Μια νέα μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές του UC Davis Health και δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό JAMA Neurology, κατέληξε στο συμπέρασμα πως όσοι γεννήθηκαν στη δεκαετία του 1970 είχαν 6,6% μεγαλύτερο όγκο εγκεφάλου και σχεδόν 15% μεγαλύτερη επιφάνεια εγκεφάλου από εκείνους που γεννήθηκαν στη δεκαετία του 1930.
Πιο αναλυτικά, η επιφάνεια του φλοιού, η οποία είναι το μέτρο της επιφάνειας του εγκεφάλου, παρουσίασε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση – οι συμμετέχοντες που γεννήθηκαν στη δεκαετία του 1970 είχαν μέση επιφάνεια 2.104cm2 σε σύγκριση με 2.056cm2 για τους συμμετέχοντες που γεννήθηκαν στη δεκαετία του 1930 – σχεδόν 15% αύξηση.
Ο Charles DeCarli είναι ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής νευρολογίας και διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου για τη νόσο Αλτσχάιμερ του UC Davis.
«Η γενετική παίζει σημαντικό ρόλο στον καθορισμό του μεγέθους του εγκεφάλου, αλλά τα ευρήματά μας δείχνουν ότι εξωτερικές επιδράσεις – όπως η υγεία, οι κοινωνικοί, πολιτιστικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες – μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο.
Οι μεγαλύτερες δομές του εγκεφάλου, όπως αυτές που παρατηρήθηκαν στη μελέτη μας, μπορεί να αντανακλούν τη βελτιωμένη ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη βελτιωμένη υγεία του εγκεφάλου. Μια μεγαλύτερη δομή του εγκεφάλου αντιπροσωπεύει ένα μεγαλύτερο απόθεμα εγκεφάλου και μπορεί να αμβλύνει τις επιπτώσεις των ασθενειών του εγκεφάλου που σχετίζονται με την ηλικία, όπως η νόσος Αλτσχάιμερ και οι συναφείς άνοσες, στα τέλη της ζωής» σημείωσε ο καθηγητής.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι δομές του εγκεφάλου όπως η λευκή ουσία, η φαιά ουσία και ο ιππόκαμπος (μια περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη μάθηση και τη μνήμη) αυξήθηκαν επίσης σε μέγεθος μεταξύ των δύο ομάδων.
Ωστόσο, ακόμη και ενώ οι ερευνητές αναφέρουν ότι ο εγκέφαλος αναπτύσσεται με κάθε γενιά, τα IQ της γενιάς Z και Alpha έχουν μειωθεί κατά τουλάχιστον δύο μονάδες, σύμφωνα με μελέτες στη Φινλανδία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες.
Μια μελέτη του 2023 ανέφερε ότι οι βαθμολογίες IQ στις ΗΠΑ έχουν επίσης μειωθεί, αλλά δεν διευκρίνισε την ακριβή πτώση, προσθέτοντας ότι η μείωση θα μπορούσε να οφείλεται στις διαταραχές της μάθησης με φυσική παρουσία κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Οι ερευνητές ανέφεραν επίσης ότι θα μπορούσε να φταίει η αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς δεξιότητες όπως η λεκτική σκέψη, η οπτική επίλυση προβλημάτων και τα τεστ αριθμητικών σειρών έχουν μειωθεί.