Ένα ισχυρό πλαίσιο κανόνων για τα δικαιώματα των επιβατών των σιδηροδρόμων σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου σε σιδηροδρομικό ατύχημα έχει θεσπισθεί με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 782/21.
Για τις αποζημιώσεις σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου σε σιδηροδρομικό ατύχημα τα άρθρα 13,14,15,16,27 του κανονισμού 782/ 2021 προβλέπουν τα εξής:
«Εάν επιβάτης σκοτωθεί ή τραυματιστεί σε σιδηροδρομικό ατύχημα, η σιδηροδρομική επιχείρηση υποχρεούται, εντός 15 ημερών, να προκαταβάλλει τα ποσά που απαιτούνται για την κάλυψη άμεσων αναγκών του θύματος ή των προσώπων που εξαρτώνται από αυτό – ποσά που ανέρχονται σε 21.000 ευρώ τουλάχιστον ανά επιβάτη σε περίπτωση θανάτου.
Η προκαταβολή δεν συνιστά αναγνώριση ευθύνης και μπορεί να αντισταθμιστεί με οποιοδήποτε άλλο ποσό καταβληθεί στη συνέχεια αλλά δεν επιστρέφεται, εκτός εάν η ζημία που προκλήθηκε οφείλονταν σε σφάλμα ή αμέλεια του επιβάτη ή εάν ο αποδέκτης της προκαταβολής δεν ήταν ο δικαιούχος της αποζημίωσης».
Σύμφωνα με το άρθρο 28 του Κανονισμού 782/2020, οι επιβάτες δικαιούνται να υποβάλλουν παράπονο ή καταγγελία σε κάθε εμπλεκόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση, εντός τριών μηνών από το περιστατικό στο οποίο αφορά, όταν θεωρείτε ότι έχει παραβιασθεί δικαίωμα τους.
Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής απάντησης στην καταγγελία, ο επιβάτης μπορεί να απευθυνθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Η ΡΑΣ δρα ως δευτεροβάθμιο όργανο προστασίας των επιβατών, δίνοντας πάντα τη δυνατότητα στον εκάστοτε πάροχο υπηρεσιών σιδηροδρομικών μεταφορών, που αποτελεί και το αντισυμβαλλόμενο μέρος, μέσω του εισιτηρίου, με τον επιβάτη, να εκθέσει τις απόψεις του.