Ο κόσμος δεν έχει συνέλθει ακόμα από την πανδημία του covid-19 και ο εφιάλτης επιστρέφει καθώς η Κίνα για δεύτερη φορά καταφεύγει σε lockdown κλείνοντας το μεγαλύτερο οικονομικό της κέντρο, την Σαγκάη.
Το lockdown, το οποίο ξεκίνησε τη Δευτέρα, είναι το μεγαλύτερο στην Κίνα από τότε που ξεκίνησε η επιδημία του κορωνοϊού πριν από περισσότερα από δύο χρόνια και προκαλεί ανησυχίες μήπως κάτι «κακό» ξεφύγει εκ νέου από την χώρα του «κόκκινου δράκου».
Την πρώτη φορά το 2020, η Κίνα είχε κλείσει εντελώς την πόλη Ουχάν η οποία είχε 11 εκατομμύρια και μετά όλοι γνωρίζουμε τι συνέβη και τι αναγκαστήκαμε να ζήσουμε.
Τώρα κλείνει μία πόλη 25 εκατομμυρίων που μαζί με την περιφέρειά της ο πληθυσμός φτάνει τα 55 με 60 εκατομμύρια.
Μία καραντίνα η οποία θα επιφέρει περαιτέρω διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και πτώση της ζήτησης.
«Αυτό προκαλεί επίσης αυξανόμενες ανησυχίες ότι η αυστηρή πολιτική της Κίνας για μηδενικό Covid θα οδηγήσει σε επαναλαμβανόμενα lockdown σε βασικά επιχειρηματικά κέντρα», δήλωσε ο αναλυτής της Commerzbank Κάρστεν Φριτς σε σημείωμα που επικαλείται το Reuters.
Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου υποχωρούν άνω του 5% τη Δευτέρα, ύστερα από το μερικό lockdown που επέβαλλε η Κίνα στη Σανγκάη σημαντικό οικονομικό και μεταποιητικό κόμβο και λεγόμενη οικονομική πρωτεύουσα της Κίνας.
Στις 4.12 ώρα Ελλάδας, το βαρέλι του WTI υποχωρούσε στα 107,6 δολάρια ενώ αυτό του Μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας, παράδοσης Μαΐου, υποχώρησε στα 114,3 δολάρια.
Ο χρηματιστηριακός δείκτης Shanghai Composite υποχώρησε στην αρχή των συναλλαγών πριν ανακτήσει τις περισσότερες απώλειες αργότερα μέσα στην ημέρα. Παρά την πτώση, η τιμή του πετρελαίου παραμένει σχεδόν 80% υψηλότερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Οι έμποροι ανησυχούσαν για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής μηδενικής ανοχής της Κίνας έναντι του Covid, δήλωσε ο Στίβεν Ίνες, διευθύνων συνεργάτης της SPI Asset Management. Ο κ. Ίνες ανέφερε επίσης σε σημείωμα προς τους επενδυτές ότι υπήρχαν εκτιμήσεις για περαιτέρω διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας καθώς και πτώση της ζήτησης. «Μπορεί να έχουμε να κάνουμε μόνο με την κορυφή του παγόβουνου», είπε.
Ωστόσο, ο Dan Wang, επικεφαλής οικονομολόγος της Hang Seng Bank China, δεν αναμένει ότι το lockdown θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού. Τα περισσότερα εργοστάσια συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά και οι εργαζόμενοι είτε περιορίζονται επί τόπου είτε δίνεται προτεραιότητα για δοκιμές, είπε ο οικονομολόγος με έδρα τη Σαγκάη στο BBC.
Η ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού παγκοσμίως, αναμένεται να είναι χαμηλότερη κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) τον Απρίλιο σε σύγκριση με τα «κανονικά» επίπεδα ως αποτέλεσμα, δήλωσε στο πρακτορείο ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στην τράπεζα SEB.