Κατά καιρούς έχουμε διαβάζει διάφορες λίστες με τους λόγους που θα πρέπει να αποχαιρετήσουμε τον καφέ από την καθημερινότητά μας, με το τσάι να είναι το ιδανικό ρόφημα που θα το αντικαταστήσει.
Σύμφωνα με νέα έρευνα, το τσάι μπορεί να βελτιώσει την πνευματική διαύγεια και την προσοχή, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα. Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Food Quality and Preference, ομάδα ψυχολόγων από το Πανεπιστήμιο του Πεκίνο ισχυρίζονται ότι η καφεΐνη και η θεανίνη που περιέχονται στο τσάι βελτιώνουν την προσοχή και την εγρήγορση και, μάλιστα, η επίδραση μπορεί να γίνει αισθητή μόλις λίγα λεπτά μετά την κατανάλωση του ροφήματος.
Οι ερευνητές πραγματοποίησαν δύο πειράματα σε 50 φοιτητές με μέσο όρο ηλικίας τα 23 έτη. Στους μισούς από αυτούς δόθηκε να πιουν από ένα φλιτζάνι μαύρο τσάι ενώ στους άλλους μισούς ένα ποτήρι νερό. Στη συνέχεια τέσταραν τις γνωστικές και δημιουργικές τους ικανότητες, με τους συμμετέχοντες να πρέπει να φτιάξουν αρχικά μία όμορφη και δημιουργική κατασκευή με τουβλάκια και μετά να πρέπει να βρουν ένα ψαγμένο όνομα για ένα υποθετικό εστιατόριο με νουντλς. Η δημιουργικότητα των αποτελεσμάτων κρίθηκε από άλλους φοιτητές που δεν έλαβαν μέρος στην έρευνα.
Κατά μέσο όρο λοιπόν, όσοι είχαν πιει τσάι βαθμολογήθηκαν με 6.54 μονάδες για τις κατασκευές τους, ενώ όσοι είχαν πιει νερό βαθμολογήθηκαν με 6.03 μονάδες. Για την περίπτωση του ονόματος του εστιατορίου, όσοι είχαν πιει τσάι βαθμολογήθηκαν κατά μέσο όρο με 4.11 μονάδες, ενώ όσοι είχαν πιει νερό βαθμολογήθηκαν με 3.78 μονάδες.
Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα, οι ερευνητές συμπέραναν ότι το τσάι ενισχύει τη δημιουργικότητα και βελτιώνει τη συνολική γνωστική λειτουργία. Ωστόσο, οι ίδιοι επισημαίνουν ότι οι συμμετέχοντες κατανάλωσαν σχετικά μικρή ποσότητα τσαγιού κατά τη διάρκεια της μελέτης και συνεπώς, ίσως δεν έχουν τον ίδιο θετικό αντίκτυπο μακροπρόθεσμα. «Η καφεΐνη και η θεανίνη έχουν ευεργετική επίδραση στην προσοχή, που είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της γνωστικής λειτουργίας. Αλλά η ποσότητα των συστατικών που απορρόφησαν οι συμμετέχοντες ήταν σχετικά μικρή», αναφέρεται στην έκθεση.
«Αυτή η μελέτη συμβάλλει στην κατανόηση της επίδρασης του τσαγιού στη δημιουργικότητα και προσφέρει έναν νέο τρόπο διερεύνησης της σχέσης μεταξύ φαγητού, ποτού και βελτίωσης της ανθρώπινης γνώσης», σημειώνουν.