Σε μία νέα μελέτη, ερευνητές εντόπισαν νέα στοιχεία όσον αφορά την τοιχογραφία «Κατακλυσμός» του Μιχαήλ Αγγέλου.
Κάθε χρόνο, περίπου 5 εκατ. άνθρωποι συρρέουν στη Ρώμη για να επισκεφθούν την Καπέλα Σιξτίνα και να θαυμάσουν τα αριστουργήματα του Μιχαήλ Αγγέλου.
Το παρεκκλήσι της Καπέλα Σιξτίνα είναι γνωστό για τις εκπληκτικές τοιχογραφίες που διακοσμούν την οροφή του, τις οποίες φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Άγγελος μεταξύ 1508 και 1512.
Παρά την παγκόσμια φήμη τους, οι επιστήμονες εξακολουθούν να εντοπίζουν νέες, κρυφές λεπτομέρειες στα έργα του.
Η νέα ανακάλυψη στην τοιχογραφία του Μιχαήλ Αγγέλου
Σε μια νέα μελέτη, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Paris-Saclay εντόπισαν σημάδια καρκίνου του μαστού σε μια γυναίκα που εμφανίζεται στην τοιχογραφία «Κατακλυσμός».
Αυτό περιλαμβάνει μια παραμορφωμένη θηλή και ένα ελαφρύ εξόγκωμα στο στήθος της, το οποίο είναι «συμβατό με όγκο».
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η αναπαράσταση του καρκίνου του μαστού μπορεί να ήταν ένα μήνυμα για το αναπόφευκτο του θανάτου.
«Η απεικόνιση του Μιχαήλ Άγγελου στο έργο του “Κατακλυσμός” υποδηλώνει χαρακτηριστικά καρκίνου του μαστού», έγραψαν οι ερευνητές στη μελέτη τους.
«Τα στοιχεία της παθολογίας επιβεβαιώνονται πλήρως από τον συμβολισμό και το θεολογικό νόημα που βρίσκεται κάτω από αυτήν την αναπαράσταση της ζωής και του θανάτου».
Ο Μιχαήλ Άγγελος άρχισε να ζωγραφίζει φιγούρες στην Καπέλα Σιξτίνα το 1508, αφού έλαβε εντολή από τον Πάπα Ιούλιο Β’.
Το βασικό θέμα είναι η ιστορία της Γένεσης στην Παλαιά Διαθήκη, με τον «Κατακλυσμό» να δείχνει μια ομάδα ανθρώπων να φεύγουν λόγω της ανόδου της στάθμης του νερού.
Μια νεαρή γυναίκα που περιλαμβάνεται στην αριστερή πλευρά της τοιχογραφίας είναι σχεδόν γυμνή, φορώντας μόνο ένα μπλε μαντήλι και έναν μπλε μανδύα.
Στη νέα τους μελέτη, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι το αριστερό της στήθος φαίνεται να εμφανίζει πολλά σημάδια καρκίνου του μαστού, συμπεριλαμβανομένης μιας παραμορφωμένης θηλής και μιας ελαφριάς διόγκωσης.
«Η αντίθεση με το δεξί στήθος είναι εμφανής», αναφέρουν οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Andreas Nerlich, στη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο «The Breast».
«Αν και ελαφρώς ανυψωμένη από το δεξί της χέρι, υπάρχει μια σημαντικά παραμορφωμένη θηλή. Το περιαρεολικό δέρμα υποχωρεί, το μεσαίο τμήμα της θηλής φαίνεται διαβρωμένο, το κρανιακό δέρμα της θηλής έχει βαθιά εσοχή και μοιάζει με ουλή».
«Δεν απεικονίζεται εμφανές έλκος. Το άνω μεσαίο τεταρτημόριο δείχνει ένα ελαφρύ εξόγκωμα που συνάδει με έναν όγκο», αναφέρουν ακόμη.
Οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι κάποιοι μπορεί να υποστηρίξουν ότι η γυναίκα που απεικονίζεται είναι αρκετά νέα για καρκίνο του μαστού, δεδομένου ότι σήμερα, το 85% των ασθενών με τη νόσο είναι άνω των 50 ετών.
«Ωστόσο, η εφαρμογή σύγχρονων δεδομένων στην περίοδο της Αναγέννησης δεν είναι απολύτως ακριβής, καθώς το μέσο προσδόκιμο ζωής τότε ήταν περίπου 35 χρόνια, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει την εμφάνιση και τα χαρακτηριστικά του καρκίνου εκείνη την εποχή», πρόσθεσαν.
Η ομάδα σημειώνει ότι ο Μιχαήλ Άγγελος άρχισε να βοηθάει στις νεκροτομές όταν ήταν 17 ετών, οπότε πιθανότατα θα είχε ξαναδεί περιπτώσεις καρκίνου του μαστού.
Όσο για το γιατί αποφάσισε να το συμπεριλάβει στην τοιχογραφία, οι ερευνητές έχουν αρκετές θεωρίες.
Τι μπορεί να σημαίνει αυτή η απεικόνιση στην τοιχογραφία του Μιχαήλ Αγγέλου
Μια θεωρία αναφέρει ότι οι άνθρωποι που φεύγουν από τον «Κατακλυσμό» μπορεί να αντιπροσωπεύουν τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα, με τη γυναίκα να απεικονίζει τη λαγνεία.
Υπάρχουν μερικοί τύποι ατόμων που «αντιπροσωπεύουν» τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα: η λαιμαργία και η νωθρότητα (ο άντρας με το βαρέλι), ο θυμός (οι άνθρωποι που τσακώνονται στη βάρκα), η απληστία (η γυναίκα που κουβαλά τα περιουσιακά της στοιχεία).
«Όλες αυτές οι λεπτομέρειες δείχνουν τους λόγους της τιμωρίας τους. Ίσως π.Χ. [ο καρκίνος του μαστού] μπορεί να αντιπροσωπεύει μια προσωπική τιμωρία για τη λαγνεία».
Εναλλακτικά, η αναπαράσταση του καρκίνου του μαστού μπορεί να συνδέεται με την έννοια του θανάτου, σύμφωνα με τους ερευνητές.
«Ως έκφραση του νεοπλατωνισμού, από τον οποίο επηρεάστηκε ο Μιχαήλ Άγγελος, η αναζήτηση της ομορφιάς και της αρμονίας θα μπορούσε να οδηγήσει στην αθανασία, ενώ η σωματική παραμόρφωση ή η ασθένεια ήταν έκφραση πνευματικής αβύσσου», πρόσθεσε η ομάδα.
«Αυτή η μεταφορά πρέπει να λαμβάνεται υπόψη όταν η γυναίκα σηκώνει το στήθος της ώστε να μπορεί να το παρατηρήσει καθαρά ο θεατής».
«Τα άτομα του Μιχαήλ Άγγελου έχουν επίπονη επίγνωση του πεπρωμένου τους αντί να πετρώνουν από τον κίνδυνο που αιωρείται από πάνω τους».