Οι δρόμοι της Ελλάδας, είτε βρίσκονται στα ορεινά, είτε πιο παραλιακά, προσφέρουν πολλές διαφορετικές εμπειρίες για κάθε γούστο.
Παρακάτω θα εξερευνήσουμε 5 οδούς στις οποίες όλο και κάτι θα βρείτε, είτε θέλετε να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας σε απόκρημνα «στροφιλίκια», είτε να απολαύσετε μαγευτικές εικόνες.
Πέρασμα του Μπάρου
Ξεκινάμε από βορειοδυτική Ελλάδα, σε ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά του οδικού μας δικτύου. Με αφετηρία την Καλαμπάκα, η διαδρομή ξεκινά από τα χωριά του Ασπροπόταμου και κορυφώνεται στον αυχένα του Μπάρου, στο ιλιγγιώδες υψόμετρο των 2.000 μέτρων.
Ο Μπάρος είναι ένα από τα λιγοστά προσβάσιμα ορεινά «περάσματα» από τη Θεσσαλία στην Ήπειρο και από τα βλαχοχώρια των Τρικάλων στα χωριά των Τζουμέρκων. Αποτελεί ένα από τα τρία περάσματα της Πίνδου και βρίσκεται στη Νότια πλευρά της οροσειράς, ενώ συνδέει την Ανθούσα και το Χαλίκι (Θεσσαλία) με τους Καλαρρύτες και το Ματσούκι (Ήπειρος).
Ο Μπάρος ήταν κεντρικό πέρασμα για ντόπιους και βοσκούς μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα, όταν και ερημώθηκε μετά τον εμφύλιο αλλά και τη διάνοιξη πιο κεντρικών δρόμων που συνέδεαν τις γύρω περιοχές. Με τα χρόνια ο παλιός χωματόδρομος ξεχάστηκε και έμεινε ως συνηθισμένο ορεινό μονοπάτι.
Τα πράγματα όμως άρχισαν να αλλάζουν όταν όλο και περισσότεροι μύστες της μοτοσικλέτας και του «off road» άρχισαν να ανακαλύπτουν τον Μπάρο, περνώντας από εκεί τα καλοκαίρια, όταν και οι συνθήκες το επέτρεπαν, θαυμάζοντας τα υπέροχα τοπία στα οποία οδηγεί.
Από το 2014 ο δρόμος έχει πλήρως ασφαλτοστρωθεί, κάνοντας τη διέλευση ακόμα και με συμβατικά ΙΧ τους καλοκαιρινούς μήνες ακίνδυνη.
Ιονία οδός
Η Ιονία οδός αποτελεί έναν αυτοκινητόδρομο ιδιαίτερης σημασίας, παρά τις συνεχείς καθυστερήσεις ολοκλήρωσής του εδώ και πάνω από μία εικοσαετία.
Ξεκίνησε με την υπόσχεση της σύνδεσης των κεντρικότερων πόλεων της δυτικής Ελλάδας, από την Καλαμάτα μέχρι τα Ιωάννινα και έως τα σύνορα με την Αλβανία στην Κακαβιά. Μέχρι σήμερα, ολοκληρωμένο είναι το κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου που ενώνει το Ρίο και την Πάτρα με το βόρειο άκρο της πόλης των Ιωαννίνων, ενώ βρίσκονται υπό κατασκευή οι επεκτάσεις προς Πύργο και Τσακώνα.
Το ουσιαστικά ολοκληρωμένο μέρος του αυτοκινητοδρόμου είναι το κομμάτι Ρίο – Ιωάννινα, με συνολικό μήκος 196 χιλιόμετρα, περνώντας από το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Αμφιλοχία, την Άρτα και τη Φιλιππιάδα.
Αν και ανολοκλήρωτη, η Ιονία οδός αποτελεί ένα τεράστιο έργο που ήδη διευκολύνει τη ζωή των οδηγών και των παραθεριστών της χώρας. Έχει μειώσει δραστικά τον χρόνο ταξιδιού από και προς τα Γιάννενα, τόσο για τις παρακείμενες περιοχές όσο και για όσους προσεγγίζουν από Αθήνα, ενώ η οδηγική εμπειρία είναι απλά ασύγκριτη σε σχέση με αυτή του παλιού δρόμου.
Ξεκινώντας από την Πελοπόννησο, μας υποδέχεται το θέαμα της υπέροχης κρεμαστής γέφυρας του Ρίο – Αντίρριο, η οποία μας γλιτώνει περίπου ένα τέταρτο με μισή ώρα που θα έπρεπε να ξοδέψουμε στο φέρι.
Συνεχίζοντας, περνάμε από ένα σημείο εξαιρετικής θέας προς τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, ορεινά και δασικά τοπία αλλά και γραφικές «περαντζάδες». Στο μεγαλύτερο μήκος του ο δρόμος χαρακτηρίζεται από ήπιες αυξομειώσεις, λίγες και αμβλείες στροφές, επιτρέποντας στο…μάτι μας αλλά και το στομάχι μας να ξεκουραστούν, μέχρι να φτάσουμε στα γραφικά Γιάννενα.
Ανάμεσα στις πανέμορφες ορεινές διαδρομές της Ελλάδας, υπάρχει και μία στην Πελοπόννησο που διεκδικεί τον τίτλο της ομορφότερης στη χώρα.
Παρά το μικρό της μέγεθος, η παλαιά Εθνική Ε82 έχει πλήθος υπέροχων τοπίων να προσφέρει σε όλο της το μήκος. Αυτό το κομμάτι της παλιάς εθνικής έχει μήκος 60 χιλιόμετρα, και ξεκινά από την Πύλο για να φτάσει μέχρι τη Σπάρτη μέσω Καλαμάτας.
Ε82
Το πιο εμβληματικό κομμάτι του δρόμου είναι εκείνο που συνδέει Καλαμάτα με Σπάρτη, όπου μπορεί κανείς να απολαύσει όλες τις ομορφιές και τις εναλλαγές τοπίων του Ταϋγετου.
Η ορεινή διάβαση Λαγκάδας είναι το ψηλότερο σημείο που θα βρείτε στη διαδρομή, με υψόμετρο 1.350 μέτρα. Στο δρόμο σας θα βρείτε επίσης δύο φαράγγια αλλά και το πανέμορφο ελατόδασος του Ταΰγετου, έπειτα από το οποίο ακολουθεί η θέα του Μεσσηνιακού κόλπου.
Ο δρόμος βρίσκεται σε γενικές γραμμές σε άσχημη κατάσταση, ενώ για να κάνετε τη διαδρομή θα χρειαστείτε λίγο πάνω από μία ώρα, ή και περισσότερη, ανάλογα με τον πόσο χρόνο θα ξοδέψετε θαυμάζοντας το τοπίο.
Αττική οδός
Γίνεται βέβαια και ένας δρόμος να μην κερδίζει στην ομορφιά ή στην ευκολία, αλλά με διαφορά…πλάτους. Η Αττική οδός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ωραία ή βολική, παραμένει όμως ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά επιτεύγματα της χώρας.
Η Αττική Οδός είναι ένα σύστημα αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα, στην περιοχή της Αττικής. Αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας.
Διατρέχει την Αττική από την Ελευσίνα ως τα Σπάτα, με κύριο αυτοκινητόδρομο τον Αυτοκινητόδρομο 6 (Α6). Το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας – Σπάτων ξεκινά λίγο μετά το σταθμό διοδίων της Ελευσίνας, και τερματίζει 3 χιλιόμετρα πριν το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Αν και μικρή σε μήκος, η αξία της Αττικής οδού έγκειται κατά κύριο λόγο στις προδιαγραφές ασφαλείας της. Συγκεκριμένα, θεωρείται ένας από τους πιο ασφαλείς δρόμους της Ευρώπης. Σχεδιάστηκε με αυστηρά κριτήρια ασφαλείας, που περιλαμβάνουν ισχυρά κιγκλιδώματα σε κάθε κατεύθυνση και αντιολισθητική άσφαλτο υψηλής ποιότητας.
Διαθέτει επίσης κλειστό κύκλωμα καμερών παρακολούθησης, συνδεδεμένο με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, το οποίο ανιχνεύει κάθε συμβάν που λαμβάνει χώρα στον αυτοκινητόδρομο και ενημερώνει τις μονάδες παρέμβασης και συντήρησης, για να παράσχουν βοήθεια.
Περιλαμβάνει επίσης και άλλα εξελιγμένα συστήματα:
- Αισθητήρες οδοστρώματος
- Συστήματα μέτρησης του άνθρακα εγκατεστημένο στις σήραγγες
- Σύστημα TETRA για επικοινωνία με τις μονάδες περιπολίας
- Ηλεκτρονικοί πίνακες μεταβαλλόμενων μηνυμάτων
- Αυτόματα συστήματα εξαερισμού σηραγγών
Καλλικράτης – Καψόδασος
Η λίστα κλείνει με λίγη νότια Ελλάδα, και συγκεκριμένα την Κρήτη. Η μεγαλόνησος είναι φημισμένη για τους επαρχιακούς δρόμους της, οι οποίοι συνδυάζουν τη «σκληρή» ομορφιά του Κρητικού τοπίου με τις απότομες και ριψοκίνδυνες στροφές σε γκρεμούς, φαράγγια και ακροθαλασσιές.
Ο δρόμος που συνδέει χωριό Καλλικράτη με το Καψόδασος στο Οροπέδιο Καλλικράτη των Χανίων ίσως είναι ο πλέον χαρακτηριστικός. Είναι μια διαδρομή μοναδικού κάλλους, καθώς η υψομετρική διαφορά 800 μέτρων κυριολεκτικά σε μεταφέρει από την παραλία έως τα σύννεφα.
Η όλη διαδρομή εκτείνεται σε 11 χιλιόμετρα, ενώ περιλαμβάνει 27 πολύ δύσκολες και επικίνδυνες “φουρκέτες”, κυρίως στα σημεία όπου ανηφορίζει και κατηφορίζει απότομα. Πολλοί θεωρούν το κομμάτι αυτό τον πιο όμορφο επαρχιακό της Κρήτης, συγκρίνοντάς τον μάλιστα με το διάσημο Τρανσφαγκαρασάν στη Ρουμανία που έχει ψηφιστεί ως η ομορφότερη διαδρομή του κόσμου.
Συν μία: Το «Flyover» της Θεσσαλονίκης
Μπορεί να βγήκε μόλις από το στάδιο του σχεδιασμού, ο περιφερειακός όμως αυτοκινητόδρομος Flyover της Θεσσαλονίκης θα αποτελεί ένα πρωτοπόρο κομμάτι του οδικού μας δικτύου όταν ολοκληρωθεί.
Το Flyover θα κατασκευαστεί ως μέρος της νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού της συμπρωτεύουσας, και θα περιλαμβάνει την κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, με συνολικό μήκος 4 χιλιόμετρα, σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Το Flyover θα περνάει πάνω από την εσωτερική περιφερειακή οδό, δίπλα από το δάσος του Σέιχ Σου και με θέα τον Θερμαϊκό Κόλπο. Ξεκινώντας από τον κόμβο Κ5, ένα υπέργειο τμήμα της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους 650 μέτρων, και ύψους 7 μέτρων, θα εκτείνεται ακριβώς πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η λεωφόρος συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και μία μεσαία νησίδα. Στόχος του τεράστιου αυτού έργου είναι η αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στον εσωτερικό περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, και ως εκ τούτου η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η ποιότητα ζωής εντός της πόλης.