Οι κυκλικοί κόμβοι, οι οποίοι έρχονται να αντικασταστήσουν διασταυρώσεις όπου σημειώνονται συχνά τροχαία ατυχήματα, γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.
Κυκλικοί κόμβοι… ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια και στη χώρα μας, με τους να αποκομίζουν σημαντικά οφέλη από την παρουσία των εν λόγω υποδομών.
Δεν είναι λίγες, ωστόσο, οι φορές που σε κυκλικούς κόμβους πολλαπλών λωρίδων, οι οδηγοί κατακλύζονται από αμηχανία και τα οχήματα που κατευθύνονται σε διαφορετικές εξόδους διασταυρώνονται, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ασφάλεια.
Τη λύση έρχονται να δώσουν οι λεγόμενοι κυκλικοί κόμβοι (ή πλατείες) «turbo» που κατασκευάζονται σε όλο και περισσότερους δρόμους στο εξωτερικό. Αρχικά, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο χαρακτηρισμός «turbo» δεν προέρχεται από την… ταχύτητα κίνησης που πολλοί θα περίμεναν ότι προσφέρει, αλλά από το σπειροειδές σχήμα τους.
Πρόκειται για πλατείες πολλαπλών λωρίδων, οι οποίες διαχωρίζονται με διαχωριστικά, τα οποία αποτρέπουν τη διασταύρωση ενός οχήματος με κάποιο άλλο.
Κάθε όχημα κινείται σε διακριτές λωρίδες ανάλογα με την έξοδο στην οποία επιθυμεί να «βγει» ο εκάστοτε οδηγός, γεγονός που ενισχύει σε θεαματικό βαθμό την οδική ασφάλεια.
Η αριστερή λωρίδα έχει σχεδιαστεί για οδηγούς που στρίβουν αριστερά ή βγαίνουν ευθεία από τον κυκλικό κόμβο. Η μεσαία λωρίδα είναι για οχήματα που συνεχίζουν ευθεία, ενώ η δεξιά λωρίδα είναι για τους αυτοκινητιστές που βγαίνουν δεξιά.
Σύμφωνα με στοιχεία, οι εν λόγω πλατείες μειώνουν τις συγκρούσεις κατά περίπου 80% συγκριτικά με τις παραδοσιακές διασταυρώσεις με φανάρια.
Οι κυκλικοί κόμβοι «turbo» εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ολλανδία το 1996, με τη χώρα στη συνέχεια να διαθέτει την τεχνογνωσία της και στις ΗΠΑ όπου οι σπειροειδείς πλατείες αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς.
Ένας κυκλικός κόμβος βρίσκεται στο Jacksonville της Florida και δόθηκε στην κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2022, και ένας ακόμη στην κομητεία San Benito, με το κόστος κατασκευής του τελευταία να ανέρχεται σε 15 εκατ. δολάρια.