Μεγάλη έρευνα της Media Max Greece ρίχνει φως τόσο στις απόψεις των Ελλήνων για τον κορωνοϊό, όσο και στην επίδρασή του στην αγορά, αφού συνδυάζει τη δημοσκόπηση με τα οικονομικά στοιχεία.
Η έρευνα εστιάζει στην περίοδο από τις 26 Φεβρουαρίου οπότε και καταγράφηκε το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού στη χώρα μας έως και τις 18 Μαρτίου με πρόβλεψη έως τις 30 Απριλίου.
Τι φοβούνται, τι πιστεύουν για τα μέτρα, πώς αντιδρούν ως καταναλωτές;
Το 53% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η εμφάνιση του ιού του προκαλεί άγχος και το 42% φόβο Ένα 22% δηλώνει ότι η εμφάνιση του ιού του προκαλεί σύνεση. Μόλις το 11% δηλώνει ότι του προκαλεί πανικό και 8% θυμό. Αδιαφορία καταγράφεται μόλις στο 6% των ερωτηθέντων.
Οι καταναλωτές σε ποσοστό 46% ανησυχούν ότι θα εμφανιστούν ελλείψεις σε βασικά είδη ενώ το κοινό κάνει στροφή στα συσκευασμένα σε ποσοστό 38%. Μεγάλη είναι η ζήτηση για φρούτα και προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας, λόγω ευαισθητοποίησης σε θέματα υγείας. Συστηματικός έλεγχος της προέλευσης των τροφίμων από το 34% των αγοραστών (ντόπια κι όχι από πληγείσες περιοχές). Το 24% δηλώνει ότι έχει αποθηκεύσει τρόφιμα ή άλλα είδη.
Τι αγοράζουν οι καταναλωτές;
+49,2% είδ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΦΡΟΝΤΔΑ +41,4% ΣΥΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΤΡΟΦΙΜΑ & ΠΟΤΑ +32,7% ΝΩΠΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ XYMA +32,6% ΠΡΟΪΟΝΤΑ BAZAAR +13,2%
Προϊόντα με αύξηση και μείωση στην Ελλάδα
16% Κρασί -6% Μπύρα -1% Πάνες -2% Καλλυντικά για χείλη -1% Καλλυντικά για μάτια -8% Μπράντι -5% Ουίσκι -2% Παιχνίδια -1% Ένδυση -3% Καθαριστικό λεκέδων +484% Έτοιμα γεύματα +165% Συσκευασμένα Αλλαντικά +344% Υγρά μαντηλάκια +149% Μωρομάντηλα +99% Λαστιχένια γάντια +187% Όσπρια +164% Ρύζι +231% Σαπούνι +112% Απορρυπαντικά +98% Χλωρίνη
Πώς αντιδρά η αγορά;
Αύξηση πωλήσεων 24% στα σούπερ μάρκετ (εκκένωση ραφιών) μετά τα πρώτα επιβεβαιωμένα κρούσματα.
• Μειωμένη κίνηση HORECA καθώς αποφεύγονται οι χώροι συναθροίσεων
• Ανεβαίνει η μικρή λιανική σε καταστήματα κοντινής απόστασης από τα σπίτια
• Μειώνονται οι εισαγωγές εμπορευμάτων από χώρες υψηλού κίνδυνου
• Κόβονται αγορές σε είδη που δεν είναι βασικής ανάγκης, όπως τα ρούχα
• 30% μείωση στη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στα αστικά κέντρα
Τι και από που αγοράζουν οι καταναλωτές
Ανεβαίνει η μέση αξία της απόδειξης αγορών του σούπερ μάρκετ έως και 12€ λόγω επιπλέον προϊόντων καθαρισμού και αντισηπτικών στο «καλάθι της νοικοκυράς»
• Είσοδος σε περιορισμένο αριθμό πελατών τη φορά στα σούπερ μάρκετ (από 16/03)
• Η ταχύτητα ανανέωσης των ραφιών η μεγάλη πρόκληση των σούπερ μάρκετ
• 20.000 εργαζόμενοι σε άδεια ειδικού σκοπού μετά τον νόμο για τους γονείς με παιδιά. Σχεδόν το 1/4 έως το 1/3 του προσωπικού των σούπερ μάρκετ μένει σπίτι • Αυξημένη επισκεψιμότητα και σε φαρμακεία για βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής και προϊόντα ενίσχυσης του ανοσοποιητικού
Πόσο ενημερωμένοι αισθάνονται οι Ελληνες;
Το 79% του κοινού πλέον θεωρεί πως είναι επαρκώς ενημερωμένο για τον κορωνοϊό και μόλις το 16% όχι
Η πλειοψηφία του κόσμου ακολουθεί τις οδηγίες των ειδικών και παραμένει στο σπίτι.
Οι εργαζόμενοι προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες και εργάζονται από το σπίτι (ραγδαία αύξηση τηλεργασίας)
Καταναλωτής & e-Commerce
• 21% των χρηστών σκοπεύει να αγοράσει στις επόμενες 15 ημέρες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ και φαρμακείο
• e-food πρώτο σε προτιμήσεις με 48% ακολουθούν Skroutz 14% (αυξημένο κατά 40% από την προηγούμενη
εβδομάδα), Box 5% και Deliveras 4%
• 29% θέλουν να γλιτώσουν χρόνο, 23% θέλουν να έχουν περισσότερες επιλογές, 22% να μην έρθουν σε επαφή με άλλους και 20% να μην βγουν άσκοπα από το σπίτι
• Αύξηση των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας (κυρίως laptops), που αγοράζονται ηλεκτρονικά, λόγω της ευρείας εφαρμογής της τηλεργασίας
Οι Μεταβολές στα Media
Αύξηση της συνολικής τηλεθέασης +17% σε σχέση με την περίοδο της κανονικότητας 10-25/02
• Σημαντική αύξηση τηλεθέασης στα δελτία ειδήσεων (+20%) και στις ενημερωτικές εκπομπές (+16%), κυρίως σε SKAI, STAR ,ALPHA & ΕΡΤ
• Στροφή του κοινού στο online περιβάλλον, τόσο σε επίπεδο αγορών και ενημέρωσης από ειδικά sites, όσο και σε επίπεδο κοινωνικής δικτύωσης (social media)