Στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας υπάρχουν κρυμμένες παγίδες που αν δεν τις γνωρίζουμε κινδυνεύουμε με πρόστιμα.
Η οδική σήμανση αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για την… ειρηνική μας συνύπαρξη στους ελληνικούς δρόμους, ωστόσο, το πλήθος των σημάτων καθιστούν την απομνημόνευσή τους και την… ορθή ερμηνεία του δύσκολη.
Υπάρχουν, βέβαια, και τα σήματα… SOS. Εκείνα δηλαδή που συναντάμε συχνότερα στης καθημερινότητά μας και επιβάλλεται να υπακούσουμε σε όσα μας «υπαγορεύουν». Ανάμεσα σε αυτά ανήκει και το σήμα με τον κόκκινο κύκλο στο κέντρο του οποίου δεν φιλοξενείται κάποιο άλλο διακριτικό.
Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σήμα που μοιάζει να είναι «άδειο» το κάνει να περνά πολλές φορές απαρατήρητο ενώ δεν είναι και λίγοι εκείνοι που αγνοούν την κρισιμότητα της σημασίας του, μολονότι η παραβίαση του επισύρει ένα βαρύ χρηματικό πρόστιμο και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης και της άδειας κυκλοφορίας.
Ο χρυσός κανόνας για τα σήματα που φέρουν έναν κόκκινο κύκλο είναι ότι υποδεικνύουν κάποια απαγόρευση. Αυτό και μόνο, λοιπόν, αρκεί ώστε μας προβληματίσει και να μας κάνει να ξανασκεφτούμε την όποια μας κίνηση.
Στην περίπτωση που ο κόκκινος-απαγορευτικός κύκλος τοποθετηθεί σε λευκό φόντο, τότε υποδεικνύει την πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στον συγκεκριμένο δρόμο και στις δύο κατευθύνσεις.
Αντιθέτως, αν στο λευκό φόντο φιλοξενείται το σχήμα κάποιου οχήματος τότε η απαγόρευση αφορά μόνο τον τύπου του συγκεκριμένου οχήματος. Συχνά-πυκνά στο κέντρο του εν λόγω σήματος συναντάμε και το ωράριο κατά τη διάρκεια του οποίου εφαρμόζεται η πλήρης απαγόρευση κίνησης των οχημάτων.
Όπως και να έχει οφείλουμε να σεβαστούμε τα όσα ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και να μπορούμε να ερμηνεύσουμε την οδική σήμανση ώστε να αποφύγουμε τις κακοτοπιές.
Στην περίπτωση παραβίασης της απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων και προς τις δύο κατευθύνσεις, το χρηματικό πρόστιμο ανέρχεται στα 200 ευρώ ενώ προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας για διάστημα 10 ημερών. Τέλος, προστίθενται και 5 πόντοι στο ποινολόγιο του οδηγού, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει μελλοντικά σε νέα αφαίρεση διπλώματος.