Εάν προσπαθείτε να μειώσετε τις παρορμητικές αγορές και να κάνετε οικονομία, τότε καλύτερα να μην πίνετε καφέ πριν πάτε για ψώνια.
Μια διεθνής μελέτη με επικεφαλής το πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντα (USF) διαπίστωσε ότι η καφεΐνη επηρεάζει το τι αγοράζετε και το πόσα ξοδεύετε όταν ψωνίζετε!
Η ερευνητική ομάδα διεξήγαγε τρία πειράματα σε καταστήματα λιανικής. Ολοένα και συχνότερα θα προσέξετε ότι είτε εντός, είτε εκτός του χώρου, σερβίρουν καφέ στους πελάτες.
Στην μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο Journal of Marketing, διαπίστωσαν ότι οι αγοραστές που έπιναν ένα φλιτζάνι δωρεάν καφέ με καφεΐνη πριν από την βόλτα τους στα καταστήματα ξόδευαν περίπου 50% περισσότερα χρήματα και αγόραζαν σχεδόν 30% περισσότερα είδη από τους αγοραστές που έπιναν ντεκαφεϊνέ, ή νερό.
«Η καφεΐνη, ως ισχυρό διεγερτικό, απελευθερώνει ντοπαμίνη στον εγκέφαλο, η οποία διεγείρει το μυαλό και το σώμα. Αυτό οδηγεί σε μια υψηλότερη ενεργειακή κατάσταση, η οποία με τη σειρά της ενισχύει την παρορμητικότητα και μειώνει τον αυτοέλεγχο», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Dipayan Biswas, καθηγητής μάρκετινγκ στο USF. “Ως αποτέλεσμα, η πρόσληψη καφεΐνης οδηγεί σε παρορμητικότητα αγορών όσον αφορά τον μεγαλύτερο αριθμό αγορών και την μεγαλύτερη δαπάνη”.
Οι ερευνητές τοποθέτησαν μια μηχανή εσπρέσο στις εισόδους μιας αλυσίδας λιανικής και ενός καταστήματος οικιακών ειδών στη Γαλλία και ενός πολυκαταστήματος στην Ισπανία. Κατά την είσοδο, σε περισσότερους από 300 αγοραστές δόθηκε ένα δωρεάν φλιτζάνι καφέ. Περίπου στους μισούς προσφέρθηκε καφές που περιείχε περίπου 100 mg καφεΐνης και στους υπόλοιπους προσφέρθηκε καφές χωρίς καφεΐνη, ή νερό. Όταν ολοκλήρωσαν τα ψώνια τους, οι πελάτες έδειξαν τις αποδείξεις των αγορών τους στους ερευνητές.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η καφεΐνη επηρέασε επίσης το είδος των αντικειμένων που αγόραζαν οι πελάτες. Όσοι έπιναν καφέ με καφεΐνη αγόραζαν περισσότερα μη απαραίτητα πράγματα από τους άλλους αγοραστές. Ωστόσο, υπήρχε μια ελάχιστη διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων όσον αφορά τις χρηστικές αγορές.
Οργάνωσαν ένα τέταρτο πείραμα σε ένα εργαστήριο και έλαβαν παρόμοια αποτελέσματα, αυτήν τη φορά σχετικά με τις διαδικτυακές αγορές. Μοίρασαν μια “δεξαμενή μελέτης” 200 φοιτητών από σχολές επιχειρηματικών σπουδών σε άτομα που κατανάλωναν καφέ με καφεΐνη και σε άτομα που έπιναν ντεκαφεϊνέ. Τους ζήτησαν να επιλέξουν ποια είδη θα αγοράσουν από μια προεπιλεγμένη λίστα 66 επιλογών.
“Αν και η μέτρια πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να έχει θετικά οφέλη για την υγεία, μπορεί να υπάρξουν ακούσιες συνέπειες από την κατανάλωση καφεΐνης όσον αφορά την οικιακή οικονομία και ειδικά τα ψώνια που κάνουμε. Δηλαδή, οι καταναλωτές που προσπαθούν να ελέγξουν τις παρορμητικές τους δαπάνες θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση ροφημάτων με καφεΐνη πριν ψωνίσουν”, είπε επιγραμματικά ο Biswas.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.