Οι δρόμοι της Ελλάδας, είτε βρίσκονται στα ορεινά, είτε πιο παραλιακά, προσφέρουν πολλές διαφορετικές εμπειρίες για κάθε γούστο.

Παρακάτω θα εξερευνήσουμε 5 οδούς στις οποίες όλο και κάτι θα βρείτε, είτε θέλετε να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας σε απόκρημνα «στροφιλίκια», είτε να απολαύσετε μαγευτικές εικόνες.

Πέρασμα του Μπάρου

Ξεκινάμε από βορειοδυτική Ελλάδα, σε ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά του οδικού μας δικτύου. Με αφετηρία την Καλαμπάκα, η διαδρομή ξεκινά από τα χωριά του Ασπροπόταμου και κορυφώνεται στον αυχένα του Μπάρου, στο ιλιγγιώδες υψόμετρο των 2.000 μέτρων.

Ο Μπάρος είναι ένα από τα λιγοστά προσβάσιμα ορεινά «περάσματα» από τη Θεσσαλία στην Ήπειρο και από τα βλαχοχώρια των Τρικάλων στα χωριά των Τζουμέρκων. Αποτελεί ένα από τα τρία περάσματα της Πίνδου και βρίσκεται στη Νότια πλευρά της οροσειράς, ενώ συνδέει την Ανθούσα και το Χαλίκι (Θεσσαλία) με τους Καλαρρύτες και το Ματσούκι (Ήπειρος).

Ο Μπάρος ήταν κεντρικό πέρασμα για ντόπιους και βοσκούς μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα, όταν και ερημώθηκε μετά τον εμφύλιο αλλά και τη διάνοιξη πιο κεντρικών δρόμων που συνέδεαν τις γύρω περιοχές. Με τα χρόνια ο παλιός χωματόδρομος ξεχάστηκε και έμεινε ως συνηθισμένο ορεινό μονοπάτι.

Τα πράγματα όμως άρχισαν να αλλάζουν όταν όλο και περισσότεροι μύστες της μοτοσικλέτας και του «off road» άρχισαν να ανακαλύπτουν τον Μπάρο, περνώντας από εκεί τα καλοκαίρια, όταν και οι συνθήκες το επέτρεπαν, θαυμάζοντας τα υπέροχα τοπία στα οποία οδηγεί.

Από το 2014 ο δρόμος έχει πλήρως ασφαλτοστρωθεί, κάνοντας τη διέλευση ακόμα και με συμβατικά ΙΧ τους καλοκαιρινούς μήνες ακίνδυνη.

">

Ιονία οδός

Η Ιονία οδός αποτελεί έναν αυτοκινητόδρομο ιδιαίτερης σημασίας, παρά τις συνεχείς καθυστερήσεις ολοκλήρωσής του εδώ και πάνω από μία εικοσαετία.

Ξεκίνησε με την υπόσχεση της σύνδεσης των κεντρικότερων πόλεων της δυτικής Ελλάδας, από την Καλαμάτα μέχρι τα Ιωάννινα και έως τα σύνορα με την Αλβανία στην Κακαβιά. Μέχρι σήμερα, ολοκληρωμένο είναι το κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου που ενώνει το Ρίο και την Πάτρα με το βόρειο άκρο της πόλης των Ιωαννίνων, ενώ βρίσκονται υπό κατασκευή οι επεκτάσεις προς Πύργο και Τσακώνα.

Το ουσιαστικά ολοκληρωμένο μέρος του αυτοκινητοδρόμου είναι το κομμάτι Ρίο – Ιωάννινα, με συνολικό μήκος 196 χιλιόμετρα, περνώντας από το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Αμφιλοχία, την Άρτα και τη Φιλιππιάδα.

Αν και ανολοκλήρωτη, η Ιονία οδός αποτελεί ένα τεράστιο έργο που ήδη διευκολύνει τη ζωή των οδηγών και των παραθεριστών της χώρας. Έχει μειώσει δραστικά τον χρόνο ταξιδιού από και προς τα Γιάννενα, τόσο για τις παρακείμενες περιοχές όσο και για όσους προσεγγίζουν από Αθήνα, ενώ η οδηγική εμπειρία είναι απλά ασύγκριτη σε σχέση με αυτή του παλιού δρόμου.

Ξεκινώντας από την Πελοπόννησο, μας υποδέχεται το θέαμα της υπέροχης κρεμαστής γέφυρας του Ρίο – Αντίρριο, η οποία μας γλιτώνει περίπου ένα τέταρτο με μισή ώρα που θα έπρεπε να ξοδέψουμε στο φέρι.

Συνεχίζοντας, περνάμε από ένα σημείο εξαιρετικής θέας προς τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, ορεινά και δασικά τοπία αλλά και γραφικές «περαντζάδες». Στο μεγαλύτερο μήκος του ο δρόμος χαρακτηρίζεται από ήπιες αυξομειώσεις, λίγες και αμβλείες στροφές, επιτρέποντας στο…μάτι μας αλλά και το στομάχι μας να ξεκουραστούν, μέχρι να φτάσουμε στα γραφικά Γιάννενα.

Ανάμεσα στις πανέμορφες ορεινές διαδρομές της Ελλάδας, υπάρχει και μία στην Πελοπόννησο που διεκδικεί τον τίτλο της ομορφότερης στη χώρα.

Παρά το μικρό της μέγεθος, η παλαιά Εθνική Ε82 έχει πλήθος υπέροχων τοπίων να προσφέρει σε όλο της το μήκος. Αυτό το κομμάτι της παλιάς εθνικής έχει μήκος 60 χιλιόμετρα, και ξεκινά από την Πύλο για να φτάσει μέχρι τη Σπάρτη μέσω Καλαμάτας.

Ε82

Το πιο εμβληματικό κομμάτι του δρόμου είναι εκείνο που συνδέει Καλαμάτα με Σπάρτη, όπου μπορεί κανείς να απολαύσει όλες τις ομορφιές και τις εναλλαγές τοπίων του Ταϋγετου.

Η ορεινή διάβαση Λαγκάδας είναι το ψηλότερο σημείο που θα βρείτε στη διαδρομή, με υψόμετρο 1.350 μέτρα. Στο δρόμο σας θα βρείτε επίσης δύο φαράγγια αλλά και το πανέμορφο ελατόδασος του Ταΰγετου, έπειτα από το οποίο ακολουθεί η θέα του Μεσσηνιακού κόλπου.

Ο δρόμος βρίσκεται σε γενικές γραμμές σε άσχημη κατάσταση, ενώ για να κάνετε τη διαδρομή θα χρειαστείτε λίγο πάνω από μία ώρα, ή και περισσότερη, ανάλογα με τον πόσο χρόνο θα ξοδέψετε θαυμάζοντας το τοπίο.