Στις 9 Οκτωβρίου η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος θα συνέλθει για την επιλογή του διαδόχου του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου, ενώ στις 24 και 25 Αυγούστου θα συζητηθεί η παραίτηση του Μητροπολίτη Άνθιμου η οποία αναμένεται να γίνει αποδεκτή.
Επικρατέστερος επικεφαλής της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι θα είναι ο επίσκοπος Ωρεών, Φιλόθεος – αν και οι τελικές ζυμώσεις θα λάβουν χώρα τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Με τη χθεσινή ανακοίνωση της απόφασης του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου να παραιτηθεί ανοίγει μια νέα σελίδα στην ιστορία της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς αρχίζει πλέον η συζήτηση και για άλλους Μητροπολίτες που, λόγω προχωρημένης ηλικίας ή προβλημάτων υγείας, αδυνατούν να ασκήσουν τα ποιμενικά καθήκοντά τους.
Για αυτόν τον λόγο άλλωστε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αποφάσισε τη σύσταση τριμελούς Επιτροπής η οποία θα κληθεί να εξετάσει το θέμα, μια και αντίστοιχη κατάσταση επικρατεί και με τους Μητροπολίτες Μηθύμνης Χρυσόστομο, Παραμυθίας Τίτο και Φλωρίνης Θεόκλητο, οι οποίοι ενδέχεται να παραιτηθούν. Αν δεν ακολουθηθεί η παραπάνω διαδικασία τότε αναμένεται η Επιτροπή να επισκεφθεί τις μητροπόλεις και να αξιολογήσει την κατάσταση και ακολούθως να ετοιμάσει εισήγηση σχετικά με την επάρκεια ή μη των μητροπολιτών να ασκήσουν τα λειτουργικά καθήκοντά τους.
Όπως υπογραμμίζεται, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κινήθηκε με πολύ σεβασμό απέναντι στο πρόσωπο του Άνθιμου, καθώς τους συνδέουν κοινές διαδρομές και βιώματα.
Στην περίπτωση της παραίτησης του Άνθιμου, ο Αρχιεπίσκοπος έκανε χρήση της δυνατότητας που του δίνει το άρθρο 34 του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενεργοποιώντας την τριμελή αυτή επιτροπή, της οποίας πρόεδρος είναι πάντα ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ο απερχόμενος Μητροπολίτης Άνθιμος που ενθρονίστηκε μητροπολίτης Θεσσαλονίκης στις 18 Ιουνίου 2004 αποτελεί σημαίνουσα και ιδιαίτερης βαρύτητας προσωπικότητα για τον εκκλησιαστικό χώρο. Διαθέτει ισχυρή προσωπικότητα, που κατά καιρούς προκάλεσε αναταράξεις με τις αμφιλεγόμενες απόψεις που εξέφρασε. Η μετάθεσή του στη μητρόπολη Θεσσαλονίκης εγκρίθηκε με οριακή πλειοψηφία από την Ιερά Σύνοδο ενώ προκάλεσε μεγάλη κρίση ανάμεσα στην Εκκλησία της Ελλάδος και το Οικουμενικό Πατριαρχείο.