Φόβοι εκφράζονται στη Βρετανία να καθυστερήσουν οι χριστουγεννιάτικες προμήθειες που κατευθύνονται προς τη χώρα επειδή η Διώρυγα του Παναμά υφίσταται τη χειρότερη ξηρασία.
Ο βρετανικός Τύπος κάνει λόγο για άνευ προηγουμένου συνθήκες όσον αφορά στα επίπεδα του νερού στη ζωτικής σημασίας ναυτιλιακή διαδρομή των 50 μιλίων που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό καθώς έπεσαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα του 1900.
Δεκάδες πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν δώρα και εορταστικά είδη, συμπεριλαμβανομένων των νέων iPhone της Apple, τηλεοράσεις, ποδήλατα γυμναστικής, ρούχα και λαμπάκια δέντρων, παρουσιάζουν καθυστερήσεις έως και 4 εβδομάδες – και η κρίση μπορεί να διαρκέσει ακόμη αρκετούς μήνες.
Φόβοι ότι οι περιορισμοί στη διώρυγα του Παναμά θα συνεχιστούν μέχρι το 2025
Η συμφόρηση στο κανάλι θα μπορούσε να έχει ευρύτερο αντίκτυπο σε ολόκληρη την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού – με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι τα Χριστούγεννα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη θα μπορούσαν να επηρεαστούν.
Το κόστος στις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας θα μπορούσε επίσης να αυξηθεί, επειδή τα σιτηρά και τα καύσιμα είναι μεταξύ άλλων σημαντικών προμηθειών που μεταφέρονται μέσω του καναλιού που αντιμετωπίζουν τώρα καθυστερήσεις. Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι οι διακοπές στο κανάλι είναι πιθανό να παραμείνουν σε ισχύ για «κάποιο χρονικό διάστημα», με κάποιους να εκφράζουν φόβους ότι οι περιορισμοί θα συνεχιστούν μέχρι το 2025.
Σχεδόν 80 πλοία που στόχευαν να περάσουν από το κανάλι έχουν αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις. Αντί για τις οκτώ έως δέκα ώρες που χρειάζονται συνήθως για τη διέλευση, ο χρόνος αναμονής διαρκεί πλέον από μία έως δύο εβδομάδες.
Σύμφωνα με το Fox News, ορισμένες εταιρείες έχουν πληρώσει έως και 4 εκατομμύρια δολάρια για να μεταπηδήσουν στο μπροστινό μέρος της ουράς και να παρακάμψουν τους χρόνους αναμονής. Σημειώνεται ότι έναν χρόνο πριν, η μέση τιμή δημοπρασίας ήταν περίπου στις 173.000 ευρώ.
Η οικονομολόγος Inga Fechner της ING Research δήλωσε σχετικά στο Bloomberg: «Γίνεται πιο δαπανηρό και η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών θα αυξήσει το κόστος και ίσως επιβαρύνει επίσης τις τιμές στο τέλος».
Σύμφωνα με στοιχεία της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά, ο μέσος χρόνος αναμονής στην ουρά έχει αυξηθεί από 4,3 ημέρες στις 7 Νοεμβρίου σε 11,7 αυτόν τον μήνα. Πριν παρουσιαστούν καθυστερήσεις από τη ζωτικής σημασίας ναυτιλιακή διαδρομή περνούσαν περίπου 38 πλοία κάθε μέρα. Συνολικά περισσότερα από 14.000 πλοία διέσχισαν το κανάλι το 2022. Αλλά με τη στάθμη του νερού να έχει πέσει, μόνο 24 πλοία καταφέρνουν να διασχίσουν τη διώρυγα κάθε μέρα από τις 7 Νοεμβρίου, όπως αναφέρει η Daily Mirror.
Τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τεράστιες παρακάμψεις, μερικές ακόμη και έως και ένα μήνα, μέσω της διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο. Όπως μάλιστα γίνεται κατανοητό, λόγω της ξηρασίας ο αριθμός των πλοίων που θα διέρχονται θα μειωθεί περαιτέρω στα 18 την ημέρα από τον Φεβρουάριο.
Πώς μπορεί να επηρεάσει η κρίση στον Παναμά τα Χριστούγεννα
Οι καθυστερήσεις για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσαν να καταστήσουν πιο δύσκολο να ληφθούν εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένων των iPhone, που αποστέλλονται από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ στη Βρετανία.
Το πώς μπορεί να επηρεάσει η κρίση στον Παναμά τα Χριστούγεννα ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο εξήγησε ο Ντέιβιντ Τζινκς, επικεφαλής της έρευνας καταναλωτών στο ParcelHero. «40% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ χρησιμοποιεί το κανάλι. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι ελλείψεις αγαθών και αυξημένες τιμές καθώς οι λιανοπωλητές διεκδικούν τα διαθέσιμα αποθέματα. Θα υπάρξει σημαντικός αντίκτυπος σε μια σειρά προϊόντων που συνήθως μεταφέρονται στο κανάλι σε κοντέινερ, όπως τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα, ποδήλατα γυμναστικής, υπολογιστές, χριστουγεννιάτικα πουλόβερ και λαμπάκια δέντρων», δήλωσε.
Ο κ. Τζινκς προειδοποίησε επίσης ότι η κρίση θα μπορούσε να επηρεάσει ηλεκτρονικά εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα στις ΗΠΑ, τα οποία μπορεί να κυκλοφορούν σε προϊόντα που τελικά έρχονται στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν εκατομμύρια δολάρια για να πηδήξουν μπροστά στην ουρά, εάν κάποιο πλοίο τελικά δεν περάσει από τη διώρυγα και επιλέξει άλλη διαδρομή.
Ο Τζέιμς Άλεν, αντιπρόεδρος ναύλωσης και λειτουργίας υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Cheniere Energy, δήλωσε: «Κοιμάμαι καλύτερα το βράδυ γνωρίζοντας ότι πηγαίνω γύρω από το ακρωτήριο ή το Σουέζ και δεν περιμένω στην ουρά, ειδικά όταν αρχίζει να νιώθει απελπιστικό και πληρώνεις 4 εκατομμύρια δολάρια».
Ο Στιβ Γκόρντον, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, έχει προειδοποιήσει ότι οι περιορισμοί διέλευσης στο κανάλι δεν είναι πιθανό να χαλαρώσουν σύντομα και ότι η διακοπή «θα μπορούσε να παραμείνει μέχρι το 2025».
«Οι περιορισμοί διέλευσης φαίνεται πιθανό να παραμείνουν σε ισχύ για αρκετό καιρό ακόμη, με την περίοδο των βροχών στον Παναμά να πέφτει από τον Μάιο έως τον Δεκέμβριο», είπε στο TradeWinds.
Ωστόσο, μια άνευ προηγουμένου ξηρασία φέτος έχει οδηγήσει τα επίπεδα του νερού στο κανάλι να είναι στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει παρατηρηθεί αυτή την εποχή του χρόνου με βάση τα στοιχεία εδώ και σχεδόν ενός αιώνα δεδομένων.
Η ξηρή περίοδος του Παναμά ήρθε νωρίς φέτος με τις προβλέψεις να υποδηλώνουν ότι δεν θα σημειωθούν πολλές βροχές τις επόμενες εβδομάδες. Τα επίπεδα του νερού στη λίμνη Gatun, η οποία είναι ο κύριος τροφοδότης στο κανάλι, σημείωσαν κάποια βελτίωση τον περασμένο μήνα, σε σύγκριση με τα επίπεδα το φθινόπωρο, αλλά οι μετεωρολόγοι προειδοποιούν ότι δεν ήταν αρκετά σημαντική. Καθώς η περιοχή εισέρχεται στην ξηρή της περίοδο τον Ιανουάριο, τα επίπεδα του νερού στην Gatun αναμένεται να είναι τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ. Σημειώνεται ότι η ετήσια ξηρή περίοδος του Παναμά ξεκινά συνήθως τον Δεκέμβριο και διαρκεί μέχρι τον Απρίλιο ή τον Μάιο.
Πρόβλημα και για τα φρέσκα φρούτα από χώρες όπως η Χιλή και το Περού που μεταφέρονται στην Ευρώπη
Μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται μέσω του καναλιού είναι η British American Shipping, η οποία μεταφέρει έως και 40.000 εμπορευματοκιβώτια ετησίως.
«Αντιμετωπίζουμε λιγότερη χωρητικότητα, περισσότερα ταξίδια, υψηλότερο κόστος και λιγότερο αποτελεσματική αλυσίδα εφοδιασμού. Όλοι θα πρέπει να γίνουν δημιουργικοί και να αποφασίσουν τι θα κάνουν», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της Πολ Σνελ στο Bloomberg.
Πρόσθεσε ότι τα ζητήματα είχαν ως αποτέλεσμα η εταιρεία να μην μπορεί πλέον να στέλνει φρεσκοκομμένες φτέρες από το Σιάτλ σε αγορές λουλουδιών στο Ρότερνταμ. Τώρα η εταιρεία πρέπει να μεταφέρει ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα από την Καλιφόρνια στις ΗΠΑ σιδηροδρομικώς στο Τέξας ή τη Βιρτζίνια, και στη συνέχεια να τα μεταφέρει σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό την Ευρώπη.
Οι αυξημένοι χρόνοι ταξιδιού αποτελούν πρόβλημα και για τα φρέσκα φρούτα από χώρες όπως η Χιλή και το Περού που φτάνουν στην Ευρώπη μέσω του καναλιού. Ο Ιγκνάσιο Καμπαγιέρο, διευθυντής μάρκετινγκ για την Frutas de Chile, μια εμπορική ομάδα που εκπροσωπεί Χιλιανούς καλλιεργητές φρούτων, είπε στο Bloomberg ότι θα υπάρξουν δυσκολίες να φτάσουν στην αγορά φρούτα όπως κεράσια, σταφύλια, δαμάσκηνα, νεκταρίνια και βατόμουρα.
Από την πλευρά του ο Πίτερ Άιλοτ διευθυντής πολιτικής στο Ναυτιλιακό Επιμελητήριο του Ηνωμένου Βασιλείου, υποβάθμισε τις ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο στη Βρετανία.
«Οι διακοπές στη διώρυγα του Παναμά συνεχίζονται και με δεδομένο ότι τα προβλήματα – της παροχής γλυκού νερού – θα συνεχιστούν για κάποιο χρονικό διάστημα. Αν και αυτό θα δημιουργήσει κάποιες προκλήσεις για την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της ναυτιλίας, είναι απίθανο να επηρεαστεί άμεσα το Ηνωμένο Βασίλειο. Σίγουρα οι προμήθειες εμπορευματοκιβωτίων δεν θα επηρεαστούν στο Ηνωμένο Βασίλειο βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα. Το μόνο έμμεσο ζήτημα είναι ο ενεργειακός εφοδιασμός των ΗΠΑ όπου η διακοπή μπορεί να έχει μικρό αντίκτυπο μακροπρόθεσμα στην τιμολόγηση της ενέργειας».