Ουραγός της Ευρώπης στις υπηρεσίες των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι η χώρα μας, σύμφωνα με έκθεση της Greenpeace που πραγματοποιήθηκε σε 30 χώρες και στις πρωτεύουσές τους.
Η Αθήνα καταλαμβάνει μαζί με την Κροατία την 29η θέση, δίχως να έχει εισάγει ακόμα εισιτήριο για το κλίμα, με την βαθμολογία να διαμορφώνεται από συγκεκριμένους παράγοντες και κριτήρια διαφορετικού βάρους.
Ειδικότερα, στην έκθεση ερευνώνται 30 ευρωπαϊκές χώρες (ΕΕ27, Νορβηγία, Ελβετία, Ην. Βασίλειο) και οι πρωτεύουσές τους, σύμφωνα με 4 κριτήρια: την απλότητα του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων, την τιμή των εισιτηρίων διαρκείας, τα εκπτωτικά εισιτήρια σε κοινωνικά αδύναμες ομάδες και τον συντελεστή ΦΠΑ.
Κάθε χώρα και πρωτεύουσα έλαβε έναν ορισμένο αριθμό βαθμών για καθένα από αυτά τα κριτήρια, με απώτερο σκοπό να φτάσει τους 100.
Για την κατάταξη των κρατών, στην απλότητα του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων δόθηκε βαρύτητα 30%, στα επαναφορτιζόμενα εισιτήρια 40%, στα μειωμένα σε ειδικές ομάδες 20% και στον συντελεστή ΦΠΑ 10%. Για την κατάταξη των πόλεων, η απλότητα είναι 20% (καθώς σχεδόν όλες οι πόλεις διαθέτουν τέτοια εισιτήρια), οι τιμές εισιτηρίων 60% και οι κοινωνικές εκπτώσεις το υπόλοιπο 20%.
Η ελληνική βαθμολογία
Είναι εντυπωσιακό ότι η Greenpeace βαθμολογεί την Ελλάδα με μόνο 2 μονάδες στα 100! Δεν υπάρχει κανένα εισιτήριο για το κλίμα ούτε οτιδήποτε άλλο σχετικό για να πάρει βαθμούς σε αυτή την κατάταξη.
Για την Ελλάδα, η έκθεση αναφέρει πως οι πολιτικές ποικίλλουν ανά πόλη, τρόπο μεταφοράς και μεταφορικό φορέα. Τα άτομα με αναπηρία μπορούν να λάβουν έκπτωση έως και 50% σε όλα τα δρομολόγια εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων και πούλμαν των ΚΤΕΛ. Για το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα σημειώνει ότι αυτό «χρειάζεται μια τεράστια επένδυση».
Ορισμένες ομάδες ταξιδεύουν δωρεάν ή δικαιούνται μειωμένες τιμές (άνεργοι, ηλικιωμένοι κ.λπ.), αλλά μόνο σε επίπεδο πόλης (κυρίως Αθήνα & Θεσσαλονίκη).
Η Αθήνα τα πηγαίνει πολύ καλά, σημειώνοντας ένα τελικό 88.54, το οποίο την φέρνει στην 9η θέση πανευρωπαϊκά. «Το ετήσιο εισιτήριο στην Αθήνα κοστίζει 300€, που ισοδυναμεί με 357€ μετά την προσαρμογή του επιπέδου τιμής» λέει η έκθεση.
Ως σπάνια περίπτωση στην Ευρώπη αναφέρει η Greepeace, είναι ότι οι άνεργοι μπορούν να ταξιδεύουν δωρεάν. «Τα άτομα με αναπηρία μπορούν επίσης να ταξιδέψουν δωρεάν, ενώ φοιτητές, ηλικιωμένοι και πολύτεκνοι λαμβάνουν εκπτώσεις».
Η Greenpeace καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να εισαγάγουν «κλιματικά εισιτήρια» ως απάντηση στις κρίσεις του κλίματος, της ενέργειας και του κόστους ζωής. Όπως αναφέρει πρόκειται για δίκαια και προσιτά εισιτήρια διαρκείας για τις δημόσιες συγκοινωνίες που θα καλύπτουν όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, διασφαλίζοντας έτσι ότι οι καθημερινές ανάγκες κινητικότητας όλων των ανθρώπων στην ΕΕ μπορούν να καλυφθούν άμεσα με τρόπο φιλικό προς το κλίμα.
Το ιδανικό κλιματικό εισιτήριο δεν υπάρχει ακόμα στην Ευρώπη, αλλά υπάρχουν ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να βελτιωθούν, να ενισχυθούν και να διευρυνθούν. Βλέπε π.χ. Αυστρία, Εσθονία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα και Ισπανία.
Στις 6 πρώτες θέσεις βρίσκονται Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, Αυστρία, Γερμανία, Κύπρο και Ισπανία.
Η Βουλγαρία δεν κατάφερε να πάρει κανένα βαθμό ενώ η Ελλάδα μόλις δύο όπως και η Κροατία.
Μεταξύ των 30 χωρών που αναλύθηκαν, μόνο 3 έχουν εισαγάγει σχετικά κλιματικά εισιτήρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλη τη χώρα: Αυστρία, Γερμανία και Ουγγαρία.
Μόνο 7 χώρες έχουν ένα απλό σύστημα έκδοσης εισιτηρίων: Αυστρία, Γερμανία, Κύπρος, Ουγγαρία, Ελβετία, Βέλγιο και η Ολλανδία πωλούν εισιτήρια σε όλους, τα οποία ισχύουν για όλους ή τα περισσότερα μεταφορικά μέσα της χώρας για τουλάχιστον ένα μήνα. Η τιμή στο Βέλγιο και την Ολλανδία είναι πάνω από 7 € ανά ημέρα, και επομένως δεν θεωρείται προσιτό για το ευρύ κοινό.