Η φαρμακευτική εταιρεία της Pfizer είναι έτοιμη να φύγει από το πεδίο έρευνας για τον Covid-19 για νέα εμβόλια καθώς δεν πλέον οι πωλήσεις δεν είναι επικερδείς.
«Τώρα, η εταιρεία ποντάρει σε φάρμακα για τον καρκίνο για να τη βοηθήσουν να ανακτήσει τη βάση της μετά από μια δύσκολη χρονιά που χαρακτηρίστηκε από την ταχεία πτώση των κερδών στην ενασχόλησή της με τον Covid. Απλώς μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος μέχρι να αποδώσει αυτό το στοίχημα» αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ.
Η Pfizer έδωσε το νέο «στίγμα» της προς την ογκολογία κατά τη διάρκεια μιας τετράωρης εκδήλωσης επενδυτών την περασμένη εβδομάδα. Και είχε μια εκθαμβωτική διαφήμιση τύπου «Super Bowl» διάρκειας 60 δευτερολέπτων για να προσελκύσει τους επενδυτές της,.
Η αλλαγή έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για την Pfizer. Ο φαρμακευτικός κολοσσός προσπαθεί να στηρίξει το επενδυτικό κλίμα μετά την πτώση των μετοχών του περισσότερο από 40% το 2023.
Αυτή η πτώση της μετοχής διέγραψε περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια στην αγοραία αξία της Pfizer.
Μαζί με την κατακόρυφη πτώση της ζήτησης για τα προϊόντα Covid, η Pfizer απογοήτευσε τη Wall Street πέρυσι με την κυκλοφορία ενός νέου χαπιού αδυνατίσματος το οποίο όμως δεν απέδωσε τις αρχικές προσδοκίες.
Η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα περικοπής κόστους 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, απολύοντας εκατοντάδες υπαλλήλους και μειώνοντας τις δαπάνες της για έρευνα και ανάπτυξη.
Κατά τη διάρκεια της ημέρας των επενδυτών, η Pfizer παρουσίασε τις προτεραιότητές της με την εξαγορά της εταιρείας φαρμάκων για τον καρκίνο Seagen.
Αυτή η εξαγορά ύψους 43 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Seagen διπλασίασε τα ογκολογικά φάρμακα της Pfizer σε 60 διαφορετικά πειραματικά προγράμματα.
Με τη Seagen υπό τη «ζώνη» της, η Pfizer λέει ότι θα μπορούσε να παράγει τουλάχιστον οκτώ νέα αντικαρκινικά φάρμακα μέχρι το 2030, από μόλις πέντε σήμερα.
Αλλά η εταιρεία δεν αποκάλυψε ποια φάρμακα πιστεύει ότι θα μπορούσαν να προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα.
Ορισμένοι αναλυτές σημείωσαν ότι μπορεί να χρειαστούν μερικά χρόνια για ορισμένα από τα αντικαρκινικά φάρμακα της Pfizer που βρίσκονται σε μεσαίο στάδιο ανάπτυξης να παρουσιάσουν βασικά δεδομένα κλινικών δοκιμών και να γίνουν λιγότερο επικίνδυνα.
Το υπάρχον χαρτοφυλάκιο ογκολογίας της Pfizer αντιμετωπίζει επίσης κάποια ανταγωνιστική πίεση. Τα έσοδα από το φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού Ibrance και τη θεραπεία του καρκίνου του προστάτη Xtandi, το οποίο η Pfizer μοιράζεται με την Astellas Pharma, μειώθηκαν τον περασμένο χρόνο. Και τα δύο φάρμακα αναμένεται να χάσουν την αποκλειστικότητα της αγοράς το 2027.
Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές βγήκαν από την ημέρα των επενδυτών νιώθοντας ενθάρρυνση.
«Η εταιρεία αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις, αλλά πιστεύουμε ότι η εκδήλωση ήταν επιτυχής στο να χαράξει ένα μονοπάτι για την ογκολογική επιχείρηση για να αντισταθμίσει τις επερχόμενες απώλειες διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και να οδηγήσει την ανάπτυξη στο μέλλον», έγραψαν οι αναλυτές της Guggenheim σε σημείωμα την Τρίτη.
Μακροπρόθεσμη εμπορική στρατηγική
Η Pfizer χρησιμοποίησε την εκδήλωση επενδυτών για να παρουσιάσει επίσημα το νέο επιχειρηματικό της τμήμα που είναι αφιερωμένο στην έρευνα για τον καρκίνο και να χαράξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για αυτό μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Αυτή η ογκολογική μονάδα φιλοξενεί ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο πειραματικών φαρμάκων που ανακάλυψαν ή απέκτησαν η Pfizer και η Seagen μέσω συμφωνιών, καθώς και οι θεραπείες που πωλούν και οι δύο εταιρείες εδώ και καιρό.
Η μονάδα διευθύνεται από τον Chris Boshoff, ένα μακροχρόνιο στέλεχος της Pfizer, ο οποίος πρόσφατα υπηρέτησε ως επικεφαλής της έρευνας και ανάπτυξης για την αντιμετώπιση του καρκίνου της εταιρείας.
«Ως νεος αυτός οργανισμός, η τεχνογνωσία και οι συλλογικές μας ικανότητες έχουν πλέον ενισχυθεί για να έχουν ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο στους ασθενείς από ό,τι κάθε εταιρεία θα μπορούσε να κάνει μόνη της», δήλωσε ο Boshoff την περασμένη εβδομάδα για να ξεκινήσει την εκδήλωση.
Ο Boshoff τόνισε την κλίμακα των δυνατοτήτων της Pfizer, σημειώνοντας ότι διαθέτει 10 εργοστάσια παραγωγής που παράγουν φάρμακα για τον καρκίνο σε τρεις ηπείρους, ενώ η Seagen είχε μόνο ένα. Επεσήμανε επίσης την εμπορική παρουσία της Pfizer σε περισσότερες από 100 χώρες και μια εμπορική ομάδα που απευθύνεται σε πελάτες, η οποία είναι τριπλάσια από εκείνη της Seagen.
Η Pfizer δεν παρείχε συγκεκριμένη πρόβλεψη πωλήσεων για το ογκολογικό της franchise μέχρι το 2030. Ωστόσο, η εταιρεία είπε ότι αναμένει περίπου τα δύο τρίτα των εσόδων από ογκολογία προσαρμοσμένα στον κίνδυνο να προέρχονται από νέα φάρμακα και νέες ενδείξεις – ή χρήσεις θεραπείας – για υπάρχοντα προϊόντα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Pfizer is betting big on cancer drugs to turn business around after Covid decline – here's what to knowhttps://t.co/ol4BGc4cWJ
— Wafik S. El-Deiry, MD, PhD, FACP (@weldeiry) March 10, 2024