Επιστήμονες από τις ΗΠΑ αναφέρον ότι οι οδηγοί εισπνέουν τοξικές ουσίες επικίνδυνες για την υγεία στα αυτοκίνητα, καθώς τα καθίσματα είναι καλυμμένα με επιβραδυντικά φλόγας τα οποία είναι καρκινογόνα.
Σε έρευνα που πραγματοποίησαν ανακάλυψαν ότι το 99% των δειγμάτων αέρα από το εσωτερικό αυτοκινήτων περιείχε ατμούς από τουλάχιστον ένα επιβραδυντικό φλόγας. Τα περισσότερα, όμως, είχαν περισσότερα του ενός.
Τα επιβραδυντικά φλόγας προστίθενται υποχρεωτικώς στις ΗΠΑ στον αφρό των καθισμάτων και σε άλλα εξαρτήματα των αυτοκινήτων.
Η νέα έρευνα δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Environmental Science & Technology. Οι ερευνητές ζήτησαν από τους ιδιοκτήτες 101 οχημάτων να κρεμάσουν για μία εβδομάδα στον καθρέφτη του αυτοκινήτου τους έναν συλλέκτη δείγματος αέρα. Όλα τα αυτοκίνητα ήταν μοντέλα του 2015 ή νεότερα.
Οι αναλύσεις ανίχνευσαν στο 99% των οχημάτων ένα επιβραδυντικό φλόγας που λέγεται TCIPP. Το χημικό αυτό βρίσκεται υπό έρευνα από το αμερικανικό Εθνικό Πρόγραμμα Τοξικολογίας (NTP) ως δυνητικά καρκινογόνο, λένε οι ερευνητές.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα είχαν και δύο άλλα επιβραδυντικά φλόγας, που ήδη έχουν χαρακτηριστεί καρκινογόνα στην Καλιφόρνια. Πρόκειται για τα TDCIPP και TCEP. Τα επιβραδυντικά αυτά και ορισμένα άλλα σχετίζονται με νευρολογικά και αναπαραγωγικά προβλήματα.
Ο ρόλος της θερμοκρασίας
Πειράματα που έκαναν οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Duke στην Βόρεια Καρολίνα έδειξαν ότι οι συγκεντρώσεις των επιβραδυντικών φλόγας στον αέρα των οχημάτων αυξάνονταν όταν είχε ζέστη.
Αυτό οφείλεται στο ότι η θερμότητα διεγείρει την απελευθέρωση αερίων από τον αφρό των καθισμάτων και άλλα εξαρτήματα στα αυτοκίνητα. Το εσωτερικό των αυτοκινήτων μπορεί να φθάσει σε θερμοκρασία 65 βαθμών μια ζεστή μέρα, λένε οι ερευνητές.
Σε 51 από τα αυτοκίνητα οι ερευνητές συσχέτισαν άμεσα δείγματα από τον αφρό των καθισμάτων με τα αερομεταφερόμενα χημικά εντός των οχημάτων. Τα αυτοκίνητα, λ.χ., που είχαν το επιβραδυντικό TCIPP στον αφρό των καθισμάτων, έτειναν να έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις της ίδιας ουσίας στον αέρα.
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, τα επιβραδυντικά φλόγας προστίθενται στα αυτοκίνητα βάσει νομοθεσίας που τέθηκε σε ισχύ την δεκαετία των ’70. Έκτοτε, όμως, δεν έχει αναθεωρηθεί, παρότι εκφράζονται αμφιβολίες για την ασφάλεια των χημικών αυτών.
«Οι πυροσβέστες ανησυχούν ότι τα επιβραδυντικά φλόγας συμβάλλουν στον ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο καρκίνου που διατρέχουν», σχολίασε ο διευθυντής του Τομέος Υγείας, Ασφάλειας και Ιατρικής της Διεθνούς Ένωσης Πυροσβεστών (IAFF).
«Η πλήρωση προϊόντων με αυτές τις επιβλαβείς χημικές ουσίες λίγο προλαμβάνει τις φωτιές. Αντιθέτως, καθιστά τις φλόγες πιο πυκνές και πιο τοξικές για τα θύματα και για όσους σπεύδουν πρώτοι να τα βοηθήσουν», πρόσθεσε.