Μετά τους ΝΥΤ οι οποίοι με άρθρο καταπέλτη κατά της κυβέρνησης ρωτούν που πήγαν 700 εκατ. για τον εκσυχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου το Bloomberg δημοσιεύει άρθρο-κόλαφο για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων υποστηρίζοντας ότι “πρόκειται για το πιο επικίνδυνο δίκτυο σε όλη την Ευρώπη, όχι μόνο σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές πιο πλούσιες χώρες, αλλά και με χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ.”
#8211;1-QΣτο συγκεκριμένο δημοσίευμα τονίζεται ιδιαίτερα ότι πρόκειται για τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει πλήξει την Ευρώπη εδώ και μια δεκαετία, υπογραμμίζοντας ότι «περισσότερα θύματα ήταν νεαροί φοιτητές, πολλοί από τους οποίους είχαν συγκεντρωθεί στο βαγόνι στο μπροστινό μέρος του τρένου κατά την επιστροφή τους από τριήμερες διακοπές».
Η αντίδραση μέχρι στιγμής ήταν ταχεία, αναφέρει.
Οι εκλογές
Καθώς ξέσπασαν διαμαρτυρίες στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, ο σταθμάρχης που ήταν υπεύθυνος να αλλάξει χειροκίνητα το σημείο, που θα απέτρεπε τη συντριβή βρίσκεται τώρα υπό κράτηση για ανθρωποκτονία από αμέλεια, ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Ελλάδας παραιτήθηκε. Η χώρα ετοιμάζεται για εθνικές εκλογές τους επόμενους μήνες, με τη σύγκρουση να παίζει πλέον καθοριστικό ρόλο για τους ψηφοφόρους. Παρόλα αυτά, το συνολικό μήνυμα μέχρι στιγμής από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν ότι η αιτία της συντριβής δεν ήταν επίσημη αμέλεια αλλά «τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Αν ισχύει αυτό, ήταν σίγουρα ένα ανθρώπινο λάθος που η κακή κατάσταση των σιδηροδρόμων της Ελλάδας έκανε όλο και πιο πιθανό. (Ο ίδιος ο Μητσοτάκης επεσήμανε επίσης τις «χρόνιες καθυστερήσεις» στην υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων.)
Υψηλή επικινδυνότητα
Το δίκτυο λειτουργεί με το υψηλότερο επίπεδο κινδύνου επιβατών στην Ευρώπη εδώ και αρκετό καιρό. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 23 Φεβρουαρίου από το Βρετανικό Γραφείο Οδικού Δικτύου και Σιδηροδρόμων, οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας καταγράφουν μακράν τον υψηλότερο κίνδυνο για τους επιβάτες μεταξύ 2017 και 2021, τα πιο πρόσφατα έτη για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Συνολικά, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι είχαν τα υψηλότερα ποσοστά κινδύνου για τους επιβάτες με τα διανυόμενα σιδηροδρομικά χιλιόμετρα καθώς και τον υψηλότερο κίνδυνο για τους εργαζόμενους και τους ανθρώπους που ταξιδεύουν πάνω από ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις.
Μπορεί να φαίνεται μη ρεαλιστικό να συγκρίνουμε την Ελλάδα, μια χώρα με μικρό πληθυσμό και μια πρόσφατη οικονομική κρίση, με μια χώρα όπως η Γαλλία, η οποία φημίζεται για τις γενναιόδωρες επενδύσεις της στους σιδηροδρόμους.
Οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας εντούτοις εμφανίζουν επίσης τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών από οποιαδήποτε χώρα του πρώην Ανατολικού Μπλοκ της Ευρώπης, καθώς τα επίπεδα ολόκληρης της χώρας κινδυνεύουν να ξεπεράσουν αυτά της Σλοβενίας και της Τσεχικής Δημοκρατίας κατά περισσότερο από πέντε φορές.
Τα αίτια
Οι πιθανές αιτίες αυτών των χαμηλών προτύπων είναι ποικίλες.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία, Hellenic Train, ιδιωτικοποιήθηκε το 2017. Οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας παραμένουν χωρίς συστήματα προστασίας και προειδοποίησης τρένων, τα οποία αποτελούν δεδομένο στην Ευρώπη. Η εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων, το οποίο υπολογίζει τις ασφαλείς μέγιστες ταχύτητες για τα τρένα και παρακάμπτει τον οδηγό σε περίπτωση υπέρβασης, επρόκειτο να εισαχθεί στην Ελλάδα. Ωστόσο, καθυστερεί διαρκώς οδηγώντας μάλιστα τον τον επικεφαλής της επιτροπής που ήταν αρμόδια για την εφαρμογή του να παραιτηθεί το 2022.
Ελλείψει τέτοιων εργαλείων, το σύστημα εκτελείται σε μεγάλο βαθμό χειροκίνητα ακόμη και όταν έγιναν βήματα προς την αυτοματοποίηση, προσθέτει το δημοσίευμα.
Αυτά τα συστήματα, αν και πολύτιμα, δεν είναι ωστόσο ο μόνος σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, λέει ο Vaibhav Puri, διευθυντής Τομεακής Στρατηγικής και Μετασχηματισμού στο Συμβούλιο Ασφάλειας και Ασφάλειας Σιδηροδρόμων της Βρετανίας.
«Υπάρχουν πολλά σιδηροδρομικά συστήματα που δεν έχουν αυτό το υψηλό επίπεδο της πολυπλοκότητας και λειτουργούν τέλεια, καθώς και συστήματα που έχουν αυτή την πολυπλοκότητα που μπορεί να αποτύχει».
Εξίσου σημαντική, λέει, είναι η κρίσιμη επικοινωνία που διασφαλίζει ότι συλλέγονται, ανταλλάσσονται και εξετάζονται δεδομένα για ατυχήματα, κινδύνους και παρ’ ολίγον ατυχήματα.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.