεδο, επαγγελματισμό κι άτομα που εργάζονται επιστημονικά σε τέτοιο βαθμό που εντυπωσιάζει”.