Από μια «κλωστή» φαίνεται πως «κρέμεται» η Υψηλή Γέφυρα των Σερβιών Κοζάνης, «έργο» του σχεδιαστή της γέφυρας της Γένοβας που έπεσε το 2018, καθώς το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό που είχε αρχικά αποκαλυφθεί κατά τη διάρκεια των εργασιών, με αποτέλεσμα οι μετακινήσεις να δυσκολεύουν.
Αξίζει να υπενθυμιστεί πώς από το βράδυ της Κυριακής (12/3) έχει απαγορευτεί η διέλευση των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων και να δημιουργηθούν πολλά προβλήματα στις μετακινήσεις επαγγελματιών, πολιτών, αλλά και μαθητών.
Στον «αέρα» οι μετακινήσεις των μαθητών – Πώς πηγαίνουν στο σχολείο μέχρι στιγμής
Τεράστιο ζήτημα έχει προκύψει και τις μετακινήσεις των μαθητών που μεταφέρονται καθημερινά με σχολικά λεωφορεία στα σχολεία τους, στα Σέρβια Κοζάνης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την ανακοίνωση των μέτρων κι έπειτα, τα σχολικά λεωφορεία παίρνουν τους μαθητές από τα χωριά τους, στη συνέχεια οι μαθητές αποβιβάζονται σε μία μεγάλη αλάνα στα όρια της γέφυρας και από εκεί με μικρότερα λεωφορεία των ΚΤΕΛ – τα οποία είναι μέσα στο επιτρεπτό όριο των 3,5 τόνων- περνούν τη γέφυρα, τους αφήνουν και πάλι σ’ ένα σημείο και από εκεί επιβιβάζονται σε 50θεσιο λεωφορείο και μεταφέρονται στο σχολείο!
«Αυτή την στιγμή στη γέφυρα επιτρέπεται να περάσουν αυτοκίνητα με μεικτό βάρος 3,5 τόνων. Οι λύσεις είναι δύο, είτε να κάνουν τον γύρο με τα λεωφορεία –διανύοντας μεγαλύτερη απόσταση- είτε με δύο μικρά λεωφορεία των ΚΤΕΛ, να περάσουν από τη γέφυρα σε χρόνο που δεν ξεπερνά τα 2-3 λεπτά» προσθέτει ο πρόεδρος του σταθμού ΚΤΕΛ Μακεδονίας, Γιάννης Λάμπρου.
Παρόλα αυτά, ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Κοζάνης, Νίκος Τσέτσινας διαβεβαιώνει τους πολίτες πως την Παρασκευή (17/3) θα πραγματοποιηθεί Περιφερειακό Συμβούλιο και θα βρεθεί μία σταθερή λύση, μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες.
«Πάντως, αυτές τις μέρες, καθημερινά υπάρχουν αλλαγές στις συγκοινωνίες, διότι εν μία νυκτί μας ανακοίνωσαν πως κλείνει η γέφυρα για οχήματα άνω των 3,5 τόνων, με αποτέλεσμα εκατοντάδες μαθητές, αλλά και πολίτες να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν σωστά.
Ωστόσο, εξετάζονται δύο λύσεις αυτή τη στιγμή: Η πρώτη είναι τα λεωφορεία να κάνουν κύκλο και να διασχίζουν το Ρύμνιο, αλλά οι μαθητές θα πρέπει να ξεκινούν νωρίτερα για να μην χάνουν το μάθημα, διότι η συγκεκριμένη διαδρομή διαρκεί περίπου 15 λεπτά. Επίσης, αυτό το διάστημα οι μεταφορές γίνονται με μικρότερα λεωφορεία, ώστε να διασχίζεται πιο γρήγορα η γέφυρα και έπειτα κατευθύνονται στους προορισμούς τους είτε με τα ίδια τα mini bus είτε με τα 50θεσια» συμπληρώνει ο κ. Τσέτσινας.
«Είμαστε στη φάση έναρξης των πρόσθετων εργασιών επισκευής της γέφυρας, με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση αντοχής της σε δύο αρθρώσεις όπου εντοπίστηκε σημαντική διάβρωση, ενώ αποκαλύφθηκε και μία ρωγμή σ’ έναν τένοντα που είχε αυξημένη οξείδωση. Είχαν να γίνουν επιθεωρήσεις από το 1995 και αυτό έγινε τότε, μετά τον σεισμό του Μαΐου στην περιοχή» ανέφερε o Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης.
Σύμφωνα με τον κ. Κασαπίδη «η γέφυρα βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση και γι’ αυτό τον λόγο διακόπηκε η κυκλοφορία σε οχήματα άνω των 3,5 τόνων, με στόχο να μην επιβαρυνθεί κι άλλο. Η επιπρόσθετη μελέτη έγινε και οι εργασίες έχουν ξεκινήσει, ώστε να ενδυναμωθεί η στήριξη της γέφυρας ακόμη περισσότερο. Ελπίζω να μην έχουμε άλλες «εκπλήξεις» για να μπούμε στην τελική φάση. Μέσα σε περίπου δύο μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση της ζημιάς».
Παράλληλα, ο ίδιος σημειώνει πως το πρόβλημα εντοπίζεται στα «πλευρά» της Υψηλής Γέφυρας των Σερβίων και πιο συγκεκριμένα στην έναρξη της διαδρομής από την Κοζάνη προς τα Σέρβια, όπου βρίσκεται ο «πρόβολος» με το «κατάστρωμα».
Επίσης, οι υπεύθυνοι των εργασιών, ενώ είχαν ξεκινήσει την εξυγίανση του σώματος της γέφυρας, βρήκαν σε άμεσο χρονικό διάστημα το φθαρμένο (οξείδωση) τμήμα αντί υγειούς.
Επιπλέον, μετά το πέρας αυτών των συγκεκριμένων εργασιών θα «τρέξει» μία συνολική μελέτη για την ολική επισκευή της, διότι πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα της χώρας, μήκους 1.372 μέτρων, η οποία δόθηκε στην κυκλοφορία το 1974 και διασχίζει την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου. Είναι η γέφυρα που ενώνει την Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία, πράγμα που σημαίνει πως έχει έντονο κυκλοφοριακό φόρτο, διότι εκατοντάδες αυτοκίνητα τη διασχίζουν καθημερινά.
Να σημειωθεί, πως η διέλευση των φορτηγών πραγματοποιείται από το βράδυ της περασμένης Κυριακής από το Επαρχιακό Δίκτυο, με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΦΑΕ), να μην έχει τοποθετηθεί για την ώρα επί του θέματος.
Ωστόσο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας τόνισε πως «Όλα έχουν ρυθμιστεί από την Τροχαία. Οι επαγγελματίες φορτηγών δείχνουν κατανόηση, διότι «έβλεπαν» πως υπήρχε πρόβλημα».
«Να γίνει ολοκληρωμένη μελέτη και να παρθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας
Για τις γνώσεις που χρειάζεται η μελέτη της Γέφυρας των Σερβίων, τα μέτρα ασφαλείας και τα προβλήματα που θα λυθούν με την αποκατάστασή της μίλησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Μακεδονίας, Στέργιος Κιάνας.
«Πάντα εκκρεμούσε μία συνολική μελέτη συντήρησης για τη γέφυρα. Σε αυτό το πλαίσιο η Περιφέρεια είχε δεσμεύσει κάποιους πόρους του υπουργείου, ώστε να τοποθετηθεί κάποιος τεχνικός σύμβουλος για να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης. Εάν τελειώσουν οι εργασίες, θα βγουν και τα φανάρια από τη γέφυρα, οπότε θα λυθούν πολλά προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια» σημείωσε ο κ. Κιάνας.
Τέλος, ο ίδιος είπε πως η γέφυρα θέλει εξειδικευμένες γνώσεις και μέχρι στιγμής έχουν αναλάβει τη μελέτη για την αποκατάστασή της αναγνωρισμένοι άνθρωποι του χώρου.
«Στόχος όλων είναι να γίνει μία ολοκληρωμένη μελέτη συντήρησης της γέφυρας για να μην υπάρχει κανένας ενδοιασμός ως προς την ασφάλεια των οχημάτων και των ανθρώπων που τη χρησιμοποιούν καθημερινά. Αν και όλα αυτά έπρεπε να γίνουν χρόνια πριν… τουλάχιστον έχουν κινητοποιηθεί τώρα όλοι οι φορείς, ώστε να παρθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας που χρειάζεται να έχει η Γέφυρα των Σερβίων».