Σύμφωνα με νέα μελέτη του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον το πρωινό μποτιλιάρισμα μπορεί να σας ανεβάζει όντως την πίεση – και όχι μόνο επειδή προκαλεί νεύρα και απογοήτευση. Η αιτία μπορεί να είναι η ρύπανση στον αέρα που αναπνέετε.
Μελετώντας μικρή ομάδα εθελοντών οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση από τις εξατμίσεις των οχημάτων, τα φρεναρίσματα και την φθορά των ελαστικών, καθώς και από την σκόνη του δρόμου, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της αρτηριακής πιέσεως.
Μάλιστα η αύξηση αυτή δεν είναι παροδική. Διαρκεί έως 24 ώρες, γεγονός που υποδηλώνει πως μπορεί κάλλιστα να την παρουσιάζει κάποιος καθημερινά. Αυτό μακροπρόθεσμα θα μπορούσε να οδηγήσει μέχρι και στην υπέρταση, εκτιμούν οι ερευνητές.
Επιπλέον, η μακροχρόνια έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση έχει συσχετισθεί με αυξημένο κίνδυνο αναπτύξεως:
- Καρδιοπάθειας
- Άσθματος
- Καρκίνου του πνεύμονα
Και το κερασάκι στην τούρτα: η αύξηση της αρτηριακής πιέσεως που παρατηρήθηκε στη νέα μελέτη από τη ρύπανση, είναι εφάμιλλη με εκείνη που προκαλεί μία διατροφή πλούσια σε αλάτι!
Η νέα μελέτη
Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Annals of Internal Medicine. Οι ερευνητές ενέταξαν σε αυτήν 16 εθελοντές, ηλικίας 22-45 ετών, οι οποίοι είχαν φυσιολογική αρτηριακή πίεση.
Σε τρεις διαφορετικές ημέρες, οι ερευνητές τους εξέθεταν επί 2 ώρες στον αέρα ενός μποτιλιαρισμένου δρόμου. Την μία από αυτές τις φορές τα οχήματά τους είχαν εφοδιαστεί με υψηλής απόδοσης φίλτρο σωματιδίων αέρα (ΗΕΡΑ). Τις άλλες δύο όχι. Οι εθελοντές δεν γνώριζαν αν το όχημα είχε φίλτρο ή όχι.
Πριν από την οδήγηση, στη διάρκειά της και έως 24 ώρες αργότερα, οι εθελοντές υποβάλλονταν σε μετρήσεις της αρτηριακής πιέσεώς τους.
Τα ευρήματα
Πριν από την έναρξη της οδήγησης οι εθελοντές είχαν συστολική πίεση 122,7 mmHg κατά μέσον όρο και διαστολική 70,8 mmHg.
Η συστολική πίεση είναι η πίεση όταν εξωθείται το αίμα από την καρδιά. Αντιστοιχεί στον μεγάλο αριθμό στην μέτρηση. Η διαστολική είναι η πίεση όταν η καρδιά αναπαύεται μεταξύ δύο παλμών. Αντιστοιχεί στον μικρό αριθμό στην μέτρηση.
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, τα φίλτρα αέρα μείωναν έως 86% τη ρύπανση εντός των οχημάτων, απορροφώντας τα αιωρούμενα σωματίδια, αλλά όχι τα αέρια. Το αποτέλεσμα ήταν να μην επηρεάζεται ιδιαίτερα η πίεση των οδηγών.
Ωστόσο όταν οδηγούσαν τα οχήματα χωρίς φίλτρα, υπήρχε πρόβλημα. Ειδικότερα, 1 ώρα μετά την έναρξη της οδήγησης οι οδηγοί στα οχήματα χωρίς φίλτρα αέρα είχαν αύξηση κατά μέσον όρο:
- 4,5 mmHg της συστολικής πίεσής τους
- 4,7 mmHg της διαστολικής πίεσής τους
Η πίεσή τους παρέμενε αυξημένη έως και 24 ώρες αργότερα, με την μέση αύξηση να είναι:
- 1,1 mmHg για την συστολική πίεση
- 3,8 mmHg για την διαστολική
Καλύτερα με κλειστά παράθυρα
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα φίλτρα απορροφούσαν το 86% των εξαιρετικά μικρών αιωρούμενων σωματιδίων και του άνθρακα από το ντίζελ. Απορροφούσαν επίσης το 60% των αιωρούμενων σωματιδίων με διάμετρο 2,5 μικρά (PM2,5). Δεν επηρέαζαν όμως τις συγκεντρώσεις αερίων όπως το διοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου.
«Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι μικρότεροι σε μέγεθος ρύποι πιθανώς ευθύνονται για τη διαφορά στην αρτηριακή πίεση», δήλωσε ο επιβλέπων ερευνητής και καθηγητής Επιδημιολογίας και Γενικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.
«Όποια κι αν είναι η αιτία, εάν ζείτε σε περιοχή με σημαντική επιβάρυνση από τη ρύπανση των οχημάτων, καλό είναι να διατηρείτε τα παράθυρα στο σπίτι σας κλειστά και να έχετε αυξημένο φιλτράρισμα του αέρα», συνέστησε. «Αν μπορείτε, καλό είναι να αποφεύγετε τις μετακινήσεις τις ώρες με μποτιλιάρισμα. Ειδάλλως, να φοράτε μάσκα υψηλής προστασίας ή να βάλετε απορροφητικά φίλτρα στο αυτοκίνητό σας, οδηγώντας με κλειστά παράθυρα».