Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής αναφέρθηκε στα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης, ενώ αναφέρθηκε στη δυνατότητα σε 17χρονους να δώσουν εξετάσεις.
Ειδικότερα, κατά την έναρξη της επεξεργασίας του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», είπε:
«Στόχος μας να σταματήσουν τα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης. Να διασφαλιστεί η αξιοκρατία, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους νέους των 17 ετών να δώσουν εξετάσεις οδήγησης και να αποκτήσουν προσωρινή άδεια οδήγησης».
Ο υπουργός παρουσιάζοντας τους άξονες του σχεδίου νόμου υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι πρέπει να μπει οριστικό τέλος στο «επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο», κατά το οποίο ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν.
Επίσης, ανέφερε ότι σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση που είχε καταρτίσει ένα «πρόχειρο» νομοσχέδιο «που δεν είχε λύσει κανένα πρόβλημα και δημιούργησε νέα προβλήματα, όπως για παράδειγμα ήταν η διάταξη για τις κάμερες που την απέρριψε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή ήταν οι 150.000 υποψήφιοι οδηγοί που περίμεναν να δώσουν εξετάσεις, εμείς προχωράμε και επιλύουμε αυτά τα προβλήματα με ένα σύγχρονο νομοσχέδιο», σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Έπειτα, ανέλυσε τους τέσσερις βασικούς άξονες που θεσπίζονται για το αδιάβλητο των εξετάσεων και προάγουν το αδιάβλητο των εξετάσεων όπως είναι με τις κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, διεύρυνση του σώματος των εξεταστών, επόπτες και αλλαγή θέσης των εξεταστών.
Ειδικότερα, είπε, «βάζουμε κάμερα μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, έχοντας ήδη εξασφαλίσει την έγγραφη συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Αναφορικά με τους εξεταστές, ο υπουργός ανέφερε ότι «πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνουμε τη δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής.
«Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων». Παράλληλα, δημιουργούμε και ένα νέο θεσμό που είναι οι επόπτες, που «θα είναι μέλη της ΕΛΑΣ που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση και πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν κάποιες υπόνοιες διαλυτότητας» πρόσθεσε.
Παράλληλα, ο υπουργός έθεσε στη συζήτηση και ζήτησε από τα κόμματα να τοποθετηθούν σχετικά με τη ρύθμιση που προβλέπει ότι η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία να είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει.
Για τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης αυτοκινήτου από τους 17χρονους, ο υπουργός είπε πως «δεν ανακαλύπτουμε εμείς εδώ την πυρίτιδα» εξηγώντας ότι αυτή θα είναι προσωρινή και θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους, δείχνοντας «πως αυτός είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας».