Οι έμποροι λιανικής πώλησης στις ΗΠΑ και στον Καναδά έχουν αρχίσει να περιορίζουν τον αριθμό των συσκευασιών χαρτιού υγείας που μπορούν να αγοράσουν οι πελάτες σε κάθε αγορά τους.
Ορισμένα σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ξεμείνει. Τα καταστήματα τροφίμων στην Αυστραλία προσέλαβαν προσωπικό ασφαλείας για να περιπολούν τους πελάτες! Στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμη μεγάλο απόθεμα όμως η απορία παραμένει. Γιατί άραγε πάνω στον πανικό αγοράζουμε χαρτί υγείας;
Σύμφωνα με τους ειδικούς “οι άνθρωποι δεν είναι σίγουροι για το πώς τα πράγματα θα ξεφύγουν ή πόσο χειρότερα θα γίνουν”. Θέλουν να είναι προετοιμασμένοι γιατί είναι το μόνο που μπορούν να κάνουν για να αποκτήσουν κάποια αίσθηση ελέγχου. Αγαθά όπως οι μάσκες και τα γάντια προστασίας, τα αντισηπτικά χεριών επίσης ξεπουλούν σαν ζεστά ψωμάκια.
Οι ειδικοί αποκαλούν αυτό το φαινόμενο panic buying, αγορές υποκινούμενες από πανικό, αποτέλεσμα “ενός ψυχολογικού μηχανισμού που επιστρατεύουμε για να διαχειριστούμε τον φόβο και την ανασφάλειά μας”.
Οι πολίτες του δυτικού κόσμου δεν είναι συνηθισμένοι να αντιμετωπίζουν ελλείψεις, έχοντας υπό κανονικές συνθήκες τη δυνατότητα να επιλέγουν τι θα αγοράσουν και έτσι, ο πανικός έρχεται πολύ εύκολα και πολλαπλασιάζεται κάθε φορά που βλέπουν πως οι διπλανοί τους έχουν κατεβάσει όλα τα ράφια.
Το χαρτί τουαλέτας είναι ένα από τα αγαθά που όπως και να έχει δεν θα μείνει αχρησιμοποίητο – έτσι το μόνο επιπλέον κόστος είναι η ταλαιπωρία να το αγοράσετε τώρα που υπάρχει έτσι ώστε αν κάτι πάει στραβά να μη δυσκολευτείτε να το βρείτε.
Δεδομένου ότι τελικά θα χρησιμοποιήσουν το χαρτί τουαλέτας, η ανάλυση είναι διαφορετική από ό, τι αν είχαν αγοράσει κάτι που πιθανότατα δεν θα χρησιμοποιούσαν, όπως ένα αναλώσιμο στοιχείο, είπε ο Baruch Fischhoff καθηγητής ψυχολογίας στο Carnegie Mellon University.