Ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο πρόσωπο, ο εξόριστος πνευματικός ηγέτης του Θιβέτ, Δαλάι Λάμα γιορτάζει σήμερα τα 80 χρόνια από την πρώτη φορά που άσκησε το λειτούργημα. Όλα αυτά τα χρόνια βρίσκεται εξόριστος, έπειτα και από τις διαρκείς επιθέσεις των Κινέζων.
Σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων από το ανάκτορο Ποτάλα της Λάσα, ο βουδιστής ηγέτης απευθύνεται από το 1959 στους θιβετιανούς συντρόφους του στην εξορία από την Νταραμσάλα της Ινδίας, στους πρόποδες των Ιμαλαΐων.
Όμως, παραμένει το παγκοσμίως αναγνωρίσιμο πρόσωπο της αυτονομίας του Θιβέτ, που από το 1951 αποτελεί κινεζική επαρχία.
Νομπελίστας της Ειρήνης το 1989, ο ηλικιωμένος βουδιστής ηγέτης κάνει πλέον λιγότερες εμφανίσεις.
Ο χαρισματικός 14ος Δαλάι Λάμα επιβράδυνε το ρυθμό των μετακινήσεών του και νοσηλεύτηκε τον Απρίλιο για πνευμονική λοίμωξη, όμως η αίγλη του μειώνεται επίσης εξαιτίας της αυξανόμενης επιρροής της Κίνας και των αντιποίνων που αυτή τακτικά επισείει προς όλους όσοι επιχειρούν κάποια προσέγγιση με τον ηλικιωμένο βουδιστή ηγέτη.
Το Πεκίνο κατηγορεί τον 84χρονο Δαλάι Λάμα ότι θέλει να διχάσει την Κίνα και τον θεωρεί «λύκο με ράσα μοναχού».
Χωρίς τελετές
Το γραφείο του Δαλάι Λάμα έχει προειδοποιήσει πως δε θα γίνουν τελετές για τη σημερινή επέτειο, αφού ματαίωσε εξαιτίας του κοροναϊού μια συγκέντρωση των πιστών του, που προβλεπόταν να γίνει το Μάρτιο.
Γεννημένος στις 6 Ιουλίου 1935 με το όνομα Λάμο Θοντάπ, γιος ενός ζευγαριού φτωχών χωρικών που ζούσαν στους λόφους του βορειοανατολικού Θιβέτ, ο 14ος Δαλάι Λάμα ήταν δύο ετών όταν έφθασε στο χωριό του μια αποστολή που αναζητούσε το νέο πνευματικό ηγέτη του Θιβέτ.
Ικανό να διακρίνει αντικείμενα που ανήκαν στον 13ο Δαλάι Λάμα, ο οποίος πέθανε το 1933, το αγόρι θεωρήθηκε μετενσάρκωσή του.
Χωρίστηκε από την οικογένειά του και οδηγήθηκε σε ένα μοναστήρι και μετά στη Λάσα, όπου υποβλήθηκε σε αυστηρή θεολογική και φιλοσοφική εκπαίδευση, πριν ενθρονιστεί το 1939 ως 14ος Δαλάι Λάμα.
Το 1950, σε ηλικία 15 ετών, ενθρονίστηκε εσπευσμένα επικεφαλής του θιβετιανού κράτους, μετά την είσοδο του κινεζικού στρατού στο Θιβέτ.
Παρά τις προσπάθειές του να προστατεύσει τους Θιβετιανούς, υποχρεώθηκε το 1959 να διαφύγει στη γειτονική Ινδία, μετά την αιματηρή καταστολή των θιβετιανών διαδηλώσεων από τον κινεζικό στρατό.
Έκτοτε, επικεφαλής μιας εξόριστης κυβέρνησης, επιδίωξε αδιάκοπα ένα συμβιβασμό με το Πεκίνο για την τύχη των Θιβετιανών, που βασιζόταν αρχικά σε μια διεκδίκηση ανεξαρτησίας, η οποία σιγά-σιγά εξελίχθηκε σε αίτημα για μεγαλύτερη αυτονομία.
Οι μαχητικοί Θιβετιανοί, όπως και το Πεκίνο, γνωρίζουν πως ο θάνατος του Τενζίν Γκιάτσο, του διασημότερου βουδιστή μοναχού στον πλανήτη, μπορεί να σταματήσει την επιδίωξη της αυτονομίας του Θιβέτ.
Έχει τεθεί επίσης το ζήτημα του τρόπου με τον οποίο θα επιλεγεί ο διάδοχός του.
Οι θιβετιανοί βουδιστές επιλέγουν παραδοσιακά τον Δαλάι Λάμα μέσω μιας τελετουργικής αναζήτησης, η οποία μπορεί να πάρει χρόνια, με μια περιοδεύουσα επιτροπή η οποία αναζητά ενδείξεις ότι κάποιο παιδί μπορεί να είναι η μετενσάρκωση του τελευταίου πνευματικού ηγέτη.
Ο 14ος Δαλάι Λάμα θα μπορούσε ωστόσο να αποφασίσει μια μη παραδοσιακή διαδικασία, που θα εμπόδιζε την Κίνα να έχει λόγο: θα μπορούσε να επιλέξει ο ίδιος εν ζωή τον διάδοχό του, ίσως μάλιστα ένα κορίτσι, ή να διακηρύξει ότι είναι ο τελευταίος Δαλάι Λάμα.